REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak uzależniają social media?
Zakaz smartfonów w szkołach? Ekspert proponuje inne rozwiązanie [WYWIAD]
Infor.pl

REKLAMA

REKLAMA

Czy wprowadzenie zakazu używania smartfonów w szkołach ma sens? W jaki sposób social media wykorzystują nasze słabości i kradną naszą uwagę? Co mają wspólnego z hazardem? Jak możemy oswoić nowe technologie?

REKLAMA

Autopromocja

Tablet dla dziecka? Kiedyś był telewizor

- Praktyka: dać bachorowi tablet, niech da mi święty spokój" jest praktyką znacznie dłuższą niż popularność smartfonów. To nawyk, który bardzo długo się wyrabiał, a w latach osiemdziesiątych czy dziewięćdziesiątych miał on swój ekwiwalent w postaci "usadzić bachora przed bajkami w telewizji, niech siedzi cicho". To dokładnie ten sam problem wychowawczy - powiedział w programie Gość Infor.pl dr Krzysztof M. Maj, wykładowca Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie.

Dzieci uzależnione od smartfonów? Lenistwo rodziców

Na czym polega ten problem? Czy tylko na tym, że dzieci mają kontakt z uzależniającymi aplikacjami i urządzeniami elektronicznymi, które niekorzystnie wpływają na rozwój ich mózgów?

Dr Krzysztof Maj przyznaje, że prezentowanie małym dzieciom smartfonów czy tabletów to bardzo niemądre posunięcie, które może wyrządzić wiele szkód pociechom. Podkreśla jednak że istnieją sytuacje, w których dziecko może korzystać z treści oferowanych przez nowoczesne technologie.

- To lenistwo wynikające z tego, że nie chcemy razem doświadczać wspólnie treści. To może być razem oglądana bajka, serial, razem rozgrywana gra komputerowa, razem czytana książka. Ja mam to szczęście, że wychowałem się w rodzinie, w której tak kulturę się doświadczało - powiedział Krzysztof M. Maj.

Maj zaznaczył, że problem polega na tym, że kultura to nie wszystko, co znajduje się w kulturze elektronicznej. - Problemem jest nieszczęsny "kontent" - treści nieważne-jakie, papka, niekontrolowany strumień bajek, reality show.

Zakaz smartfonów w szkołach? To nie jest rozwiązanie

Zdaniem dr Krzysztofa M. Maja postulat zakazu używania smartfonów w szkołach jest symptomem złego rozpoznania problemu. Ten problem zaś jest o wiele głębszy.

- Widzimy objaw, bardzo widzialny i alarmujący. Ale jest to objaw zakażenia, które drąży nas o wiele głębiej - wskazuje, dodając, że wycofania smartfonów nie wyposaży dzieci w narzędzia do obcowania z technologiami i gospodarowania czasem. Jego zdaniem taki zakaz przede wszystkim wykształci w dzieciach przeświadczenie, że to szkoła jest zła, bo uniemożliwia im realizowanie ciekawości - fundamentalnej ludzkiej potrzeby, co może się przełożyć na wzmożone korzystanie ze smartfonów poza godzinami szkoły i w weekendy.

Według badań NASK z 2022 roku przeciętny nastolatek korzysta ze smartfona już 6 godzin dziennie w dni powszechnie. W weekendy natomiast - 8 godzin.

Jak social media uzależniają od scrollowania?

Krzysztof M. Maj porównał działanie współczesnych platform socialmediowych do mechanizmu jaki występuje w uzależnienie od hazardu. Mamy niekończący się strumień szans. Kolejne rozdanie, kolejne obrazki na jednorękim bandycie. Tak jak ludzie uzależnieni od hazardu, użytkownicy social mediów przewijają treści w poszukiwaniu czegoś, co zaspokoi ich ciekawość.

- Mechanika ta została sprofesjonalizowana wtedy kiedy wynaleziono nieskończone skrollowanie (infinity scrolling). Swoją drogą, osoba, które wynalazła ten mechanizm, wycofała się już z projektowania tych systemów dla Mety i innych koncernów i teraz rozwija swoje własne start-upy mające na celu naprawienie tego błędu. Mechanika sama w sobie miała być przyjemna, chodziło o to, by nie trzeba było dokonywać interakcji z piętrowymi menu na stronach, tylko wykorzystać to samo przyzwyczajenie, która mamy przy slot machine w kasynie - ciągniemy wajchę i mamy następną treść. Co więcej - mamy nadzieję, że kolejna treść będzie dobra - wyjaśnił dr Krzysztof M. Maj.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja zdrowotna w szkołach – na uczelniach studia podyplomowe dla nauczycieli

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot w szkołach, który zostanie wprowadzony od 1 września 2025 r. W związku z tym na 11 uczelniach zostaną uruchomione studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej. Studia nadadzą nauczycielom kwalifikacje do nauczania nowego przedmiotu.

Edukacja seksualna i prorodzinna. Rozporządzenie MEN wejdzie w życie 1 września 2025 r. Będą spotkania informacyjne dla rodziców i pełnoletnich uczniów już od roku szkolnego 2025/2026

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie treści dotyczących życia seksualnego, rodziny i prokreacji w podstawie programowej. Ma ono wejść w życie 1 września 2025 r. Będą spotkania informacyjne dla rodziców uczniów niepełnoletnich i dla uczniów pełnoletnich.

Postępowanie rekrutacyjne. Rok szkolny 2025/2026. Skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

Rekrutacja w roku szkolnym 2025/2026. Zasady rekrutacji do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Jak liczyć punkty do liceów?

9 kwietnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

REKLAMA

Granty na pracownie szkolne. Do 29 kwietnia można składać wnioski

Szkoły podstawowe oraz ponadpodstawowe mogą składać wnioski do programu grantowego Fun Lab - II edycja. Granty mogą zostać przeznaczone wyłącznie na remont i wyposażenie lub doposażenie laboratoriów szkolnych. Maksymalna kwota dofinansowania to 50 tys. zł. Termin składania wniosków mija 29 kwietnia 2025 r.

Co Ty wiesz o PRL-u... QUIZ dla osób pamiętających tamte czasy
Minęło już kilka dziesięcioleci od upadku Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Mimo to dla wielu osób ze starszego pokolenia pozostaje ona piękną krainą młodości. Dla ich dzieci PRL to ojczyzna absurdów rodem z kultowego "Misia" Stanisława Barei. A co Ty wiesz o Polsce Ludowej? Zaczynamy!
Granty w wysokości od 5 000 do 20 000 zł dla szkół. Nabór wniosków do 14 kwietnia

Do programu „Pomoc ma znaczenie”, w ramach którego przewidziano 26 grantów o łącznej wartości 300 000 zł mogą zgłaszać się publiczne placówki edukacyjne oraz organizacje pozarządowe z wybranych miast na terenie całej Polski, w których na co dzień funkcjonują oddziały Grupy Cichy-Zasada.

Matura międzynarodowa kluczem do zagranicznych uczelni

Systemy edukacji za granicą znacząco różnią się od polskiego. Matura międzynarodowa staje się więc realną szansą dla polskich uczniów marzących o studiach na prestiżowych zagranicznych uczelniach. Znacząco ułatwia proces rekrutacji i adaptację w międzynarodowym środowisku akademickim.

REKLAMA

Koniec obowiązkowej matury z matematyki, która jest „narzędziem segregacji i eliminacji, a nie wyrównywania szans” i „nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce”? Sprawa trafiła do Sejmu

W dniu 9 stycznia 2025 r. do Sejmu trafiła petycja w sprawie zniesienia obowiązkowej matury z matematyki, która – w ocenie jej autorki – jest „narzędziem segregacji i eliminacji, a nie wyrównywania szans” i „nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce”. Zostanie ona rozpatrzona przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Na dzień dzisiejszy nie wyznaczono jeszcze daty posiedzenia, podczas którego ww. petycja zostanie poddana obradom Komisji, ale już dzisiaj, każdy zainteresowany może złożyć pod nią swój podpis.

Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]

W środę, 9 kwietnia do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

REKLAMA