REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Studia a rynek pracy 2025: jakie kierunki wybrać, gdzie studiować i czy warto kontynuować naukę po licencjacie? [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
student, myśli, zamyślenie, studia, praca
Studia a rynek pracy 2025: jakie kierunki wybrać, gdzie studiować i czy warto kontynuować naukę po licencjacie? [WYWIAD]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyniki tegorocznego raportu ELA rzucają nowe światło na wybory edukacyjne młodych Polaków. O tym, które dane zaskoczyły ekspertów, jaką rolę odgrywa doświadczenie zawodowe i dlaczego warto odłożyć studia magisterskie w czasie – opowiada dr hab. Magdalena Jelonek, prof. UEK, socjolog i ekspertka ds. metodologii badań i ewaluacji polityk publicznych.

Co roku tysiące maturzystów staje przed trudną decyzją: co studiować i gdzie? Wybór kierunku to nie tylko kwestia pasji, ale i przyszłej pozycji na rynku pracy. W rozmowie z dr hab. Magdaleną Jelonek, zapytaliśmy o wnioski z najnowszego raportu ELA, rekomendacje dla przyszłych studentów i znaczenie miejsca studiowania.

REKLAMA

Autopromocja

Migracje absolwentów i regionalne różnice zaskoczeniem raportu ELA

Iga Leszczyńska (infor.pl): Które wyniki tegorocznego raportu ELA Panią najbardziej zaskoczyły — pozytywnie lub negatywnie?

dr hab. Magdalena Jelonek: Wyniki dotyczące kwestii migracyjnych, w tym zarobków migrujących - bo wcześniej dane takie nie były prezentowane. Zaskakują szczególnie różnice regionalne, które warte są pogłębienia i zestawienia z innymi danymi, m.in. dotyczącymi tego ilu studentów przyciągają poszczególne regiony i ilu z nich w tych regionach pozostaje po studiach.

Jak mądrze wybrać kierunek studiów? Ekspertka radzi: pasja i pragmatyzm

I.L.: Jakie konkretne rekomendacje można dziś sformułować dla maturzystów, którzy stoją przed wyborem kierunku studiów?

REKLAMA

M.J.: Ja zaleciłabym zderzenie własnych zainteresowań i zdolności z perspektywami rynkowymi. Tam, gdzie te dwa czynniki się przecinają poszukiwałabym kierunków kształcenia. Innymi słowy, nie szłabym w kierunki, które są typowo rynkowe (np. cyberbezpieczeństwo) jeśli są poza polem moich zainteresowań. Równocześnie, jeśli jakieś zagadnienie do studiowania szczególnie mnie interesuje, ale nie daje żadnych perspektyw zawodowych, to także nie byłoby ono moim pierwszym wyborem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dalej, wybierałabym specjalności (niekoniecznie całe kierunki kształcenia), które dobrze odpowiadają na trendy związane z transformacjami społecznymi i technologicznymi (np. cyberbezpieczeństwo, nauki o kosmosie, ale też analiza danych, psychologia, itp.). Przejrzałabym programy kształcenia, po to, żeby zobaczyć, jak są zaplanowane i na pewno sprawdziłabym renomę ośrodka, kierunku i kadry, która wykłada. Powiedziałabym im także aby byli odważni i nie bali się za bardzo dokonywać trudnych wyborów, bo wybór kierunku to wprawdzie decyzja ważna, ale jednak nie na całe życie.

Studia magisterskie z opóźnieniem? Model zyskuje na popularności

I.L.: Czy warto dziś kontynuować naukę po licencjacie? Jakie różnice widać w losach absolwentów studiów I i II stopnia?

REKLAMA

M.J.: Zasadniczo tak, bo zarówno dane ELA, jak i wcześniejsze dane Bilansu Kapitału Ludzkiego wyraźnie wskazują, że ukończenie studiów II stopnia wiąże się z istotnie wyższymi zarobkami (w niektórych przypadkach wyższymi nawet o 40%), niższym bezrobociem i wyższą szansą na bycie aktywnym zawodowo.

Przy czym, aby ten zysk w przyszłości był jeszcze wyższy warto przemyśleć model kształcenia na studiach I i II stopnia. W mojej opinii model takich studiów (oczywiście na tych kierunkach, na których jest to możliwe) powinien obejmować studia II stopnia rozpoczynane nie bezpośrednio po studiach I stopnia, ale po 1-2 letniej praktyce zawodowej. Warto także zastanowić się nad tym w jakim stopniu studia II stopnia mogą być realizowane równolegle z pracą zawodową oraz przy większym zaangażowaniu w kształcenie samych pracodawców.

I.L.: Czy studenci rzeczywiście pracują "w zawodzie"?

M.J.: Z tego co mi wiadomo, dane ELA takich informacji nie dostarczają. Natomiast już w przyszłym roku rusza badanie sondażowe Bilansu Kapitału Ludzkiego na reprezentatywnej próbie kierunków kształcenia, w którym będziemy początkowo pytać się o plany, preferencje i aspiracje zawodowe, po to by w kolejnych latach monitorować to, co rzeczywiście dzieje się z absolwentami, także to, czy wykorzystują oni w pracy zawodowej umiejętności, które nabyli na uczelni. Dane takie będą więc dostępne.

Doświadczenie zawodowe i wybór miasta – klucze do sukcesu zawodowego

I.L.: Czy studenci, którzy już w trakcie studiów zdobywają doświadczenie zawodowe, osiągają lepsze wyniki na rynku pracy?

M.J.: W zasadzie nie ma co do tego większych wątpliwości. Zależność taka była wielokrotnie potwierdzana i w oparciu o dane ELA jak i BKL. Co może być ciekawe to to, że doświadczenie zawodowe w trakcie studiów jest szczególnie ważne, gdy sytuacja rynkowa nie jest najlepsza, a szukających pracy jest więcej niż jej oferujących. Wtedy jednym z kluczowych czynników decydujących o zatrudnieniu absolwentów jest właśnie doświadczenie zawodowe. Oczywiście, im to doświadczenie jest bardziej związane z kierunkiem studiów, pracą specjalistyczną, tym możemy w przyszłości oczekiwać wyższej premii płacowej.

I..L.: Jakie znaczenie ma wybór uczelni i miasta studiowania? Czy absolwenci dużych ośrodków mają lepszy start zawodowy?

M.J.: Zróżnicowanie startu zawodowego w zależności od uczelni i lokalizacji wynika z kombinacji czynników takich jak: reputacja instytucji (bardziej i mniej prestiżowe jednostki), dostęp do rynku pracy (zależny od wielkości rynku i specjalizacji regionalnych), jakość kształcenia (nawet w obrębie jednej uczelni mamy lepiej i gorzej zaplanowane i zarządzane kierunki), sieci kontaktów zawodowych (częściowo zapewnianych przez uczelnię, częściowo przez rodzinę i przyjaciół spoza szkoły), czy możliwości odbywania praktyk i staży w renomowanych firmach. Nie ma wprawdzie reguły, ale w miastach łatwiej jest spełnić te wszystkie warunki.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz dziecko w szkole? Sprawdź, jak złożyć wniosek o 300+ i kiedy otrzymasz pieniądze

Nie złożyłeś jeszcze wniosku o 300+? Czas ucieka, a tysiące rodzin wciąż nie skorzystało z programu „Dobry Start”. To 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym. Pieniądze, które mogą realnie odciążyć domowy budżet przy rosnących kosztach wyprawki. Wniosek składa się wyłącznie online i cała procedura zajmuje kilka minut. Sprawdź, kto może liczyć na wsparcie, jak wygląda składanie dokumentów w 2025 roku i kiedy środki trafią na konto.

Jakie są przedmioty w 8 klasie szkoły podstawowej?

W 8 klasie szkoły podstawowej jest 13 przedmiotów oraz godzina wychowawcza. Uczniowie mają o jedną godzinę nauki w tygodniu mniej niż w 7. klasie. Jakie przedmioty odchodzą, a jakie dochodzą do planu lekcji?

Wyprawka do przedszkola dla 3-latka [LISTA]

Ostatnie tygodnie sierpnia to czas kompletowania wyprawek dla dzieci uczących się w szkole, ale i przedszkolaków. Co zawiera przykładowa lista rzeczy niezbędnych do przedszkola dla 3-latka?

Rekrutacja na polskie uczelnie w roku akademickim 2025/2026. Komunikat MNiSW w sprawie znajomości języka

Zbliża się rok akademicki 2025/2026 i trwają rekrutacje na uczelnie publiczne czy też niepubliczne. To ważny czas dla studentów rozpoczynających edukację na kolejnym poziomie. W dniu 13 sierpnia 2025 r. na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pojawił się ważny komunikat w sprawie zasad rekrutacji na polskie uczelnie. Co z niego wynika? Chodzi o znajomość języka.

REKLAMA

Sławosz Uznański-Wiśniewski rusza w trasę po Polsce, będzie rozmawiał ze studentami

W nowym roku akademickim studenci polskich uczelni będą mieli okazję do spotkania z polskim astronautą Sławoszem Uznańskim-Wiśniewskim. Szczegółowy harmonogram ma być ogłoszony wkrótce.

Edukacja zdrowotna zastąpi WDŻ. Można z niej zrezygnować. Jaki jest program zajęć?

Edukacja zdrowotna zastąpi WDŻ czyli wychowanie do życia w rodzinie. Od 1 września 2025 roku będzie nieobowiązkowa. Można z niej zrezygnować do 25 września. Jaki jest program edukacji zdrowotnej i wymiar godzin tygodniowo?

Czy prace domowe wracają? Kiedy będzie rozporządzenie?

Czy obowiązkowe prace domowe wracają do szkół w roku 2025/2026? Kiedy można spodziewać się rozporządzenia przesądzającego o pracach domowych? Odpowiada Barbara Nowacka.

Do 31 sierpnia 2025 r. zatrudnieni w szkołach pracownicy mogą składać wnioski o bon na laptopa

Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni, którzy dotąd nie otrzymali bonu na laptopa, będą mogli wnioskować o wsparcie aż do 31 sierpnia 2025 r. Wnioski należy składać za pośrednictwem dyrektora szkoły.

REKLAMA

Europejskie szkoły ograniczają smartfony. Polska przygotowuje regulacje

Ponad 90 proc. szkół w Europie wprowadziło ograniczenia w korzystaniu z telefonów komórkowych. W Polsce trwają prace nad ustawą, która od roku szkolnego 2025/2026 ma zakazać używania smartfonów w szkołach podstawowych. Regulacje budzą jednak zarówno poparcie, jak i obawy – dotyczące m.in. wpływu na edukację, bezpieczeństwo uczniów i kwestie prawne.

Akademia Sztuki Wojennej przejdzie duże zmiany. Powstanie Uniwersytet Bezpieczeństwa Narodowego [projekt]

Rząd planuje przekształcenie Akademii Sztuki Wojennej w nowoczesny Uniwersytet Bezpieczeństwa Narodowego. Nowa uczelnia ma stać się wiodącym ośrodkiem badań i kształcenia w dziedzinie obronności, bezpieczeństwa i innowacji technologicznych, przygotowując przyszłych liderów do reagowania na zagrożenia w kraju i na świecie.

REKLAMA