REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?
Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś edukacja była przede wszystkim miejscem. Dziś coraz częściej staje się przestrzenią – dynamiczną, elastyczną i dopasowaną do tempa życia, a nie do rozkładu dzwonków. Odejście od murów szkoły to nie tylko zmiana formatu, ale przede wszystkim zmiana filozofii. Nauka nie musi być wtłoczona w sztywny harmonogram, ławkę, lekcję grupową, jedną lokalizację i ten sam rytm dla wszystkich.

W świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek, klasyczny model edukacji coraz częściej rozmija się z rzeczywistością. Nie tylko dlatego, że jest przestarzały, ale dlatego, że jest zbyt jednolity, by pomieścić całą różnorodność młodych życiorysów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Amerykańska szkoła w chmurze – hybryda edukacji domowej i tradycyjnej. Czy to rozwiązanie dla szukających elastyczności?

Są dzieci, które codziennie o 8:00 zasiadają w szkolnych ławkach. Ale są też takie, których dzień zaczyna się o 6:00 — porannym treningiem, podróżą na plan filmowy, próbą orkiestry czy lotem do innego kraju. I nie jest to garstka wyjątków, lecz realne zjawisko: rosnąca grupa młodych ludzi żyjących w rytmie wyznaczanym przez pasję, pracę, działalność społeczną, stan zdrowia lub sytuację rodzinną. Dla nich szkoła stacjonarna bywa ciasna — dosłownie i w przenośni. W świecie, w którym mobilność geograficzna coraz częściej decyduje o szansach zawodowych, szkoła powinna je wspierać, a nie ograniczać.

W amerykańskiej szkole online można spotkać 16-letniego piłkarza z kontraktem zagranicznym, uczennicę grającą w międzynarodowej orkiestrze, dziecko dyplomaty, które co kilka lat zmienia kontynent, ale też nastolatkę z niewidoczną chorobą przewlekłą czy chłopca z zespołem Aspergera, dla którego hałas klasy i ciągłe interakcje w grupie są przeszkodą nie do pokonania. Tych historii jest coraz więcej, choć wciąż rzadko przebijają się do głównego nurtu narracji o nauce. Ich wspólnym mianownikiem jest nie tylko talent czy wyjątkowość, ale przede wszystkim potrzeba edukacji, która dostosowuje się do ucznia, a nie odwrotnie.

W jednym z wywiadów uczennica amerykańskiego liceum online — piosenkarka koncertująca po Europie — powiedziała: „Wreszcie mam poczucie, że szkoła nie przeszkadza mi być sobą. Że mogę być uczennicą i artystką jednocześnie, a nie na zmianę”.To zdanie doskonale oddaje sedno nowego podejścia: szkoły nie jako instytucji wymagającej dostosowania się do niej, lecz jako systemu, który dostosowuje się do ucznia.

Edukacja, która nie zaczyna i nie kończy się na lekcji

Edukacja online w dojrzałym wydaniu nie polega na posadzeniu ucznia przed ekranem i pozostawieniu go sam na sam z materiałem oraz czatem z nauczycielem. Jej siłą jest połączenie samodzielności z systemem stałych, indywidualnych relacji. Student Counselling i Mentoring w tym modelu nie sprowadzają się do korepetycji, lecz tworzą przestrzeń do zaufania, otwartej komunikacji i wspólnego planowania ścieżki rozwoju. Uczeń otrzymuje wsparcie, ale równocześnie uczy się odpowiedzialności za własny proces nauki — samodzielnie decyduje o tempie pracy, planuje działania i rozlicza się z efektów.

To przygotowanie do dorosłości nie tylko w sensie formalnym, lecz przede wszystkim mentalnym: rozwijanie umiejętności zarządzania sobą, krytycznego myślenia i podejmowania świadomych decyzji. Co więcej, przyzwyczaja do continuous learning (ciągłego uczenia się) — postawy, bez której trudno będzie utrzymać się na rynku pracy XXI wieku. W obliczu szybkiego rozwoju AI i nowych technologii regularne podnoszenie kwalifikacji, udział w kursach online i zdobywanie nowych kompetencji staną się standardem. Kto nie wejdzie w rytm lifelong learning (uczenia się przez całe życie), ryzykuje, że pozostanie w tyle. W praktyce wygląda to tak, jakby nastolatek już studiował i pracował — choć wciąż jest w szkole średniej.

Między odpowiedzialnością a wolnością

W takim podejściu mentorzy nie sprawdzają obecności. Zamiast tego pomagają ustalać cele, monitorują postępy i wspólnie z uczniem projektują ścieżkę edukacyjną oraz zawodową. Taki system, choć wymagający, rozwija umiejętność zarządzania czasem, autorefleksję i odwagę w podejmowaniu decyzji. Uczy odpowiedzialności nie przez karę, lecz przez naturalne konsekwencje podejmowanych działań.

W tym modelu nie ma stresu związanego z pojedynczymi, dużymi egzaminami, które w tradycyjnej szkole mogłyby przesądzić o ocenie z całego semestru. Zamiast nich stosuje się ocenianie kształtujące, oparte na wielu mniejszych, zróżnicowanych zadaniach i praktycznych projektach. Taki sposób pracy redukuje stres egzaminacyjny, ale wymaga systematyczności — podobnie jak w dorosłym życiu, gdzie o sukcesie decyduje codzienna rzetelność, a nie jeden sprawdzian umiejętności w roku.

Jak podkreśla Marta Budner. koordynatorka ds. kształcenia w JDJ: „Motywacje uczniów wynikają przede wszystkim z nadmiernego obciążenia organizacją nauki w tradycyjnych szkołach — 7–8 godzin lekcyjnych, a następnie kolejne 4 godziny spędzone w domu na pracy domowej lub korepetycjach. Do tego dochodzi presja czasu, nie zawsze przyjazna atmosfera ze strony nauczycieli, a także problemy o podłożu charakterologicznym, psychologicznym czy psychicznym. Uczniowie korzystający z nowoczesnej formy nauki podkreślają, że czują się lepiej, odzyskali motywację do poszerzania wiedzy i mają czas na realizację swoich pasji.

W elastycznym modelu amerykańskiego liceum online uczniowie realizują program w języku angielskim — często równolegle z polską edukacją (w ramach tzw. podwójnej matury) lub jako jej pełnoprawną alternatywę. Taki system łączy stały kontakt online z nauczycielami z USA z elastycznością edukacji domowej, w której uczeń samodzielnie planuje swój rytm nauki — może nawet skrócić lub wydłużyć rok szkolny. W tym modelu istotniejsze od samego programu stają się wybory, których młodzi ludzie dokonują: między dyscypliną a wolnością, wygodą a konsekwencją.

REKLAMA

Dla kogo spersonalizowany online homeschooling?

Edukacja online, łącząca elementy tradycyjnej szkoły i edukacji domowej, nie jest ucieczką przed szkołą — to szkoła w nowym wymiarze. Wymaga samodzielności, umiejętności pracy bez stałego, fizycznego nadzoru oraz gotowości do nauki w trybie asynchronicznym. Dla osób o słabej organizacji własnej może stanowić wyzwanie, ponieważ efekty nie pojawiają się natychmiast. Często oznacza to konieczność kilkukrotnych prób, modyfikacji harmonogramu, a także akceptacji porażek i wprowadzania korekt.

Kluczowym elementem jest systematyczna komunikacja — uczeń powinien regularnie zapoznawać się z informacją zwrotną (feedbackiem) od nauczycieli i na nią reagować, ponieważ stanowi ona integralną część procesu nauki. Gdy opanuje ten model, często okazuje się on skuteczniejszy niż wiele tradycyjnych form kształcenia. Zdarza się, że zaledwie dwunastominutowa, spersonalizowana rozmowa lub czat z nauczycielem jest bardziej produktywna niż godzinna lekcja w dwudziestoosobowej klasie.

Dlatego na początku kluczowa jest szczerość — nie tylko w odpowiedzi na pytanie: „Czy dziecko da radę?”, ale przede wszystkim w refleksji nad tym: „Jak funkcjonuje na co dzień?”, „Czy potrafi świadomie korzystać z wpływu na swój plan?”, „Czy jest w stanie samodzielnie dbać o postępy i reagować na wyzwania?”.

W świecie, który coraz mniej opiera się na sztywnych strukturach, a coraz bardziej na elastyczności, samodzielności i umiejętności funkcjonowania w środowisku międzynarodowym, takie pytania stają się fundamentem świadomego wyboru ścieżki edukacyjnej. To część szerszej zmiany — odejścia od edukacji zinstytucjonalizowanej, w której wszyscy podążają jednym rytmem, ku edukacji zindywidualizowanej, dopasowanej do potrzeb, możliwości i tempa rozwoju każdego ucznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Edukacja jako wybór — nie obowiązek

To, co jeszcze kilka lat temu uchodziło za eksperyment, dziś dla wielu staje się poważną alternatywą — nie jako rozwiązanie awaryjne, lecz pełnoprawna forma nauki. Szkoła online w elastycznym, homeschoolingowym modelu z USA nie rezygnuje z relacji, lecz nadaje im nowy wymiar. Nie eliminuje wyzwań, ale rozkłada je inaczej. Nie gwarantuje sukcesu, ale daje coś rzadkiego: poczucie, że to my bierzemy swoją naukę — a wraz z nią życie i przyszłość — w swoje ręce.

Dla mnie, jako współtwórcy jednego z takich ekosystemów edukacyjnych, najcenniejsze są momenty, gdy młody człowiek mówi: „Wreszcie czuję, że mam wpływ na swoje życie”. Że nie jest już jedynie biernym uczestnikiem narzuconych schematów, lecz może realnie współkształtować swoją drogę. Bo prawdziwa edukacja zawsze zaczyna się właśnie od tego — od poczucia, że „mogę” i że to, co robię, naprawdę ode mnie zależy.

Wojciech Bachalski, dyrektor zarządzający i co-founder JDJ International Open Schools

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe: kierunek ku reformie „Kompas Jutra”

Reforma podstawy programowej, większa autonomia szkół i nauczycieli, powrót do kwietniowego egzaminu ósmoklasisty oraz obowiązkowe debaty i doświadczenia w klasach – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który ma wprowadzić istotne zmiany już od roku szkolnego 2026/2027. Jak podkreśla Minister to początek największej od lat zmiany w polskim systemie edukacji.

„Rówieśnicy” – nowy program, który może zatrzymać falę przemocy w szkołach

Eksperci alarmują, że aż 66% polskich nastolatków doświadcza przemocy ze strony rówieśników – zarówno fizycznej, jak i psychicznej, w tym również w przestrzeni internetowej. To zjawisko ma poważne konsekwencje dla zdrowia psychicznego młodzieży, prowadząc m.in. do obniżonego poczucia własnej wartości, izolacji społecznej, a w skrajnych przypadkach nawet do prób samobójczych.

Dzień Nauczyciela 2025 – jest nowe wsparcie od MEN dla nauczycieli

Dzień Nauczyciela, a właściwie Dzień Edukacji Narodowej, w Polsce obchodzony jest zawsze tego samego dnia – 14 października. W tym roku święto to wypada w najbliższy wtorek. Na co mogą liczyć nauczyciele w tym dniu? Okazuje się, że rząd już teraz przygotował dla nich całkiem nowe wsparcie, chociaż trudno ocenić, czy akurat na taki rodzaj wsparcia nauczyciele liczyli.

Żelazny kapitał na pokolenia

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, prorektorką ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem, prezeską Fundacji Rozwoju Akademii Leona Koźmińskiego, o roli uczelni wyższych w kształtowaniu kadr przyszłości i innowacyjnym rozwiązaniu w budowaniu trwałego partnerstwa nauki z biznesem.

REKLAMA

Ruszyła IV edycja programu „Edukacja z wojskiem” – wojsko ponownie w polskich szkołach

Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, ogłosiło rozpoczęcie naboru do czwartej edycji ogólnopolskiego programu „Edukacja z wojskiem”. To strategiczne przedsięwzięcie łączy elementy edukacji obywatelskiej, proobronnej oraz wychowania patriotycznego, odpowiadając na współczesne potrzeby młodego pokolenia.

Ferie zimowe po nowemu. Wprowadzili wielkie zmiany w turnusach dla poszczególnych województw

To już prawdziwa rewolucja w szkole. Od września nie tylko zmienił się program nauczania. Ministerstwo od edukacji zabrało się za porządkowanie terminów zimowych ferii. Turnusów będzie mniej. Dlaczego resort dokonuje takiego przewrotu? Czym to się może skończyć dla miejscowości turystycznych?

AI w szkole: uczy szybciej i się nie męczy. Czy nauczyciel przyszłości będzie mentorem, a nie wykładowcą?

Wyobraźmy sobie ucznia, który w świecie przesyconym bodźcami cyfrowymi i nieustanną presją próbuje odnaleźć własną ścieżkę rozwoju. Jego edukacja coraz rzadziej przypomina tradycyjny model z podręcznikiem, tablicą i lekcją w 20-osobowej klasie, gdzie uwaga nauczyciela siłą rzeczy rozprasza się na wielu uczniów. W efekcie część z nich gubi wątek, a braki nadrabia na korepetycjach, które nierzadko pochłaniają nawet kilkanaście procent domowych budżetów. Nic więc dziwnego, że coraz więcej rodzin ma poczucie, iż szkoła sprowadza się do formalności, a faktyczna nauka odbywa się poza nią. Dlatego tak szybko rośnie znaczenie nowych modeli kształcenia. Edukacja coraz częściej odchodzi od dominacji tradycyjnych lekcji grupowych na żywo, zastępując je elastyczną nauką online - we własnym tempie i z większym naciskiem na ocenianie kształtujące zamiast podsumowującego. Taki model wymaga od uczniów większej samodyscypliny, planowania i odporności psychicznej. To jednak nie słabość, lecz przewaga - bo właśnie te umiejętności OECD w „Learning Compass 2030” oraz UNESCO w raporcie „Futures of Education” wskazują jako kluczowe kompetencje XXI wieku.Właśnie dlatego jednym z najcenniejszych zasobów, jakie można zaoferować młodemu człowiekowi, nie jest kolejna platforma czy aplikacja, lecz człowiek - mentor. To on potrafi dostrzec mocne strony ucznia, wesprzeć go w chwilach kryzysu i zainspirować do sięgania wyżej, niż sam miałby odwagę.

Po 50 roku życia pracownicy mają prawo do tego świadczenia. Dostają minimum 1800 złotych, ale przeciętnie to ponad 4100 złotych brutto

Po 50 roku życia ta grupa pracowników ma prawo do szczególnego świadczenia. Jego wysokość zaczyna się od 1800 złotych, ale przeciętnie to aż ponad 4100 złotych. To szczególnie ważne dla osób, które zbliżają się do emerytury. Jednak nie każdy może skorzystać z tego przywileju.

REKLAMA

Edukacja zdrowotna w kryzysie: skąd tak masowe wypisy?

Nowy przedmiot „edukacja zdrowotna”, który w roku szkolnym 2025/2026 zajął miejsce wychowania do życia w rodzinie, miał być ważnym krokiem ku poprawie świadomości zdrowotnej młodych ludzi.Jednak już w pierwszych tygodniach funkcjonowania wywołał ogromne kontrowersje. W wielu miastach i regionach uczniowie — lub ich rodzice — masowo składali rezygnacje z udziału w zajęciach. W niektórych szkołach ponadpodstawowych liczba wypisanych przekroczyła 90 procent.

Rząd zadowolony z programu Aktywny Rodzic. Objął ponad 635 tys. dzieci

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk powiedziała w poniedziałek w Bożkowie (Dolnośląskie), że program Aktywny Rodzic zdał egzamin. Minął rok jego funkcjonowania.

REKLAMA