REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Idzie szkoła. Polacy na zakupach [RAPORT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
szkoła, wyprawka, zakupy
Idzie szkoła. Polacy na zakupach [RAPORT]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zbliża się rok szkolny 2025/2026 i zakupy artykułów szkolnych. W tym roku w sklepach jest o 17,6 proc. mniej promocji niż rok temu. Za to ceny poszły w górę tylko o 2,9 proc. r/r. Przedstawiamy szczegółową analizę raportu: "Idzie szkoła. Polacy na zakupach".

rozwiń >

Idzie szkoła. Polacy na zakupach [RAPORT]

Zbliża się rok szkolny 2025/2026 i zakupy artykułów szkolnych. W tym roku w sklepach jest o 17,6 proc. mniej promocji niż rok temu. Za to ceny poszły w górę tylko o 2,9 proc. r/r. W tym roku art. szkolne podrożały średnio o 2,9% rdr. To nieco mniejszy wzrost niż poziom inflacji. Widać też, że ww. produkty zdrożały mniej rdr. niż codzienne zakupy w lipcu, w tym sama żywność. Najmocniej poszły w górę ceny korektorów (+12,5% rdr.), a najbardziej spadły – długopisów automatycznych (-5,3% rdr.). Natomiast w całym lipcu i przez połowę sierpnia sieci handlowe zrobiły o 17,6% mniej promocji na art. szkolne niż rok wcześniej. Na rynek trafiło też o 29,2% mniej gazetek promocyjnych z art. do szkoły niż przez większość zeszłych wakacji.

REKLAMA

Autopromocja

W 2025 roku artykuły szkolne zdrożały średnio o 2,9% rdr.

REKLAMA

Z raportu pt. „Idzie szkoła. Polacy na zakupach”, autorstwa UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Shopfully, wynika, że w tym roku artykuły szkolne zdrożały średnio o 2,9% rdr. To nieco mniejszy wzrost niż ogólny poziom inflacji rdr. (+3,1%, wg GUS), a także słabszy niż podwyżka cen w sklepach detalicznych w lipcu i nie tak mocny jak skok kosztów żywności rdr. (odpowiednio +5,7% i +4,9%, zgodnie z raportem UCE RESEARCH i Uniwersytetów WSB Merito).

– Wynik świadczy o świadomej polityce cenowej sieci handlowych oraz producentów, którzy w okresie intensywnych przygotowań do roku szkolnego starają się nie zrażać klientów wysokimi podwyżkami. Artykuły szkolne to kategoria silnie sezonowa, a więc mocno promowana i konkurencyjna. Zbyt agresywne podnoszenie cen mogłoby spowodować odpływ klientów do konkurencji lub opóźnienie decyzji zakupowych – komentuje Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland.

Wzrost cen przyborów szkolnych oscyluje wokół ogólnej inflacji, zwłaszcza że w zeszłym roku przekraczał 7,5% rdr.

W ocenie Roberta Biegaja z Shopfully, drugiego ze współautorów, to bardzo dobra wiadomość dla rodziców uczniów, że wzrost cen przyborów szkolnych oscyluje wokół ogólnej inflacji, zwłaszcza że w zeszłym roku przekraczał 7,5% rdr. – W tym roku sieci handlowe w dużej mierze obniżyły marże na tego typu asortyment, żeby mocniej przyciągać do sklepów konsumentów. Chcą ich zachęcić też do zrobienia przy okazji innych zakupów, na których te marże są wyższe. Taka strategia szczególnie dotyczy dyskontów i hipermarketów – analizuje ekspert.

Ważne

Ze wszystkich kategorii art. szkolnych średnio najbardziej podrożały rdr. korektory (+12,5%), kredki (+ 9,9%), ołówki i wkłady do ołówków (+7,6%), akcesoria szkolno-biurowe, w tym np. okładki na zeszyty i notatniki (+7,6%), a także długopisy klasyczne ze skuwką (+6,1%).

REKLAMA

– Te grupy produktów w dużym stopniu opierają się na materiałach i komponentach sprowadzanych z Azji. Ich ceny są szczególnie wrażliwe na koszty transportu i wahania walut. Dodatkowo wiele z nich to produkty markowe, więc przestrzeń do optymalizacji kosztów po stronie producentów jest dość ograniczona – wyjaśnia Julita Pryzmont.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei na minusie znalazły się długopisy automatyczne (-5,3%), cienkopisy (-32,%), temperówki (-3,2%), karteczki samoprzylepne i bloczki biurowe (-3,2%), zakreślacze (-3,2%) oraz markery (-1,8%). – Produkty te są łatwe do standaryzacji. Przez to sieci mogą agresywniej negocjować ich ceny i promować tańsze zamienniki – dodaje ekspertka z Hiper-Com Poland.

W całym lipcu i przez połowę sierpnia sieci handlowe zrobiły o 17,6% mniej promocji niż rok wcześniej

Ponadto z analizy wynika, że w całym lipcu i przez połowę sierpnia sieci handlowe zrobiły o 17,6% mniej promocji niż rok wcześniej. – W mojej opinii, w tym roku przeprowadziły dużo mniej akcji rabatowych na asortyment szkolny, ponieważ na przestrzeni lipca i sierpnia już i tak obniżyły swoje marże, w tym ceny regularne. I dlatego robienie dodatkowych promocji byłoby dla nich sporą startą. Nie zdecydowały się więc na tego typu ruch. Jednak, patrząc na nieduże podwyżki cen, nie jest to złą informacją dla konsumentów – podkreśla Robert Biegaj.

Ważne

W kwestii promocji najbardziej na minusie są supermarkety (-36%), sieci convenience (-35,4%), a także hipermarkety (-16,1%). Dalej w zestawieniu są sklepy typu cash&carry (-4,5%). Natomiast na lekkim plusie znalazły się wyłącznie dyskonty (+1,7%).

– Supermarkety i sieci convenience w swoich strategiach promocyjnych z pewnością skupiły się na dużo bardziej dochodowych kategoriach towarów niż art. szkolne. Konsumenci raczej dokupują je w tego typu sklepach, gdy o czymś dodatkowo sobie przypomną. Zaskoczenie budzą hipermarkety, do których rodzice z dziećmi udają się na większe tego typu zakupy. Natomiast trzeba pamiętać o tym, że nie mamy jeszcze pełnych danych za cały sierpień. Wynik może się lekko zmienić – zwraca uwagę Robert Biegaj.

Z innych badań, realizowanych przez UCE RESEARCH i Shopfully, wynika, że największa część konsumentów realizuje takie zakupy właśnie w dyskontach. Dotyczy to ponad 70 proc. rodziców. Zdaniem eksperta, tam faktycznie są najlepsze i dobrze wyważone ceny na ww. asortyment, szczególnie pod względem jakości.

– Według mnie, supermarkety, sieci convenience i hipermarkety uznały, że art. szkolne nie są już tak silnym magnesem zakupowym jak dawniej. W przypadku hipermarketów wpływ może mieć także spadek ich ogólnej popularności jako formatu zakupowego. Z kolei sklepy typu cash&carry i dyskonty nadal przyciągają klientów ceną. Z tego wynika większa stabilność działań promocyjnych – uważa Julita Pryzmont.

Gazetki promocyjne

Do tego widać, że sieci handlowe wydały o 29,2% mniej gazetek promocyjnych z tego typu artykułami w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na minusie są przede wszystkim – hipermarkety (-51,4%), dyskonty (-26,9%) i supermarkety (-18,7%). Z kolei na plusie są sieci convenience (+21,4%) i cash&carry (+18,8%).

– Znaczący ogólny spadek liczby gazetek to efekt przechodzenia na cyfrową komunikację z klientem oraz cięć budżetowych. Hipermarkety, dyskonty i supermarkety ograniczają formaty drukowane na rzecz aplikacji mobilnych. Z kolei wzrost aktywności w segmencie convenience i formacie cash&carry może być odpowiedzią na specyfikę lokalnego klienta – często lojalnego, zorientowanego na szybkie zakupy lub zakupy hurtowe w związku z powrotem dzieci do szkół – wyjaśnia Julita Pryzmont.

Jak zaznacza Robert Biegaj, ograniczenie samych gazetek jest większe niż liczby promocji. Sytuacja ta może wynikać z tego, że sieci handlowe częściowo przesunęły promowanie tego typu artykułów do innych kanałów, które tym razem uznały za lepsze źródła. Eksperta dziwi tylko fakt, że na wyraźnym minusie są dwa największe na rynku formaty, bo to tak naprawdę pomiędzy nimi rozegra się batalia o pieniądze rodziców. Z tym jednak zastrzeżeniem, że nie mamy jeszcze wyników za cały okres, choć pewnie ten finalny rezultat niewiele się zmieni.

– Rynek artykułów szkolnych w 2025 roku charakteryzuje się umiarkowanymi podwyżkami cen, ale także zauważalnym spadkiem intensywności działań promocyjnych. Konsumenci powinni nastawić się na bardziej selektywne poszukiwanie ofert, szczególnie w dyskontach i sieciach z orientacją na oszczędność i prosty przekaz promocyjny – podsumowuje ekspertka z Hiper-Com Poland.

Opis metody analitycznej/badawczej

Dane pochodzą z raportu pt. „Idzie szkoła. Polacy na zakupach”, autorstwa UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Shopfully (dawnej Grupa Offerista). Analiza pokazuje średnią wartość cenową art. szkolnych, notowaną rok do roku. Dotyczy to 18 kategorii i 58 najczęściej wybieranych przez konsumentów tego typu produktów. Łącznie zestawiono ze sobą prawie 60 tys. cen detalicznych z ponad 17,8 tys. sklepów należących do 35 sieci handlowych. Badaniem objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience oraz cash&carry. Do tego przeanalizowano prawie pół tysiąca gazetek handlowych z promocjami o łącznej ilości ponad 17,4 tys. stron i powierzchni przeszło 280 tys. cm2 wydanych w lipcu oraz do połowy sierpnia 2025 i 2024 roku. W ww. publikacjach znalazło się w sumie ponad 18,1 tys. promocji. Pod uwagę wzięto 5 największych formatów na rynku retailowym.

Źródło: UCE RESEARCH.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł miesięcznie na edukację dziecka. Koszty szkoły i zajęć dodatkowych w 2025 roku

Czy 1500 zł miesięcznie na edukację to nowa norma? Koszty kształcenia coraz bardziej wysysają domowe budżety. Często dorównują ratom kredytu hipotecznego, a przecież trzeba jeszcze zapłacić rachunki, czynsz i codzienne zakupy. Najnowszy raport "Polaków portfel własny: Edukacja w portfelu" przygotowany na zlecenie Santander Consumer Banku pokazuje, że jedna na dziesięć rodzin wydaje na naukę dziecka ponad 1000 zł miesięcznie, a część przekracza nawet 1500 zł. Wysokość tych wydatków zależy nie tylko od dochodów rodziny, lecz także od rodzaju szkoły, miejsca zamieszkania i jak się okazuje płci rodzica.

Idzie szkoła. Polacy na zakupach [RAPORT]

Zbliża się rok szkolny 2025/2026 i zakupy artykułów szkolnych. W tym roku w sklepach jest o 17,6 proc. mniej promocji niż rok temu. Za to ceny poszły w górę tylko o 2,9 proc. r/r. Przedstawiamy szczegółową analizę raportu: "Idzie szkoła. Polacy na zakupach".

Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?

Kiedyś edukacja była przede wszystkim miejscem. Dziś coraz częściej staje się przestrzenią – dynamiczną, elastyczną i dopasowaną do tempa życia, a nie do rozkładu dzwonków. Odejście od murów szkoły to nie tylko zmiana formatu, ale przede wszystkim zmiana filozofii. Nauka nie musi być wtłoczona w sztywny harmonogram, ławkę, lekcję grupową, jedną lokalizację i ten sam rytm dla wszystkich.

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany zasad ortografii. Co się zmieni?

10 maja 2024 r. Rada Języka Polskiego przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk wydała komunikat, w którym poinformowała o uchwalonych zmianach dotyczących zasad ortografii. Zmiany te zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Powstał także dokument "Zasady pisowni i interpunkcji polskiej".

REKLAMA

Nagroda jubileuszowa nauczyciela a składki ZUS

Czy nagroda jubileuszowa dla nauczycieli podlega zwolnieniu ze składek ZUS? Co z opodatkowaniem nagrody jubileuszowej jako przychodu ze stosunku pracy?

Ciepły, zdrowy, nieodpłatny posiłek dla dzieci w szkole podstawowej. Wystartowała zbiórka podpisów pod projektem: Posiłek dla każdego dziecka

Ciepły, zdrowy, nieodpłatny posiłek dla dzieci w szkole podstawowej - tak, to możliwe. Wystartowała zbiórka podpisów pod projektem: "Posiłek dla każdego dziecka". Fundacja GrowSPACE rusza do Sejmu z własną ustawą. Zmiany mają zajść w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.)

CKE podała terminy matur i egzaminu ósmoklasisty w 2026 r. (harmonogram)

Wiadomo już w jakich terminach zostaną przeprowadzone egzaminy ósmoklasisty i maturalne w nowym roku szkolnym 2025/26.

AI w szkole. Rodzice uczniów zapytani, co sądzą o sztucznej inteligencji w edukacji

Czy szkoła powinna uczyć o zagrożeniach związanych z AI? Czy uczniowie powinni stosować narzędzia oparte na sztucznej inteligencji? SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii zapytała o to rodziców.

REKLAMA

Masz dziecko w szkole? Sprawdź, jak złożyć wniosek o 300+ i kiedy otrzymasz pieniądze

Nie złożyłeś jeszcze wniosku o 300+? Czas ucieka, a tysiące rodzin wciąż nie skorzystało z programu „Dobry Start”. To 300 zł na każde dziecko w wieku szkolnym. Pieniądze, które mogą realnie odciążyć domowy budżet przy rosnących kosztach wyprawki. Wniosek składa się wyłącznie online i cała procedura zajmuje kilka minut. Sprawdź, kto może liczyć na wsparcie, jak wygląda składanie dokumentów w 2025 roku i kiedy środki trafią na konto.

Jakie są przedmioty w 8 klasie szkoły podstawowej?

W 8 klasie szkoły podstawowej jest 13 przedmiotów oraz godzina wychowawcza. Uczniowie mają o jedną godzinę nauki w tygodniu mniej niż w 7. klasie. Jakie przedmioty odchodzą, a jakie dochodzą do planu lekcji?

REKLAMA