REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AI w szkole. Rodzice uczniów zapytani, co sądzą o sztucznej inteligencji w edukacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AI w szkole. Rodzice uczniów zapytani, co sądzą o sztucznej inteligencji
AI w szkole. Rodzice uczniów zapytani, co sądzą o sztucznej inteligencji
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych z AI? Czy uczniowie powinni stosować narzędzia oparte na sztucznej inteligencji? SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii zapytała o to rodziców.

AI w edukacji - co sądzą rodzice

Ankietowani rodzice pytani byli m.in., co myślą o wykorzystywaniu AI w edukacji, o plusy i minusy sztucznej inteligencji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

39 proc. rodziców biorących udział w badaniu przyznało, że ich dzieci korzystają z narzędzi opartych na AI w celach edukacyjnych. Według nich odbywa się to przede wszystkim w celu poszukiwania informacji (45 proc. wskazań), chociaż obserwują też inne zastosowania, takie jak streszczanie treści lektur (28 proc.), rozwiązywanie lub sprawdzanie zadań matematycznych (26 proc.) lub pracy domowej z innych przedmiotów (26 proc.) czy tłumaczenie materiałów edukacyjnych z innych języków (26 proc.).

32 proc. ankietowanych nie widzi żadnych przeciwwskazań, by uczeń wykorzystywał treści wygenerowane przez AI, jeśli ma to pomóc w zdobyciu dobrych ocen. Jeszcze więcej, bo 40 proc. respondentów, uważa, że sztuczna inteligencja powinna być dostępna w szkolnej edukacji na co dzień.

Polecamy: INFORLEX Oświata

REKLAMA

Zagrożenia związane z AI

35 proc. uczestników badania uważa, że technologia może pomóc w nauce przedmiotów sprawiających trudności, 31 proc. widzi w niej wsparcie w rozwijaniu kompetencji cyfrowych i przygotowaniu do kariery, a 30 proc. docenia ułatwiony dostęp do wartościowych materiałów edukacyjnych. Żadnych korzyści z AI w edukacji nie widzi 14 proc. ankietowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badani wyrażają też obawy. Najczęściej dotyczą one ograniczenia kreatywności uczniów (33 proc. wskazań), ryzyka uzależnienia od technologii w procesie nauki (31 proc.) oraz spadku umiejętności krytycznego myślenia, pisania i liczenia (31 proc.). Obawy związane z prywatnością czy nadmiernym czasem przed ekranem są rzadsze (16 proc. wskazań).

62 proc. respondentów uważa, że w programie nauczania powinny znaleźć się treści o zagrożeniach związanych z AI. 52 proc. chciałoby, aby szkoły uczyły, jak korzystać z jej możliwości w sposób bezpieczny i efektywny. 56 proc. chciałoby, by ich dzieci korzystały z AI najlepiej pod nadzorem nauczycieli lub rodziców. 49 proc. ma poczucie, że szkoły nie są jeszcze gotowe na takie wyzwanie.

Badanie SW Research Agencji Badań Rynku i Opinii na zlecenie Empiku przeprowadzono 2-15 lipca 2025 r. metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony WWW) na ogólnopolskiej 1005-osobowej grupie dorosłych respondentów mających dzieci. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darmowy posiłek dla każdego ucznia już w tym roku szkolnym? Korzystanie z bezpłatnych posiłków nierzadko prowadzi do stygmatyzacji uczniów. Potrzebna zmiana przepisów. Nikt płacić nie będzie.

Grupa posłów skierowała do sejmu projekt ustawy, który zakłada jeden gorący posiłek dla uczniów ze szkół podstawowych. Projekt zakłada nowelizację ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz prawa oświatowego.

Konkurs IPN oraz IH PAN dla studentów i doktorantów. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 17 listopada 2025 r.

Młodzi historycy mają szansę na prestiżowe wyróżnienie i publikację swojej pracy. IPN oraz Instytut Historii PAN ogłosiły XVIII edycję konkursu im. Władysława Pobóg-Malinowskiego na Najlepszy Debiut Historyczny Roku. Termin zgłoszeń mija 17 listopada 2025 r.

To oświadczenie nauczyciele powinni złożyć jeszcze w październiku. Pomoże to uniknąć rozczarowań, które przeżywali w 2024 roku

Choć tematy związane z oświatą i zarobkami nauczycieli towarzyszą nam przez cały rok, to jednak są momenty, w których zyskują szczególny kontekst. Tak było w listopadzie i grudniu 2024 roku. Warto z tych doświadczeń wyciągnąć odpowiednie wnioski.

Dlaczego twoja szkoła może potrzebować asystenta międzykulturowego? Sprawdź, jak ubiegać się o dotację

Organ prowadzący szkoły mogą już składać wnioski na dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych w ramach programu „Przyjazna szkoła”. Środki mają pomóc w integracji uczniów z Ukrainy i ograniczyć bariery adaptacyjne.

REKLAMA

Konkurs „Bezpieczna Uczelnia” – termin zgłoszeń przedłużony do 30 października 2025 r.

Uczelnie wyższe z całej Polski otrzymały dodatkowy czas na udział w konkursie „Bezpieczna Uczelnia”. Organizatorzy poinformowali, że termin przyjmowania zgłoszeń został wydłużony do 30 października 2025 roku. Poniżej szczegóły i zakres konkursu.

Za mało pielęgniarek w szkołach. Szykują się zmiany w opiece zdrowotnej nad uczniami

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt, który jest odpowiedzią na niewystarczającą liczbę pielęgniarek szkolnych. Nowelizacja zakłada, iż opiekę zdrowotną nad uczniami będą mogli sprawować również opiekunowie medyczni oraz położne.

Ostatni dzwonek! Stypendium w wysokości 5000 zł miesięcznie czeka. Termin składania wniosków mija 3 października

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (MKiDN) przyjmuje wnioski o stypendia do 3 października. To niepowtarzalna okazja dla twórców, artystów i badaczy na uzyskanie wsparcia finansowego. Program ma na celu promowanie rozwoju osobistego oraz realizację autorskich projektów artystycznych i naukowych przez osoby spełniające określone warunki.

400 zł w 2025/2026 roku szkolnym dla każdego ucznia. Wniosek złóż do 30 listopada 2025 r.

Wyprawka szkolna co roku obciąża domowe budżety. Choć większość rodzin zna świadczenie 300 plus ("Dobry Start"), mało kto wie, że istnieje legalny sposób na uzyskanie dodatkowych 100 zł. Sprawdź, jak połączyć dwa różne programy wsparcia finansowego i zdobyć łącznie 400 zł na każde dziecko. Wyjaśniamy krok po kroku, gdzie i kiedy złożyć wnioski, aby otrzymać pieniądze.

REKLAMA

Nieobecności w roku szkolnym 2025/2026. Kiedy zmiany dotyczące frekwencji?

Ile nieobecności może mieć uczeń w roku szkolnym 2025/2026? Jakie przepisy obowiązują aktualnie? Czy i kiedy wejdą w życie planowane zmiany dotyczące frekwencji uczniów w szkołach? To pytania, które często zadają sobie rodzice. Odpowiadamy!

Płatne staże dla młodych z orzeczeniami: 3510,92 zł netto przez 4 miesiące

Studenci i absolwenci z niepełnosprawnościami mają szansę zdobyć dodatkowe umiejętności przydatne na rynku pracy. W ramach projektu „Dyplom i co dalej” można odbyć 4-miesięczny płatny ze staż ze stypendium 3510,92 zł netto miesięcznie i z gwarancją zatrudnienia.

REKLAMA