REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia a rynek pracy 2025: jakie kierunki wybrać, gdzie studiować i czy warto kontynuować naukę po licencjacie? [WYWIAD]

student, myśli, zamyślenie, studia, praca
Studia a rynek pracy 2025: jakie kierunki wybrać, gdzie studiować i czy warto kontynuować naukę po licencjacie? [WYWIAD]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki tegorocznego raportu ELA rzucają nowe światło na wybory edukacyjne młodych Polaków. O tym, które dane zaskoczyły ekspertów, jaką rolę odgrywa doświadczenie zawodowe i dlaczego warto odłożyć studia magisterskie w czasie – opowiada dr hab. Magdalena Jelonek, prof. UEK, socjolog i ekspertka ds. metodologii badań i ewaluacji polityk publicznych.

Co roku tysiące maturzystów staje przed trudną decyzją: co studiować i gdzie? Wybór kierunku to nie tylko kwestia pasji, ale i przyszłej pozycji na rynku pracy. W rozmowie z dr hab. Magdaleną Jelonek, zapytaliśmy o wnioski z najnowszego raportu ELA, rekomendacje dla przyszłych studentów i znaczenie miejsca studiowania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Migracje absolwentów i regionalne różnice zaskoczeniem raportu ELA

Iga Leszczyńska (infor.pl): Które wyniki tegorocznego raportu ELA Panią najbardziej zaskoczyły — pozytywnie lub negatywnie?

dr hab. Magdalena Jelonek: Wyniki dotyczące kwestii migracyjnych, w tym zarobków migrujących - bo wcześniej dane takie nie były prezentowane. Zaskakują szczególnie różnice regionalne, które warte są pogłębienia i zestawienia z innymi danymi, m.in. dotyczącymi tego ilu studentów przyciągają poszczególne regiony i ilu z nich w tych regionach pozostaje po studiach.

Jak mądrze wybrać kierunek studiów? Ekspertka radzi: pasja i pragmatyzm

I.L.: Jakie konkretne rekomendacje można dziś sformułować dla maturzystów, którzy stoją przed wyborem kierunku studiów?

REKLAMA

M.J.: Ja zaleciłabym zderzenie własnych zainteresowań i zdolności z perspektywami rynkowymi. Tam, gdzie te dwa czynniki się przecinają poszukiwałabym kierunków kształcenia. Innymi słowy, nie szłabym w kierunki, które są typowo rynkowe (np. cyberbezpieczeństwo) jeśli są poza polem moich zainteresowań. Równocześnie, jeśli jakieś zagadnienie do studiowania szczególnie mnie interesuje, ale nie daje żadnych perspektyw zawodowych, to także nie byłoby ono moim pierwszym wyborem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalej, wybierałabym specjalności (niekoniecznie całe kierunki kształcenia), które dobrze odpowiadają na trendy związane z transformacjami społecznymi i technologicznymi (np. cyberbezpieczeństwo, nauki o kosmosie, ale też analiza danych, psychologia, itp.). Przejrzałabym programy kształcenia, po to, żeby zobaczyć, jak są zaplanowane i na pewno sprawdziłabym renomę ośrodka, kierunku i kadry, która wykłada. Powiedziałabym im także aby byli odważni i nie bali się za bardzo dokonywać trudnych wyborów, bo wybór kierunku to wprawdzie decyzja ważna, ale jednak nie na całe życie.

Studia magisterskie z opóźnieniem? Model zyskuje na popularności

I.L.: Czy warto dziś kontynuować naukę po licencjacie? Jakie różnice widać w losach absolwentów studiów I i II stopnia?

M.J.: Zasadniczo tak, bo zarówno dane ELA, jak i wcześniejsze dane Bilansu Kapitału Ludzkiego wyraźnie wskazują, że ukończenie studiów II stopnia wiąże się z istotnie wyższymi zarobkami (w niektórych przypadkach wyższymi nawet o 40%), niższym bezrobociem i wyższą szansą na bycie aktywnym zawodowo.

Przy czym, aby ten zysk w przyszłości był jeszcze wyższy warto przemyśleć model kształcenia na studiach I i II stopnia. W mojej opinii model takich studiów (oczywiście na tych kierunkach, na których jest to możliwe) powinien obejmować studia II stopnia rozpoczynane nie bezpośrednio po studiach I stopnia, ale po 1-2 letniej praktyce zawodowej. Warto także zastanowić się nad tym w jakim stopniu studia II stopnia mogą być realizowane równolegle z pracą zawodową oraz przy większym zaangażowaniu w kształcenie samych pracodawców.

I.L.: Czy studenci rzeczywiście pracują "w zawodzie"?

M.J.: Z tego co mi wiadomo, dane ELA takich informacji nie dostarczają. Natomiast już w przyszłym roku rusza badanie sondażowe Bilansu Kapitału Ludzkiego na reprezentatywnej próbie kierunków kształcenia, w którym będziemy początkowo pytać się o plany, preferencje i aspiracje zawodowe, po to by w kolejnych latach monitorować to, co rzeczywiście dzieje się z absolwentami, także to, czy wykorzystują oni w pracy zawodowej umiejętności, które nabyli na uczelni. Dane takie będą więc dostępne.

Doświadczenie zawodowe i wybór miasta – klucze do sukcesu zawodowego

I.L.: Czy studenci, którzy już w trakcie studiów zdobywają doświadczenie zawodowe, osiągają lepsze wyniki na rynku pracy?

M.J.: W zasadzie nie ma co do tego większych wątpliwości. Zależność taka była wielokrotnie potwierdzana i w oparciu o dane ELA jak i BKL. Co może być ciekawe to to, że doświadczenie zawodowe w trakcie studiów jest szczególnie ważne, gdy sytuacja rynkowa nie jest najlepsza, a szukających pracy jest więcej niż jej oferujących. Wtedy jednym z kluczowych czynników decydujących o zatrudnieniu absolwentów jest właśnie doświadczenie zawodowe. Oczywiście, im to doświadczenie jest bardziej związane z kierunkiem studiów, pracą specjalistyczną, tym możemy w przyszłości oczekiwać wyższej premii płacowej.

I..L.: Jakie znaczenie ma wybór uczelni i miasta studiowania? Czy absolwenci dużych ośrodków mają lepszy start zawodowy?

M.J.: Zróżnicowanie startu zawodowego w zależności od uczelni i lokalizacji wynika z kombinacji czynników takich jak: reputacja instytucji (bardziej i mniej prestiżowe jednostki), dostęp do rynku pracy (zależny od wielkości rynku i specjalizacji regionalnych), jakość kształcenia (nawet w obrębie jednej uczelni mamy lepiej i gorzej zaplanowane i zarządzane kierunki), sieci kontaktów zawodowych (częściowo zapewnianych przez uczelnię, częściowo przez rodzinę i przyjaciół spoza szkoły), czy możliwości odbywania praktyk i staży w renomowanych firmach. Nie ma wprawdzie reguły, ale w miastach łatwiej jest spełnić te wszystkie warunki.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Kuratoria nie mogą kontrolować dotacji oświatowych. Jasne stanowisko MEN i Katarzyny Lubnauer

W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer jednoznacznie potwierdziła, że kuratoria oświaty nie mają prawa kontrolować sposobu wydatkowania dotacji oświatowych. Kompetencje w tym zakresie należą wyłącznie do organów dotujących – gmin i powiatów. Wyjaśniła też zasady organizowania lekcji religii w małych szkołach.

MEN: Pustoszejące szkoły mogą służyć rodzicom, seniorom i lokalnym społecznościom

Wiceminister edukacji Henryk Kiepura poinformował, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje umożliwić gminom wykorzystanie infrastruktury szkół, które wyludniają się z powodu niżu demograficznego, na potrzeby lokalnych społeczności. Jak wyjaśnił, budynki oświatowe mogą zostać przeznaczone m.in. na wsparcie rodziców wracających na rynek pracy, a także na działania skierowane do seniorów czy rozwijanie różnych form aktywności obywatelskiej.

Nowa ocena pracy nauczyciela od 28 listopada 2025 r. – uproszczone kryteria i zmieniona punktacja

28 listopada 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady oceny pracy nauczycieli. Zmiany obejmują uproszczenie kryteriów, wprowadzenie jednolitej skali punktowej i zwiększenie udziału nauczyciela w całym procesie oceniania. Co się zmieni i jakie konsekwencje mają nowe regulacje dla kadry pedagogicznej?

Nowa legitymacja służbowa nauczyciela od 30 listopada 2025 r. Legitymacja elektroniczna dostępna w aplikacji mObywatel

Od 30 listopada 2025 roku wszyscy nauczyciele w Polsce otrzymają nową legitymację służbową. Podstawową formą dokumentu stanie się mLegitymacja w aplikacji mObywatel, a plastikowa karta będzie dostępna tylko na wniosek i za opłatą.

REKLAMA

Nowa podstawa programowa dla uczniów cudzoziemców. Trwają prace nad zmianami w nauczaniu języka polskiego

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada opracowanie nowej podstawy programowej dotyczącej nauczania języka polskiego jako drugiego. Projekt przygotuje Instytut Badań Edukacyjnych, a jego celem będzie usprawnienie systemu wsparcia dla uczniów cudzoziemców. Do czasu zakończenia prac resort nie planuje wprowadzać obowiązkowych zajęć z języka polskiego dla dzieci z doświadczeniem migracji.

Program „Kierunek Muzeum”: szkoły mogą otrzymać do 10 tys. zł na wycieczki edukacyjne. Wnioski tylko do 19 listopada

Fundacja PGNiG uruchomiła program „Kierunek Muzeum”. Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mogą uzyskać do 10 tys. zł dofinansowania na organizację wycieczek edukacyjnych do jednego z trzech muzeów związanych z historią przemysłu energetycznego. Wnioski można składać wyłącznie do 19 listopada.

Nowacka: Edukacja obywatelska to sukces polskiej szkoły. MEN chce wprowadzić rzecznika praw ucznia

Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła podczas Okrągłego Stołu Uczniowskiego we Wrocławiu, że edukacja obywatelska stała się jednym z największych osiągnięć polskiej szkoły. MEN zapowiada także powołanie rzecznika praw uczniowskich na poziomie krajowym i wojewódzkim.

Podstawa programowa się zmieni. Czy PO wróci do szkół? MEN udzieliło wyjaśnień dotyczących zmian, nad którymi pracuje

Czy przysposobienie obronne wróci do szkół? Dynamiczna sytuacja geopolityczna skłania do tego, by kłaść coraz to większy nacisk na kwestie związane z bezpieczeństwem i radzeniem sobie w trudnych warunkach zewnętrznych.

REKLAMA

Urlop wychowawczy nauczyciela 2025 – kto może z niego skorzystać, na jak długo i na jakich zasadach?

Urlop wychowawczy to uprawnienie pracownicze, które pozwala na czasową przerwę w pracy w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Dla nauczycieli kwestie te reguluje Karta Nauczyciela, a w sprawach nieuregulowanych – Kodeks pracy. Jak długo może trwać urlop wychowawczy nauczyciela, jakie warunki należy spełnić, by go uzyskać i jak wyglądają obowiązujące terminy?

Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej

Zjawisko mobbingu na polskich uczelniach osiąga niepokojącą skalę. Ponad połowa pracowników akademickich i blisko połowa studentów przyznaje, że doświadczyła lub była świadkiem przemocy psychicznej. Środowisko naukowe coraz głośniej mówi o potrzebie zmian – uczelnie wdrażają procedury antymobbingowe, powstają projekty takie jak Bezpieczna Uczelnia, a MNiSW zapowiada nowe działania systemowe.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA