REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe modele edukacji: Czego EdTech w Polsce może nauczyć się od Chin i USA?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe modele edukacji: Czego EdTech w Polsce może nauczyć się od Chin i USA?
Nowe modele edukacji: Czego EdTech w Polsce może nauczyć się od Chin i USA?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój nowoczesnych technologii zmienia edukację szybciej, niż zmieniają się podręczniki. W ostatnich latach obserwujemy rosnące zainteresowanie alternatywnymi formami nauczania, a startupy EdTech stają się istotnymi podmiotami w transformacji globalnego systemu kształcenia. By zbudować trwałą przewagę, nie wystarczy jednak stworzyć atrakcyjny produkt. Kluczowe jest zrozumienie kierunków rozwoju, różnic kulturowych oraz mechanizmów adaptacji innowacji w różnych krajach.

EdTech w Chinach: skalowalność, AI i superaplikacje

Chiński rynek edukacyjny jest jednym z najbardziej dynamicznych na świecie. Ogromna populacja, intensywna konkurencja akademicka oraz powszechna cyfryzacja stworzyły warunki do eksplozji innowacji w edukacji. Szczególnie wartym uwagi zjawiskiem jest rozwój tzw. adaptive learning - systemów opartych na sztucznej inteligencji, które analizują styl uczenia się i dostosowują treści do tempa i możliwości ucznia. Efektywność takich rozwiązań nie polega jedynie na dopasowaniu materiałów, ale na bieżącej analizie danych behawioralnych, co pozwala lepiej zarządzać ścieżką rozwoju.

Kolejnym trendem jest integracja usług edukacyjnych z superaplikacjami, takimi jak WeChat – gdzie użytkownicy mogą jednocześnie korzystać z komunikatora, systemu płatności i platformy edukacyjnej. Edukacja staje się elementem codziennego życia cyfrowego, a nie oddzielnym zamkniętym procesem.

Dużą rolę odgrywa też social learning i gamifikacja. Nauka wspólnotowa, wspierana forami i grupami oraz wprowadzenie mechanizmów znanych z gier, takich jak punkty, poziomy czy rankingi, zwiększają zaangażowanie młodych użytkowników i ułatwiają utrzymanie ich uwagi.

REKLAMA

Autopromocja

Polska rzeczywistość: elastyczność kontra schematy myślenia

REKLAMA

Choć sektor EdTech dynamicznie zmienia globalne podejście do edukacji, w Polsce wciąż napotyka opór społeczny i silne przywiązanie do tradycyjnych wzorców. Wielu osobom szkoła wciąż kojarzy się z grupowymi lekcjami w klasie, podręcznikami i fizyczną obecnością nauczyciela. Rodzice i uczniowie nadal postrzegają edukację zdalną przez pryzmat negatywnych doświadczeń z czasów pandemii, co utrudnia akceptację nowoczesnych form kształcenia.

Tymczasem elastyczne programy oparte na indywidualnym modelu nauki i mentoringu mogą oferować wysoką jakość. Mimo to wciąż spotykają się z nieufnością – głównie z powodu ograniczonej wiedzy na temat ich skuteczności oraz przywiązania do klasycznych schematów edukacji.


Nowoczesny EdTech to znacznie więcej niż lekcje na Zoomie czy pasywna konsumpcja treści na platformach edukacyjnych. To zintegrowany ekosystem narzędzi, który umożliwia personalizację procesu nauczania – z uwzględnieniem stylu uczenia się, tempa pracy, predyspozycji oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych ucznia.

Takie podejście wspiera samodzielność, rozwija umiejętność zarządzania czasem i kształtuje kluczowe kompetencje przyszłości – od biegłości cyfrowej i krytycznego myślenia, po wyszukiwanie informacji, prezentowanie treści i współpracę w zespole.

Dobrym przykładem są amerykańskie szkoły średnie, które umożliwiają zdobycie dyplomu maturalnego w pełni online – bez obowiązkowych zajęć grupowych i tradycyjnych egzaminów – poprzez realizację indywidualnych modułów opartych na ocenianiu kształtującym, w elastycznych ramach czasowych, z indywidualnym wsparciem mentorów. 


Uzyskane w systemie amerykańskim wykształcenie średnie jest formalnie uznawane przez uczelnie wyższe w Polsce i na całym świecie – zgodnie z obowiązującym prawem. Główną barierą pozostaje jednak ograniczona świadomość społeczna oraz przywiązanie do klasycznych form nauczania – mimo że elastyczne programy okazują się coraz bardziej efektywne, dostępne i lepiej dopasowane do realiów współczesnego świata.

W rzeczywistości to nie bariery prawne, lecz mentalne i społeczne są dziś największym wyzwaniem dla rozwoju branży EdTech w Polsce. Aby EdTech mógł realnie zmieniać sposób, w jaki uczymy się w XXI wieku, potrzebujemy nie tylko narzędzi – ale przede wszystkim zmiany myślenia o tym, czym jest nowoczesna edukacja.

Co możemy przenieść z Chin?

Nie chodzi o kopiowanie chińskiego modelu edukacji - różnice kulturowe i strukturalne są zbyt duże. Pewne rozwiązania mogą być jednak inspirujące i możliwe do zaadaptowania. W szczególności warto zwrócić uwagę na personalizację nauki przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji, która pozwala dostosowywać materiały i tempo pracy do indywidualnych możliwości ucznia. Obiecującym kierunkiem są także mikropłatności i modele subskrypcyjne, które pozwalają rozłożyć koszty edukacji w czasie, czyniąc ją bardziej dostępną. Istotna jest również integracja edukacji z codziennym ekosystemem cyfrowym. Zamiast zamykać edukację w jednej dedykowanej platformie, warto postrzegać ją jako elastyczną usługę, która może funkcjonować w środowiskach już dobrze znanych uczniom - jak np. Discord, wykorzystywany do komunikacji, współpracy projektowej czy mentoringu. Takie podejście wspiera ciągłość i naturalność procesu uczenia się.

Edukacja jako rynek misyjny i strategiczny

EdTech to nie tylko sektor gospodarki - to także inwestycja w kapitał ludzki. Transformacja edukacji nie może się udać bez odpowiedniego wsparcia systemowego i świadomości społecznej. Potrzebujemy większej otwartości na elastyczne modele nauczania, eksperymenty edukacyjne i dialog między sektorem prywatnym a publicznym.

Jako kraj mamy potencjał, by wnieść do globalnej sceny EdTech nowe wartości: wysoki poziom merytoryczny, kreatywność i otwartość na różne ścieżki rozwoju ucznia. Aby to się jednak udało, musimy przestać traktować edukację jak system zamknięty, a zacząć postrzegać ją jako dynamiczne pole innowacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autor: Wojciech Bachalski, ekspert EdTech, współzałożyciel JDJ International Open Schools

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja zdalna w szkole z USA – czy to legalne? Jest stanowisko MEN. Z amerykańskim High School Diploma na studia w Polsce bez konieczności zdawania matury

Coraz więcej rodziców w Polsce rozważa alternatywne ścieżki edukacyjne dla swoich dzieci - zwłaszcza takie, które oferują większą elastyczność, indywidualne podejście i międzynarodowe perspektywy. Jedną z takich opcji jest edukacja zdalna w zagranicznej szkole, np. w amerykańskim systemie oświaty. Czy jednak takie rozwiązanie jest zgodne z polskim prawem? Czy nauka online za granicą rzeczywiście pozwala spełnić obowiązek szkolny lub obowiązek nauki? Odpowiedź może zaskoczyć wielu – ale przepisy są w tej kwestii jasne. Poniżej wyjaśniamy krok po kroku, jak to działa

Nowe przedmioty w szkołach (edukacja obywatelska i edukacja zdrowotna) od 1 września 2025 r. Szansa na wyposażenie uczniów w kluczową wiedzę. Jak to robią za granicą?

Decyzja o wprowadzeniu do szkół nowych przedmiotów - edukacji obywatelskiej i edukacji zdrowotnej (już od nowego roku szkolnego 2025/2026) - to krok, który może mieć ogromne znaczenie dla przyszłości młodego pokolenia. O ile sama idea nie jest nowa, to aktualny kontekst - zarówno społeczny, jak i technologiczny - nadaje jej wyjątkowej wagi. W dobie zdalnej i hybrydowej edukacji, galopujących kryzysów zdrowia psychicznego wśród młodzieży oraz polaryzacji społecznej, szkoła potrzebuje realnych narzędzi do wychowywania świadomych, empatycznych i odpowiedzialnych obywateli.

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. cz. IV [pytania z 2024 r.]
x pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. M.in.: kodeks rodzinny i opiekuńczy, ustawa o zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów, ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz kodeks spółek handlowych.
Języki obce w polskich szkołach: Raport National Geographic Learning. Co trzeba zmienić

Języki obce w polskich szkołach na niskim poziomie - Raport National Geographic Learning podaje szokujące dane. Przepaść pomiędzy oczekiwaniami społeczeństwa a rzeczywistością polskiego systemu edukacji językowej wciąż rośnie. Raport zawiera konkretne rekomendacje dla nauczycieli, szkół i instytucji edukacyjnych.

REKLAMA

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. cz. III [pytania z 2024 r.]
26 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. M.in. ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych, księgach wieczystych, o ubezpieczeniach, czy o kosztach sądowych
"Dobry Start" 2025: 300 zł na wyprawkę szkolną – wnioski od 1 lipca przez ZUS [przysługuje niezależnie od dochodu na każde uczące się dziecko]

Od 1 lipca 2025 r. rodzice i opiekunowie mogą składać wnioski o 300 zł na wyprawkę szkolną w ramach programu "Dobry Start". Świadczenie przysługuje niezależnie od dochodu na każde uczące się dziecko w wieku szkolnym. Wnioski można składać wyłącznie online.

Nie tylko nauczyciele w przedszkolach? MEN proponuje zmiany

Projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który w poniedziałek trafił do konsultacji, zakłada, że w określonych przypadkach przedszkola będą mogły – za zgodą kuratora oświaty – zatrudnić do pracy z dziećmi osoby nieposiadające kwalifikacji nauczycielskich

Nowe przepisy dla doktorantów. Trwają prace nad nowelizacją ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw [PROJEKT UDER70]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz niektórych innych ustaw (UDER70). Propozycja ma charakter deregulacyjny i w ocenie projektodawców poprawi sytuacji doktorantów.

REKLAMA

Pełnoletni uczeń nie potrzebuje rodzica, by usprawiedliwić nieobecność

Wiceszefowa MEN Katarzyna Lubnauer poinformowała, że pełnoletni uczeń ma możliwość samodzielnego usprawiedliwienia nieobecności. Szczegółowe rozwiązania w tej kwestii należą do dyrektora szkoły. Resort nie planuje przepisów na poziomie centralnym.

Pytania online na aplikację adwokacką i radcowską. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2023 r.] cz. IV
22 pytania testowe na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów adwokackich i radcowskich. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.

REKLAMA