REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]

Jak uzależniają social media?
Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy wprowadzenie zakazu używania smartfonów w szkołach ma sens? W jaki sposób social media wykorzystują nasze słabości i kradną naszą uwagę? Co mają wspólnego z hazardem? Jak możemy oswoić nowe technologie?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tablet dla dziecka? Kiedyś był telewizor

- Praktyka: dać bachorowi tablet, niech da mi święty spokój" jest praktyką znacznie dłuższą niż popularność smartfonów. To nawyk, który bardzo długo się wyrabiał, a w latach osiemdziesiątych czy dziewięćdziesiątych miał on swój ekwiwalent w postaci "usadzić bachora przed bajkami w telewizji, niech siedzi cicho". To dokładnie ten sam problem wychowawczy - powiedział w programie Gość Infor.pl dr Krzysztof M. Maj, wykładowca Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dzieci uzależnione od smartfonów? Lenistwo rodziców

Na czym polega ten problem? Czy tylko na tym, że dzieci mają kontakt z uzależniającymi aplikacjami i urządzeniami elektronicznymi, które niekorzystnie wpływają na rozwój ich mózgów?

Dr Krzysztof Maj przyznaje, że prezentowanie małym dzieciom smartfonów czy tabletów to bardzo niemądre posunięcie, które może wyrządzić wiele szkód pociechom. Podkreśla jednak że istnieją sytuacje, w których dziecko może korzystać z treści oferowanych przez nowoczesne technologie.

- To lenistwo wynikające z tego, że nie chcemy razem doświadczać wspólnie treści. To może być razem oglądana bajka, serial, razem rozgrywana gra komputerowa, razem czytana książka. Ja mam to szczęście, że wychowałem się w rodzinie, w której tak kulturę się doświadczało - powiedział Krzysztof M. Maj.

Maj zaznaczył, że problem polega na tym, że kultura to nie wszystko, co znajduje się w kulturze elektronicznej. - Problemem jest nieszczęsny "kontent" - treści nieważne-jakie, papka, niekontrolowany strumień bajek, reality show.

Zakaz smartfonów w szkołach? To nie jest rozwiązanie

Zdaniem dr Krzysztofa M. Maja postulat zakazu używania smartfonów w szkołach jest symptomem złego rozpoznania problemu. Ten problem zaś jest o wiele głębszy.

- Widzimy objaw, bardzo widzialny i alarmujący. Ale jest to objaw zakażenia, które drąży nas o wiele głębiej - wskazuje, dodając, że wycofania smartfonów nie wyposaży dzieci w narzędzia do obcowania z technologiami i gospodarowania czasem. Jego zdaniem taki zakaz przede wszystkim wykształci w dzieciach przeświadczenie, że to szkoła jest zła, bo uniemożliwia im realizowanie ciekawości - fundamentalnej ludzkiej potrzeby, co może się przełożyć na wzmożone korzystanie ze smartfonów poza godzinami szkoły i w weekendy.

Według badań NASK z 2022 roku przeciętny nastolatek korzysta ze smartfona już 6 godzin dziennie w dni powszechnie. W weekendy natomiast - 8 godzin.

REKLAMA

Jak social media uzależniają od scrollowania?

Krzysztof M. Maj porównał działanie współczesnych platform socialmediowych do mechanizmu jaki występuje w uzależnienie od hazardu. Mamy niekończący się strumień szans. Kolejne rozdanie, kolejne obrazki na jednorękim bandycie. Tak jak ludzie uzależnieni od hazardu, użytkownicy social mediów przewijają treści w poszukiwaniu czegoś, co zaspokoi ich ciekawość.

- Mechanika ta została sprofesjonalizowana wtedy kiedy wynaleziono nieskończone skrollowanie (infinity scrolling). Swoją drogą, osoba, które wynalazła ten mechanizm, wycofała się już z projektowania tych systemów dla Mety i innych koncernów i teraz rozwija swoje własne start-upy mające na celu naprawienie tego błędu. Mechanika sama w sobie miała być przyjemna, chodziło o to, by nie trzeba było dokonywać interakcji z piętrowymi menu na stronach, tylko wykorzystać to samo przyzwyczajenie, która mamy przy slot machine w kasynie - ciągniemy wajchę i mamy następną treść. Co więcej - mamy nadzieję, że kolejna treść będzie dobra - wyjaśnił dr Krzysztof M. Maj.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Reforma „Kompas Jutra” a prace domowe: Lubnauer zapowiada, że w dawnej formie już nie wrócą. Co zmieni się w szkołach?

Reforma „Kompas Jutra” ma zmienić sposób nauczania i odejść od tradycyjnych prac domowych. Tymczasem raport Instytutu Badań Edukacyjnych wskazuje na spadek motywacji uczniów. Wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer odpowiada: to opinie nauczycieli, a nie twarde dane. Jakie zmiany czekają szkoły od 2026 roku?

Solidarność apeluje do prezydenta, żeby nie podpisywał reformy edukacji. Kontrowersje wokół nowelizacji Prawa oświatowego

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą Sejm skierował do podpisu prezydenta, wywołała gwałtowną reakcję środowisk nauczycielskich. NSZZ „Solidarność” w ostrym apelu domaga się weta, ostrzegając przed „chaosem organizacyjnym”, wzrostem biurokracji i pogorszeniem jakości kształcenia. Sprawdzamy, jakie zmiany przewiduje reforma i dlaczego budzi tak duże emocje.

Rewolucja w szkołach podstawowych. Rząd ogłasza zmiany, które mają powstrzymać likwidację placówek

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa oświatowego, który ma pomóc gminom w utrzymaniu małych szkół mimo spadku liczby uczniów. Placówki zyskają nowe funkcje – od opieki nad dziećmi do lat 3 po zajęcia dla seniorów – a samorządy większą elastyczność w organizacji edukacji.

Cyfrowa legitymacja nauczyciela w mObywatelu – jak dodać dokument i korzystać z ulg?

Ponad pół miliona nauczycieli w Polsce może już korzystać z cyfrowej legitymacji nauczyciela w aplikacji mObywatel. Od 30 listopada 2025 r. dokument ten stał się równoważny legitymacji fizycznej i pozwala m.in. na korzystanie z ulg komunikacyjnych, zniżek w instytucjach kultury oraz ofert prywatnych. Sprawdź, jak łatwo dodać legitymację do aplikacji i jakie korzyści daje nauczycielom.

REKLAMA

Nowe kwoty dotacji na podręczniki w 2026 r. Wzrost nawet o 20 proc. – założenia projektu rozporządzenia

Od 1 kwietnia 2026 r. maksymalne kwoty dotacji celowej na podręczniki, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe wzrosną o 20 proc. – wynika z założeń projektu rozporządzenia opublikowanego w wykazie prac legislacyjnych rządu. Największe podwyżki obejmą klasy VII–VIII. W niektórych przypadkach pozostaną jednak dotychczasowe stawki.

Edukacja zdrowotna w szkołach przyciąga tylko 30 proc. uczniów. MEN zapowiada zmiany i możliwy obowiązek

Mimo że edukacja zdrowotna zastąpiła wychowanie do życia w rodzinie i miała stać się jednym z kluczowych przedmiotów, w zajęciach uczestniczy jedynie ok. 30 proc. uczniów. Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada analizę danych i rozważa wprowadzenie obowiązku.

Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

REKLAMA

ADORE 2026. ORE organizuje bezpłatny kurs dla dyrektorów szkół. Ruszyły zapisy

Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił nabór do rocznej Akademii Dyrektorów ORE – ADORE 2026. To bezpłatny program rozwojowy dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli konsultantów, który ma pomóc w budowaniu nowoczesnego stylu zarządzania placówką. Zapisy trwają tylko do 9 grudnia 2025 r.

Nauczyciele dostaną wsparcie do nowego przedmiotu. Rusza ogólnopolski projekt z pakietami dydaktycznymi i konkursem dla szkół

Od września uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej. Choć reforma miała wzmocnić kompetencje społeczne i obywatelskie młodych ludzi, wielu nauczycieli sygnalizowało brak praktycznych narzędzi i przygotowania metodycznego. Teraz sytuacja ma się zmienić. Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Fundacja Enea – Energia Wspólnoty ogłosiły wspólny projekt, w ramach którego do około 3500 szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne, mające ułatwić prowadzenie zajęć opartych na projektach społecznych.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA