REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Matura: Rekomendacje egzaminatorów dla maturzystów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
matura egzamin
Rekomendacje egzaminatorów dla maturzystów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Centralna Komisja Egzaminacyjna opublikowała rekomendacje egzaminatorów dla maturzystów. Sprawdź na co zwracać uwagę i co polecają egzaminatorzy. Jakie rekomendacje egzaminatorów?

Rekomendacje egzaminatorów sprawdzających prace z języka polskiego 

Zaplanuj czas poświęcony na rozwiązanie zadań w każdym z testów i napisanie wypracowania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Uważnie czytaj polecenia w części testowej. Wyodrębnij w nich poszczególne elementy, a po napisaniu odpowiedzi sprawdź, czy uwzględniłeś(-aś) wszystkie elementy polecenia.

Zanim zaczniesz rozwiązywać zadania w teście Język polski w użyciu, wyodrębnij informacje kluczowe w każdym z tekstów
nieliterackich. W odpowiedziach do zadań nie cytuj tekstu, ponieważ powinieneś/powinnaś odpowiadać własnymi słowami.

W części testowej zwróć szczególną uwagę na zadania, w których masz odwołać się do dwóch tekstów – nie zapominaj o tym
w uzasadnieniu odpowiedzi.

REKLAMA

Zastanów się, czy rozumiesz wszystkie słowa użyte w temacie wypracowania. Jeśli nie, to wybierz inny temat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zanim zaczniesz pisać wypracowanie, zastanów się, do których lektur obowiązkowych z listy lektur zamieszczonych w arkuszu
egzaminacyjnym możesz się odwołać, żeby potwierdzić swoje stanowisko. Wybierz te lektury, które dobrze znasz.

W wypracowaniu odwołuj się do konkretnych sytuacji z lektury, które potwierdzają twój tok rozumowania.

W swojej pracy formułuj argumenty, unikaj streszczeń oraz ogólników.

Swoją argumentację wzmacniaj odwołaniami do różnorodnych kontekstów. Dzięki temu twoja praca będzie bogatsza merytorycznie, pogłębiona i wieloaspektowa.

Treści swojej wypowiedzi argumentacyjnej ułóż problemowo.

Rekomendacje egzaminatorów sprawdzających prace z matematyki

W zadaniach, w których należy wykazać prawdziwość jakiejś ogólnej własności (np. podzielności), musisz przeprowadzić rozumowanie ogólne – podstawienie konkretnych wartości liczbowych i wnioskowanie na tej podstawie o prawdziwości tej własności nie jest poprawną metodą.

Rozwiązując równania wielomianowe, zwróć szczególną uwagę na poprawny zapis wielomianu w postaci iloczynu.

Czytaj uważnie treść zadania. Stosuj się do poleceń zadania. Zwróć uwagę na czasowniki operacyjne użyte w poleceniu.

Korzystaj z Wybranych wzorów matematycznych na egzamin maturalny z matematyki. W tej broszurze znajdziesz dużo twierdzeń i wzorów, które mogą być pomocne w rozwiązaniu zadania.

Zwróć uwagę na poprawność obliczeń rachunkowych i przekształceń.

Przedstaw czytelnie pełne rozwiązanie, nie pomijaj istotnych obliczeń lub etapów rozumowania. Pisz starannie i wyraźnie. Wiele błędów wynika z przepisania do kolejnych linijek rozwiązania błędnie odczytanych wartości.

Po rozwiązaniu zadania sprawdź, czy wykonałeś(-aś) wszystkie polecenia podane w zadaniu, oraz sprawdź poprawność otrzymanych wyników. W zadaniach o kontekście realistycznym zastanów się, czy otrzymany wynik jest sensowny.

Sprawdź, czy wszystkie decyzje w wyborze odpowiedzi do zadań zamkniętych właściwie przeniosłeś(-aś) na kartę odpowiedzi.
Zaznaczenia w arkuszu nie będą sprawdzane i oceniane.

Rekomendacje egzaminatorów sprawdzających prace z języka angielskiego

Bardzo uważnie (wolno, ze zrozumieniem, najlepiej dwa razy) przeczytaj polecenie do każdego zadania, zwłaszcza do zadań
otwartych. Pomocne może być np. podkreślenie kluczowych wyrazów z danego polecenia – są one ważne w celu poprawnego
rozwiązania zadania i trzeba o nich pamiętać w trakcie jego wykonywania.

W przypadku zadań opartych na tekstach z lukami:
1) przed rozpoczęciem uzupełniana luk najpierw przeczytaj cały tekst do końca w celu zapoznania się z jego treścią/kontekstem, dowiedz się, o czym jest cały tekst
2) następnie – wypełniając luki – zwróć uwagę na otoczenie luki, czyli jakie wyrazy są przed luką i po luce. Pomaga to ustalić,
jakiej informacji brakuje w danym fragmencie zdania, oraz rozstrzygnąć na przykład, jaka część mowy powinna być użyta, bądź jaka struktura gramatyczna będzie poprawnie uzupełniała lukę, biorąc pod uwagę wyraz poprzedzający daną lukę oraz wyraz znajdujący się po luce
3) po uzupełnieniu każdej luki jeszcze raz przeczytaj całe zdanie, aby upewnić się, że uzupełnienie luki pasuje do zdania zarówno logicznie, jak i gramatycznie. Sprawdź, czy wpisana liczba wyrazów zgadza się z maksymalną liczbą wyrazów określoną w poleceniu (jeżeli taka liczba jest określona).

W przypadku wypowiedzi pisemnej dokładnie zapoznaj się z poleceniem, a po napisaniu wypowiedzi – uważnie ją przeczytaj oraz:
1) upewnij się, czy zrealizowałeś(-aś) wszystkie cztery „kropki” oraz czy przekazałeś(-aś) wszystkie informacje zawarte w każdej
„kropce”
2) sprawdź, czy twoja wypowiedź napisana w reakcji na każdą „kropkę” jest wystarczająco rozwinięta – czy zawiera przynajmniej trzy elementy rozwijające.

Zwróć uwagę na staranność charakteru pisma, tak aby egzaminator nie miał problemu z odczytaniem zapisów. Nieczytelna wypowiedź może powodować zaburzenia komunikacji i mieć negatywny wpływ na ocenę treści. Czytelne pismo jest również ważne w zadaniach leksykalno-gramatycznych, w których wymagana jest pełna poprawność ortograficzna wpisywanych fragmentów.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: CKE

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe: kierunek ku reformie „Kompas Jutra”

Reforma podstawy programowej, większa autonomia szkół i nauczycieli, powrót do kwietniowego egzaminu ósmoklasisty oraz obowiązkowe debaty i doświadczenia w klasach – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który ma wprowadzić istotne zmiany już od roku szkolnego 2026/2027. Jak podkreśla Minister to początek największej od lat zmiany w polskim systemie edukacji.

„Rówieśnicy” – nowy program, który może zatrzymać falę przemocy w szkołach

Eksperci alarmują, że aż 66% polskich nastolatków doświadcza przemocy ze strony rówieśników – zarówno fizycznej, jak i psychicznej, w tym również w przestrzeni internetowej. To zjawisko ma poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego młodzieży, prowadząc m.in. do obniżonego poczucia własnej wartości, izolacji społecznej, a w skrajnych przypadkach nawet do prób samobójczych.

Dzień Nauczyciela 2025 – jest nowe wsparcie od MEN dla nauczycieli

Dzień Nauczyciela, a właściwie Dzień Edukacji Narodowej, w Polsce obchodzony jest zawsze tego samego dnia – 14 października. W tym roku święto to wypada w najbliższy wtorek. Na co mogą liczyć nauczyciele w tym dniu? Okazuje się, że rząd już teraz przygotował dla nich całkiem nowe wsparcie, chociaż trudno ocenić, czy akurat na taki rodzaj wsparcia nauczyciele liczyli.

Żelazny kapitał na pokolenia

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, prorektorką ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem, prezeską Fundacji Rozwoju Akademii Leona Koźmińskiego, o roli uczelni wyższych w kształtowaniu kadr przyszłości i innowacyjnym rozwiązaniu w budowaniu trwałego partnerstwa nauki z biznesem.

REKLAMA

Ruszyła IV edycja programu „Edukacja z wojskiem” – wojsko ponownie w polskich szkołach

Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, ogłosiło rozpoczęcie naboru do czwartej edycji ogólnopolskiego programu „Edukacja z wojskiem”. To strategiczne przedsięwzięcie łączy elementy edukacji obywatelskiej, proobronnej oraz wychowania patriotycznego, odpowiadając na współczesne potrzeby młodego pokolenia.

Ferie zimowe po nowemu. Wprowadzili wielkie zmiany w turnusach dla poszczególnych województw

To już prawdziwa rewolucja w szkole. Od września nie tylko zmienił się program nauczania. Ministerstwo od edukacji zabrało się za porządkowanie terminów zimowych ferii. Turnusów będzie mniej. Dlaczego resort dokonuje takiego przewrotu? Czym to się może skończyć dla miejscowości turystycznych?

AI w szkole: uczy szybciej i się nie męczy. Czy nauczyciel przyszłości będzie mentorem, a nie wykładowcą?

Wyobraźmy sobie ucznia, który w świecie przesyconym bodźcami cyfrowymi i nieustanną presją próbuje odnaleźć własną ścieżkę rozwoju. Jego edukacja coraz rzadziej przypomina tradycyjny model z podręcznikiem, tablicą i lekcją w 20-osobowej klasie, gdzie uwaga nauczyciela siłą rzeczy rozprasza się na wielu uczniów. W efekcie część z nich gubi wątek, a braki nadrabia na korepetycjach, które nierzadko pochłaniają nawet kilkanaście procent domowych budżetów. Nic więc dziwnego, że coraz więcej rodzin ma poczucie, iż szkoła sprowadza się do formalności, a faktyczna nauka odbywa się poza nią. Dlatego tak szybko rośnie znaczenie nowych modeli kształcenia. Edukacja coraz częściej odchodzi od dominacji tradycyjnych lekcji grupowych na żywo, zastępując je elastyczną nauką online - we własnym tempie i z większym naciskiem na ocenianie kształtujące zamiast podsumowującego. Taki model wymaga od uczniów większej samodyscypliny, planowania i odporności psychicznej. To jednak nie słabość, lecz przewaga - bo właśnie te umiejętności OECD w „Learning Compass 2030” oraz UNESCO w raporcie „Futures of Education” wskazują jako kluczowe kompetencje XXI wieku.Właśnie dlatego jednym z najcenniejszych zasobów, jakie można zaoferować młodemu człowiekowi, nie jest kolejna platforma czy aplikacja, lecz człowiek - mentor. To on potrafi dostrzec mocne strony ucznia, wesprzeć go w chwilach kryzysu i zainspirować do sięgania wyżej, niż sam miałby odwagę.

Dopiero po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Minimum 1800 złotych, a przeciętnie ponad 4100 złotych brutto

Po 50 roku życia ta grupa pracowników ma prawo do szczególnego świadczenia. Jego wysokość zaczyna się od 1800 złotych, ale przeciętnie to aż ponad 4100 złotych. To szczególnie ważne dla osób, które obawiają się o trwałość zatrudnienia. Jednak nie każdy może skorzystać z takiej pomocy.

REKLAMA

Edukacja zdrowotna w kryzysie: skąd tak masowe wypisy?

Nowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, który w roku szkolnym 2025/2026 zajął miejsce wychowania do życia w rodzinie, miał być ważnym krokiem ku poprawie świadomości zdrowotnej młodych ludzi.Jednak już w pierwszych tygodniach funkcjonowania wywołał ogromne kontrowersje. W wielu miastach i regionach uczniowie — lub ich rodzice — masowo składali rezygnacje z udziału w zajęciach. W niektórych szkołach ponadpodstawowych liczba wypisanych przekroczyła 90 procent.

Rząd zadowolony z programu Aktywny Rodzic. Objął ponad 635 tys. dzieci

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk powiedziała w poniedziałek w Bożkowie (Dolnośląskie), że program Aktywny Rodzic zdał egzamin. Minął rok jego funkcjonowania.

REKLAMA