REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Artur Sadziński
Dziennikarz i redaktor z doświadczeniem w tworzeniu treści o finansach, prawie i sprawach konsumenckich. Pisze z myślą o praktycznym wsparciu dla czytelnika.
85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkolna rzeczywistość w Polsce
Martwisz się o swoje dziecko w szkole? Sprawdź, co może mu się stać [RAPORT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

W polskich szkołach dochodzi średnio do 85 wypadków dziennie. Tak wynika z najnowszego raportu Rankomat.pl. Aż 71 proc. z nich ma miejsce w szkołach podstawowych, co oznacza, że właśnie tam uczniowie są najbardziej narażeni na urazy. W roku szkolnym 2023/2024 odnotowano łącznie 25 012 wypadków, a więc każdego dnia nauki statystycznie kilkudziesięciu uczniów i nauczycieli doznawało kontuzji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Śląskie na czele niechlubnego rankingu

Najwięcej wypadków szkolnych wydarzyło się w województwie śląskim4413 zdarzeń, czyli ponad 17 proc. wszystkich w Polsce. Kolejne miejsca zajęły Małopolska (2923) i Mazowsze (2590). Najbezpieczniejsze okazały się regiony mniej zaludnione: lubuskie (497), opolskie (736) i zachodniopomorskie (782).

Eksperci tłumaczą, że liczba wypadków zależy głównie od gęstości zaludnienia i liczby uczniów. Im większe klasy i szkoły, tym większe ryzyko niebezpiecznych sytuacji.

Wypadki głównie w podstawówkach i na WF-ie

W roku szkolnym 2023/24 co siódmy wypadek wydarzył się w podstawówce. Zgłoszono tam aż 17776 zdarzeń, czyli ponad dwie trzecie wszystkich. W liceach i technikach było ich po około 2700, w przedszkolach 897, a w szkołach branżowych I stopnia odnotowano natomiast 632 takich zdarzeń.

REKLAMA

Najwięcej wypadków ma związek z aktywnością fizyczną. Prawie połowa (48,6 proc.) miała miejsce na salach gimnastycznych, a kolejne tysiące na boiskach, placach zabaw i innych obiektach sportowych. Wychowanie fizyczne to zdecydowanie najniebezpieczniejszy przedmiot, bo to tam doszło do aż 14461 wypadków, czyli aż 58 proc. wszystkich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Niepokojące są jednak także dane dotyczące miejsc, które powinny być bezpieczne:

  • 1605 wypadków wydarzyło się w salach lekcyjnych,
  • ponad 4300 na przerwach między lekcjami,
  • ponad 3000 w szkolnych korytarzach.

Dla porównania: w drodze do lub ze szkoły doszło do zaledwie 152 zdarzeń.

Najczęstsza przyczyna? Nieuwaga ucznia

W ponad połowie przypadków (12595) powodem wypadku była zwykła nieuwaga ucznia. Kolejną grupę stanowią zdarzenia spowodowane przez inne osoby, to 2091 przypadków, z czego większość nieumyślnie.
Nie brakuje też sytuacji związanych z przemocą fizyczną, w minionym roku szkolnym było ich 1529, choć tylko 144 uznano za umyślne pobicia.

Bezpieczeństwo to wspólna odpowiedzialność

Dzień Edukacji Narodowej, obchodzony 14 października, to dobry moment, by przypomnieć o bezpieczeństwie w szkołach, zarówno uczniów, jak i nauczycieli. Każdy wypadek to nie tylko ból i stres, ale często też koszty leczenia i długotrwała rekonwalescencja. Dlatego eksperci przypominają o roli ubezpieczeń szkolnych.

Ubezpieczenia związane ze szkołą nie należą do dużych wydatków. Dobre ubezpieczenie NNW dla dziecka można mieć już od około 50 zł za rok, a OC w życiu prywatnym – poniżej 100 zł. To realna ochrona finansowa w razie nieszczęśliwego wypadku – mówi Ewelina Ratajczak, ekspertka ds. ubezpieczeń Rankomat.pl.

Szkoła to nie tylko nauka – to codzienne ryzyko

Z opublikowanego przez portal Rankomat.pl raportu wynika jasno: nawet w miejscu, które ma wychowywać i edukować, nie da się uniknąć ryzyka. Wypadki zdarzają się wszędzie. Na sali gimnastycznej, w klasie, a nawet na korytarzu. Dlatego coraz więcej rodziców decyduje się na dodatkowe polisy, a dyrektorzy szkół przypominają o obowiązku przestrzegania zasad bezpieczeństwa na lekcjach i przerwach.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA