REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?

Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?
Szkoła dopasowana do życia. Nowy pomysł edukacji online z USA dociera do Polski. Na czym to polega?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kiedyś edukacja była przede wszystkim miejscem. Dziś coraz częściej staje się przestrzenią – dynamiczną, elastyczną i dopasowaną do tempa życia, a nie do rozkładu dzwonków. Odejście od murów szkoły to nie tylko zmiana formatu, ale przede wszystkim zmiana filozofii. Nauka nie musi być wtłoczona w sztywny harmonogram, ławkę, lekcję grupową, jedną lokalizację i ten sam rytm dla wszystkich.

W świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek, klasyczny model edukacji coraz częściej rozmija się z rzeczywistością. Nie tylko dlatego, że jest przestarzały, ale dlatego, że jest zbyt jednolity, by pomieścić całą różnorodność młodych życiorysów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Amerykańska szkoła w chmurze – hybryda edukacji domowej i tradycyjnej. Czy to rozwiązanie dla szukających elastyczności?

Są dzieci, które codziennie o 8:00 zasiadają w szkolnych ławkach. Ale są też takie, których dzień zaczyna się o 6:00 — porannym treningiem, podróżą na plan filmowy, próbą orkiestry czy lotem do innego kraju. I nie jest to garstka wyjątków, lecz realne zjawisko: rosnąca grupa młodych ludzi żyjących w rytmie wyznaczanym przez pasję, pracę, działalność społeczną, stan zdrowia lub sytuację rodzinną. Dla nich szkoła stacjonarna bywa ciasna — dosłownie i w przenośni. W świecie, w którym mobilność geograficzna coraz częściej decyduje o szansach zawodowych, szkoła powinna je wspierać, a nie ograniczać.

W amerykańskiej szkole online można spotkać 16-letniego piłkarza z kontraktem zagranicznym, uczennicę grającą w międzynarodowej orkiestrze, dziecko dyplomaty, które co kilka lat zmienia kontynent, ale też nastolatkę z niewidoczną chorobą przewlekłą czy chłopca z zespołem Aspergera, dla którego hałas klasy i ciągłe interakcje w grupie są przeszkodą nie do pokonania. Tych historii jest coraz więcej, choć wciąż rzadko przebijają się do głównego nurtu narracji o nauce. Ich wspólnym mianownikiem jest nie tylko talent czy wyjątkowość, ale przede wszystkim potrzeba edukacji, która dostosowuje się do ucznia, a nie odwrotnie.

W jednym z wywiadów uczennica amerykańskiego liceum online — piosenkarka koncertująca po Europie — powiedziała: „Wreszcie mam poczucie, że szkoła nie przeszkadza mi być sobą. Że mogę być uczennicą i artystką jednocześnie, a nie na zmianę”.To zdanie doskonale oddaje sedno nowego podejścia: szkoły nie jako instytucji wymagającej dostosowania się do niej, lecz jako systemu, który dostosowuje się do ucznia.

Edukacja, która nie zaczyna i nie kończy się na lekcji

Edukacja online w dojrzałym wydaniu nie polega na posadzeniu ucznia przed ekranem i pozostawieniu go sam na sam z materiałem oraz czatem z nauczycielem. Jej siłą jest połączenie samodzielności z systemem stałych, indywidualnych relacji. Student Counselling i Mentoring w tym modelu nie sprowadzają się do korepetycji, lecz tworzą przestrzeń do zaufania, otwartej komunikacji i wspólnego planowania ścieżki rozwoju. Uczeń otrzymuje wsparcie, ale równocześnie uczy się odpowiedzialności za własny proces nauki — samodzielnie decyduje o tempie pracy, planuje działania i rozlicza się z efektów.

To przygotowanie do dorosłości nie tylko w sensie formalnym, lecz przede wszystkim mentalnym: rozwijanie umiejętności zarządzania sobą, krytycznego myślenia i podejmowania świadomych decyzji. Co więcej, przyzwyczaja do continuous learning (ciągłego uczenia się) — postawy, bez której trudno będzie utrzymać się na rynku pracy XXI wieku. W obliczu szybkiego rozwoju AI i nowych technologii regularne podnoszenie kwalifikacji, udział w kursach online i zdobywanie nowych kompetencji staną się standardem. Kto nie wejdzie w rytm lifelong learning (uczenia się przez całe życie), ryzykuje, że pozostanie w tyle. W praktyce wygląda to tak, jakby nastolatek już studiował i pracował — choć wciąż jest w szkole średniej.

Między odpowiedzialnością a wolnością

W takim podejściu mentorzy nie sprawdzają obecności. Zamiast tego pomagają ustalać cele, monitorują postępy i wspólnie z uczniem projektują ścieżkę edukacyjną oraz zawodową. Taki system, choć wymagający, rozwija umiejętność zarządzania czasem, autorefleksję i odwagę w podejmowaniu decyzji. Uczy odpowiedzialności nie przez karę, lecz przez naturalne konsekwencje podejmowanych działań.

W tym modelu nie ma stresu związanego z pojedynczymi, dużymi egzaminami, które w tradycyjnej szkole mogłyby przesądzić o ocenie z całego semestru. Zamiast nich stosuje się ocenianie kształtujące, oparte na wielu mniejszych, zróżnicowanych zadaniach i praktycznych projektach. Taki sposób pracy redukuje stres egzaminacyjny, ale wymaga systematyczności — podobnie jak w dorosłym życiu, gdzie o sukcesie decyduje codzienna rzetelność, a nie jeden sprawdzian umiejętności w roku.

Jak podkreśla Marta Budner. koordynatorka ds. kształcenia w JDJ: „Motywacje uczniów wynikają przede wszystkim z nadmiernego obciążenia organizacją nauki w tradycyjnych szkołach — 7–8 godzin lekcyjnych, a następnie kolejne 4 godziny spędzone w domu na pracy domowej lub korepetycjach. Do tego dochodzi presja czasu, nie zawsze przyjazna atmosfera ze strony nauczycieli, a także problemy o podłożu charakterologicznym, psychologicznym czy psychicznym. Uczniowie korzystający z nowoczesnej formy nauki podkreślają, że czują się lepiej, odzyskali motywację do poszerzania wiedzy i mają czas na realizację swoich pasji.

W elastycznym modelu amerykańskiego liceum online uczniowie realizują program w języku angielskim — często równolegle z polską edukacją (w ramach tzw. podwójnej matury) lub jako jej pełnoprawną alternatywę. Taki system łączy stały kontakt online z nauczycielami z USA z elastycznością edukacji domowej, w której uczeń samodzielnie planuje swój rytm nauki — może nawet skrócić lub wydłużyć rok szkolny. W tym modelu istotniejsze od samego programu stają się wybory, których młodzi ludzie dokonują: między dyscypliną a wolnością, wygodą a konsekwencją.

REKLAMA

Dla kogo spersonalizowany online homeschooling?

Edukacja online, łącząca elementy tradycyjnej szkoły i edukacji domowej, nie jest ucieczką przed szkołą — to szkoła w nowym wymiarze. Wymaga samodzielności, umiejętności pracy bez stałego, fizycznego nadzoru oraz gotowości do nauki w trybie asynchronicznym. Dla osób o słabej organizacji własnej może stanowić wyzwanie, ponieważ efekty nie pojawiają się natychmiast. Często oznacza to konieczność kilkukrotnych prób, modyfikacji harmonogramu, a także akceptacji porażek i wprowadzania korekt.

Kluczowym elementem jest systematyczna komunikacja — uczeń powinien regularnie zapoznawać się z informacją zwrotną (feedbackiem) od nauczycieli i na nią reagować, ponieważ stanowi ona integralną część procesu nauki. Gdy opanuje ten model, często okazuje się on skuteczniejszy niż wiele tradycyjnych form kształcenia. Zdarza się, że zaledwie dwunastominutowa, spersonalizowana rozmowa lub czat z nauczycielem jest bardziej produktywna niż godzinna lekcja w dwudziestoosobowej klasie.

Dlatego na początku kluczowa jest szczerość — nie tylko w odpowiedzi na pytanie: „Czy dziecko da radę?”, ale przede wszystkim w refleksji nad tym: „Jak funkcjonuje na co dzień?”, „Czy potrafi świadomie korzystać z wpływu na swój plan?”, „Czy jest w stanie samodzielnie dbać o postępy i reagować na wyzwania?”.

W świecie, który coraz mniej opiera się na sztywnych strukturach, a coraz bardziej na elastyczności, samodzielności i umiejętności funkcjonowania w środowisku międzynarodowym, takie pytania stają się fundamentem świadomego wyboru ścieżki edukacyjnej. To część szerszej zmiany — odejścia od edukacji zinstytucjonalizowanej, w której wszyscy podążają jednym rytmem, ku edukacji zindywidualizowanej, dopasowanej do potrzeb, możliwości i tempa rozwoju każdego ucznia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Edukacja jako wybór — nie obowiązek

To, co jeszcze kilka lat temu uchodziło za eksperyment, dziś dla wielu staje się poważną alternatywą — nie jako rozwiązanie awaryjne, lecz pełnoprawna forma nauki. Szkoła online w elastycznym, homeschoolingowym modelu z USA nie rezygnuje z relacji, lecz nadaje im nowy wymiar. Nie eliminuje wyzwań, ale rozkłada je inaczej. Nie gwarantuje sukcesu, ale daje coś rzadkiego: poczucie, że to my bierzemy swoją naukę — a wraz z nią życie i przyszłość — w swoje ręce.

Dla mnie, jako współtwórcy jednego z takich ekosystemów edukacyjnych, najcenniejsze są momenty, gdy młody człowiek mówi: „Wreszcie czuję, że mam wpływ na swoje życie”. Że nie jest już jedynie biernym uczestnikiem narzuconych schematów, lecz może realnie współkształtować swoją drogę. Bo prawdziwa edukacja zawsze zaczyna się właśnie od tego — od poczucia, że „mogę” i że to, co robię, naprawdę ode mnie zależy.

Wojciech Bachalski, dyrektor zarządzający i co-founder JDJ International Open Schools

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Rejonizacja dla edukacji domowej? Czy może koniec edukacji domowej dla wszystkich dzieci? Wiceprezydent Warszawy: postulujemy

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska: Dziś do edukacji domowej może trafić każde dziecko. To ma i w dłuższej perspektywie będzie mieć poważne konsekwencje. Wiceprezydent udzieliła wywiadu dla Serwisu Samorządowego PAP.

QUIZ Kultowe filmy świąteczne. Jak dobrze je znasz?
Filmy świąteczne – bez nich nie ma Świąt Bożego Narodzenia. Rozwiąż quiz i zobacz, jak dobrze je znasz!
QUIZ Kolędy i świąteczne piosenki. Na pewno dobrze je znasz?
Kolędy i świąteczne piosenki śpiewane są co roku, ale czy na pewno ich teksty są tak dobrze znane, jak się wydaje? Sprawdzamy w quizie. 10/10 raczej zdobędą tylko mistrzowie.
Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa [Test z lektury]
Czy pamiętasz mroźną, uśpioną śniegiem krainę, do której prowadziła stara szafa? To ponadczasowa opowieść o współpracy, sile miłości i o tym, by się nie poddawać. Warto wracać do tej książki nie tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia i w zimowe wieczory. A po przeczytaniu możesz sprawdzić się w naszym teście! Jak dobrze znasz Opowieści z Narnii?

REKLAMA

MEN: „Nieudolna próba spowolnienia zmian”. Reforma edukacji będzie kontynuowana

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawił się komunikat po konferencji prasowej w związku z zawetowaniem przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Weto spowoduje pewne trudności legislacyjne, ale nie zatrzyma „Reforma26. Kompas Jutra” – zapowiedziała Barbara Nowacka.

Pierwszy smartfon: 5 zasad, które pomogą wypracować zdrowe nawyki u dziecka

Trudno sobie wyobrazić, żeby rodzice i dzieci byli pozbawieni możliwości natychmiastowego kontaktu za pomocą telefonu. Nic dziwnego, że dorośli przekazują dziecku pierwszą komórkę z myślą o wykorzystaniu jej jako narzędzia do kontaktu. To, jak dziecko korzysta z telefonu, powinno wynikać z zasad ustalonych przez rodziców i wyrabiających u niego zdrowe nawyki.

Weto prezydenta: Nie będzie reformy programowej w szkołach. Nowacka: MEN jest przygotowane na każdy wariant

Prezydent Karol Nawrocki zawetował ustawę nowelizującą Prawo oświatowe. Nowelizacja zmieniała m. in. podstawy programowe w szkołach i przedszkolach. O zawetowanie nowelizacji apelowały związki zawodowe.

Nauczyciele otrzymają wynagrodzenia z wyrównaniem. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent podpisał nowelizację Karty Nauczyciela, zgodnie z którą od 1 stycznia 2026 r. nauczyciel otrzyma wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeśli nastąpiło to z przyczyn niezależnych od niego. Nowelizacja zakłada też wyrównania za okres od 1 września do 31 grudnia 2025 r. Mają być one wypłacone do 6 czerwca 2026 r.

REKLAMA

Nowelizacja Karty Nauczyciela podpisana przez prezydenta Nawrockiego. Ważne wyrównania finansowe od września

Prezydent Karol Nawrocki w dniu 18 grudnia 2025 r. złożył podpis pod nowelą ustawy Karta Nauczyciela. Nowe przepisy to odpowiedź na wieloletnie postulaty środowiska oświatowego w sprawie płatności za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Część regulacji zadziała z mocą wsteczną od 1 września 2025 r., co oznacza wypłatę wyrównań na początku 2026 roku.

Porzucanie studiów przez studentów. Drop-out coraz częstszym zjawiskiem

Politechnika Opolska wspólnie z doradcami zawodowymi z czterech województw tworzą platformę współpracy mającą na celu ograniczenie zjawiska porzucania studiów przez studentów uczelni. Studenci mogą liczyć na wsparcie uczelni.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA