REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]

Jak uzależniają social media?
Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy wprowadzenie zakazu używania smartfonów w szkołach ma sens? W jaki sposób social media wykorzystują nasze słabości i kradną naszą uwagę? Co mają wspólnego z hazardem? Jak możemy oswoić nowe technologie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tablet dla dziecka? Kiedyś był telewizor

- Praktyka: dać bachorowi tablet, niech da mi święty spokój" jest praktyką znacznie dłuższą niż popularność smartfonów. To nawyk, który bardzo długo się wyrabiał, a w latach osiemdziesiątych czy dziewięćdziesiątych miał on swój ekwiwalent w postaci "usadzić bachora przed bajkami w telewizji, niech siedzi cicho". To dokładnie ten sam problem wychowawczy - powiedział w programie Gość Infor.pl dr Krzysztof M. Maj, wykładowca Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dzieci uzależnione od smartfonów? Lenistwo rodziców

Na czym polega ten problem? Czy tylko na tym, że dzieci mają kontakt z uzależniającymi aplikacjami i urządzeniami elektronicznymi, które niekorzystnie wpływają na rozwój ich mózgów?

Dr Krzysztof Maj przyznaje, że prezentowanie małym dzieciom smartfonów czy tabletów to bardzo niemądre posunięcie, które może wyrządzić wiele szkód pociechom. Podkreśla jednak że istnieją sytuacje, w których dziecko może korzystać z treści oferowanych przez nowoczesne technologie.

- To lenistwo wynikające z tego, że nie chcemy razem doświadczać wspólnie treści. To może być razem oglądana bajka, serial, razem rozgrywana gra komputerowa, razem czytana książka. Ja mam to szczęście, że wychowałem się w rodzinie, w której tak kulturę się doświadczało - powiedział Krzysztof M. Maj.

Maj zaznaczył, że problem polega na tym, że kultura to nie wszystko, co znajduje się w kulturze elektronicznej. - Problemem jest nieszczęsny "kontent" - treści nieważne-jakie, papka, niekontrolowany strumień bajek, reality show.

Zakaz smartfonów w szkołach? To nie jest rozwiązanie

Zdaniem dr Krzysztofa M. Maja postulat zakazu używania smartfonów w szkołach jest symptomem złego rozpoznania problemu. Ten problem zaś jest o wiele głębszy.

- Widzimy objaw, bardzo widzialny i alarmujący. Ale jest to objaw zakażenia, które drąży nas o wiele głębiej - wskazuje, dodając, że wycofania smartfonów nie wyposaży dzieci w narzędzia do obcowania z technologiami i gospodarowania czasem. Jego zdaniem taki zakaz przede wszystkim wykształci w dzieciach przeświadczenie, że to szkoła jest zła, bo uniemożliwia im realizowanie ciekawości - fundamentalnej ludzkiej potrzeby, co może się przełożyć na wzmożone korzystanie ze smartfonów poza godzinami szkoły i w weekendy.

Według badań NASK z 2022 roku przeciętny nastolatek korzysta ze smartfona już 6 godzin dziennie w dni powszechnie. W weekendy natomiast - 8 godzin.

REKLAMA

Jak social media uzależniają od scrollowania?

Krzysztof M. Maj porównał działanie współczesnych platform socialmediowych do mechanizmu jaki występuje w uzależnienie od hazardu. Mamy niekończący się strumień szans. Kolejne rozdanie, kolejne obrazki na jednorękim bandycie. Tak jak ludzie uzależnieni od hazardu, użytkownicy social mediów przewijają treści w poszukiwaniu czegoś, co zaspokoi ich ciekawość.

- Mechanika ta została sprofesjonalizowana wtedy kiedy wynaleziono nieskończone skrollowanie (infinity scrolling). Swoją drogą, osoba, które wynalazła ten mechanizm, wycofała się już z projektowania tych systemów dla Mety i innych koncernów i teraz rozwija swoje własne start-upy mające na celu naprawienie tego błędu. Mechanika sama w sobie miała być przyjemna, chodziło o to, by nie trzeba było dokonywać interakcji z piętrowymi menu na stronach, tylko wykorzystać to samo przyzwyczajenie, która mamy przy slot machine w kasynie - ciągniemy wajchę i mamy następną treść. Co więcej - mamy nadzieję, że kolejna treść będzie dobra - wyjaśnił dr Krzysztof M. Maj.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja pracowników

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Ferie zimowe 2025/2026 i 2026/2027: MEN zmienił zasady. Nowy podział na trzy tury i nowe grupy województw

Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło istotną zmianę w organizacji roku szkolnego. Od roku szkolnego 2025/2026 ferie zimowe w całej Polsce będą odbywać się w trzech, a nie czterech turach. Modyfikacji uległ także podział województw na grupy. Zmiana ta wynika – jak informuje MEN – z wieloletnich wniosków rodziców, samorządów i parlamentarzystów oraz z potrzeby bardziej równomiernego rozkładu liczby uczniów korzystających z przerwy zimowej w tym samym czasie.

Afera Collegium Humanum: pierwszy akt oskarżenia. 29 osób podejrzanych o korupcję i fałszowanie dokumentów

Prokuratura Krajowa skierowała do Sądu Okręgowego w Katowicach pierwszy akt oskarżenia w głośnej sprawie dotyczącej nieprawidłowości w dawnej prywatnej uczelni Collegium Humanum. Na ławie oskarżonych zasiąść ma 29 osób, którym zarzucono łącznie 67 przestępstw, w tym korupcję, oszustwa i pranie brudnych pieniędzy.

mLegitymacja nauczyciela już od 30 listopada 2025 r. Nowe funkcje w SIO i ważne ograniczenia dla szkół

Od 30 listopada 2025 r. każdy nauczyciel w Polsce zyska dostęp do mLegitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Elektroniczny dokument będzie pełnoprawnym odpowiednikiem tradycyjnej legitymacji i ma znacząco uprościć proces potwierdzania statusu nauczyciela. Równocześnie MEN wdrożyło kolejne zmiany w Systemie Informacji Oświatowej (SIO), które wpływają na funkcjonowanie szkół, w tym m.in. na obsługę uczniów i generowanie kodów QR.

REKLAMA

Wypłaty dla nauczycieli do 6 czerwca 2026 r. Wyrównanie od 1 września 2025 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe [Karta Nauczyciela]

Zmiany w Karcie Nauczyciela od dnia 1 stycznia 2026 r. Nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe w większej liczbie przypadków. Wypłata z wyrównaniem od dnia 1 września 2025 r. zostanie dokonana do dnia 6 czerwca 2026 r.

Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

REKLAMA

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

Nauczyciele mają dość. „Solidarność” rozpoczęła protesty: chcą nawet 11 tys. zł na rękę dla nauczyciela dyplomowanego

Rosnąca frustracja w szkołach znajduje ujście w ulicznych protestach. Nauczycielska „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską serię demonstracji i jasno stawia warunek rządowi: systemowe powiązanie pensji z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Związkowcy twierdzą, że to jedyna droga, by uratować polską edukację.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA