REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy schron w każdej szkole? Jest nowy projekt rozporządzenia MSWiA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Górtowska
schron, szkoła, Ukraina
Nowy projekt rozporządzenia MSWiA zakłada wyznaczenie schronów w większości polskich szkół
Karol Porwich
East News

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne. Dotyczy on także szkół. Czy oznacza to, że każda placówka oświatowa będzie musiała posiadać schron? Kiedy przepisy wejdą w życie i jakie są wyjątki? Sprawdź, co zakłada nowe rozporządzenie.

rozwiń >

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej opiera się na przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. poz. 1907). Na jej podstawie Rada Ministrów ma prawo określić warunki wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których powinny znajdować się tzw. budowle ochronne, czyli schrony lub ukrycia, mające chronić ludność cywilną w sytuacjach zagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt został ogłoszony 6 marca 2025 roku i obecnie został skierowany do uzgodnień międzyresortowych oraz do zaopiniowania przez wojewodów.

W jakich budynkach użyteczności publicznej schrony mają być obowiązkowe?

Zgodnie z projektem rozporządzenia, obowiązek wyznaczenia budowli ochronnej dotyczy budynków użyteczności publicznej, w szczególności budynków przeznaczonych na potrzeby:

  • administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości,
  • opieki zdrowotnej,
  • stałego stacjonowania podmiotów ochrony ludności (np. straży pożarnej, służb ratowniczych).

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również innych budynków użyteczności publicznej, jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób. Zalicza się do nich budynki:

REKLAMA

  • pomocy społecznej,
  • oświaty szkolnictwa wyższego, nauki lub wychowania,
  • biurowe,
  • kultury, turystyki lub sportu.

Schrony wyznaczyć będzie trzeba także w innych budynkach użyteczności publicznej jeżeli w części użytkowanej na potrzeby użyteczności publicznej może przebywać w jednym czasie więcej niż 100 osób lub część ta ma powierzchnię przekraczającą 2 500 m2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w każdej szkole schron będzie obowiązkowy?

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również budynków przeznaczonych na potrzeby oświaty, wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki – ale pod jednym warunkiem: jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób.

Oznacza to, że nie każda szkoła automatycznie będzie musiała posiadać schron. Małe placówki, w których liczba uczniów i personelu jest niższa niż wskazany próg, mogą być zwolnione z tego obowiązku. W praktyce jednak większość szkół – zwłaszcza podstawowych i średnich – przekracza ten limit, co oznacza, że w ich przypadku konieczność stworzenia budowli ochronnej stanie się realnym wymogiem.

Schrony w szkołach i budynkach użyteczności publicznej – wyjątki

Projekt rozporządzenia przewiduje również sytuacje, w których możliwe będzie odstąpienie od obowiązku zapewnienia schronu lub ukrycia. Taka decyzja może zapaść w przypadku wystąpienia jednej z poniższych okoliczności:

  • brak możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących budowli ochronnej,
  • brak realnej potrzeby zapewnienia miejsc schronienia,
  • brak ekonomicznego uzasadnienia inwestycji,
  • istnienie nieakceptowalnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem osób w schronie (np. w przypadku zagrożeń przemysłowych lub naturalnych).

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne dopuszcza też możliwość zapewnienia schronienia w innym budynku – pod warunkiem, że znajduje się on w odległości do 500 metrów od wyjścia z budynku publicznego.

Takie podejście daje pewną elastyczność organom prowadzącym szkoły i inne instytucje, szczególnie w sytuacjach, gdy budowa schronu w istniejącym budynku byłaby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona.

Kiedy rozporządzenie wejdzie w życie?

Zgodnie z treścią projektu, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ostateczny termin uzależniony będzie od zakończenia etapu konsultacji publicznych oraz formalnego podpisania rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów.

Co może oznaczać to rozporządzenie dla samorządów i szkół?

Wprowadzenie obowiązku posiadania schronów w szkołach może wywołać spore wyzwania organizacyjne i finansowe, zwłaszcza dla mniejszych samorządów. Część placówek będzie musiała dostosować istniejące budynki, przekształcając piwnice lub inne pomieszczenia na cele ochronne. Inne – być może – będą zobowiązane do budowy nowych obiektów ochronnych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Z drugiej strony, projekt rozporządzenia uwzględnia również wariant alternatywny – możliwość zapewnienia schronienia w innej, pobliskiej budowli ochronnej, co może zmniejszyć presję inwestycyjną na pojedyncze szkoły.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne czy edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci. [AKTUALIZACJA]

REKLAMA

Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZPP: Powiaty nie powinny włączać szkół gminnych do programu „Wyjście z klasą”

Związek Powiatów Polskich (ZPP) skierował do starostów rekomendację dotyczącą realizacji rządowego programu „Wyjście z klasą”, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. ZPP zaleca, by powiaty składały wnioski wyłącznie w odniesieniu do szkół, dla których są organem prowadzącym, bez włączania w program szkół gminnych.

Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności - rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 roku muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

REKLAMA

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

REKLAMA