REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy schron w każdej szkole? Jest nowy projekt rozporządzenia MSWiA

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dominika Górtowska
schron, szkoła, Ukraina
Nowy projekt rozporządzenia MSWiA zakłada wyznaczenie schronów w większości polskich szkół
Karol Porwich
East News

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne. Dotyczy on także szkół. Czy oznacza to, że każda placówka oświatowa będzie musiała posiadać schron? Kiedy przepisy wejdą w życie i jakie są wyjątki? Sprawdź, co zakłada nowe rozporządzenie.

rozwiń >

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej opiera się na przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. poz. 1907). Na jej podstawie Rada Ministrów ma prawo określić warunki wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których powinny znajdować się tzw. budowle ochronne, czyli schrony lub ukrycia, mające chronić ludność cywilną w sytuacjach zagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt został ogłoszony 6 marca 2025 roku i obecnie został skierowany do uzgodnień międzyresortowych oraz do zaopiniowania przez wojewodów.

W jakich budynkach użyteczności publicznej schrony mają być obowiązkowe?

Zgodnie z projektem rozporządzenia, obowiązek wyznaczenia budowli ochronnej dotyczy budynków użyteczności publicznej, w szczególności budynków przeznaczonych na potrzeby:

  • administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości,
  • opieki zdrowotnej,
  • stałego stacjonowania podmiotów ochrony ludności (np. straży pożarnej, służb ratowniczych).

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również innych budynków użyteczności publicznej, jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób. Zalicza się do nich budynki:

REKLAMA

  • pomocy społecznej,
  • oświaty szkolnictwa wyższego, nauki lub wychowania,
  • biurowe,
  • kultury, turystyki lub sportu.

Schrony wyznaczyć będzie trzeba także w innych budynkach użyteczności publicznej jeżeli w części użytkowanej na potrzeby użyteczności publicznej może przebywać w jednym czasie więcej niż 100 osób lub część ta ma powierzchnię przekraczającą 2 500 m2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w każdej szkole schron będzie obowiązkowy?

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również budynków przeznaczonych na potrzeby oświaty, wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki – ale pod jednym warunkiem: jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób.

Oznacza to, że nie każda szkoła automatycznie będzie musiała posiadać schron. Małe placówki, w których liczba uczniów i personelu jest niższa niż wskazany próg, mogą być zwolnione z tego obowiązku. W praktyce jednak większość szkół – zwłaszcza podstawowych i średnich – przekracza ten limit, co oznacza, że w ich przypadku konieczność stworzenia budowli ochronnej stanie się realnym wymogiem.

Schrony w szkołach i budynkach użyteczności publicznej – wyjątki

Projekt rozporządzenia przewiduje również sytuacje, w których możliwe będzie odstąpienie od obowiązku zapewnienia schronu lub ukrycia. Taka decyzja może zapaść w przypadku wystąpienia jednej z poniższych okoliczności:

  • brak możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących budowli ochronnej,
  • brak realnej potrzeby zapewnienia miejsc schronienia,
  • brak ekonomicznego uzasadnienia inwestycji,
  • istnienie nieakceptowalnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem osób w schronie (np. w przypadku zagrożeń przemysłowych lub naturalnych).

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne dopuszcza też możliwość zapewnienia schronienia w innym budynku – pod warunkiem, że znajduje się on w odległości do 500 metrów od wyjścia z budynku publicznego.

Takie podejście daje pewną elastyczność organom prowadzącym szkoły i inne instytucje, szczególnie w sytuacjach, gdy budowa schronu w istniejącym budynku byłaby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona.

Kiedy rozporządzenie wejdzie w życie?

Zgodnie z treścią projektu, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ostateczny termin uzależniony będzie od zakończenia etapu konsultacji publicznych oraz formalnego podpisania rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów.

Co może oznaczać to rozporządzenie dla samorządów i szkół?

Wprowadzenie obowiązku posiadania schronów w szkołach może wywołać spore wyzwania organizacyjne i finansowe, zwłaszcza dla mniejszych samorządów. Część placówek będzie musiała dostosować istniejące budynki, przekształcając piwnice lub inne pomieszczenia na cele ochronne. Inne – być może – będą zobowiązane do budowy nowych obiektów ochronnych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Z drugiej strony, projekt rozporządzenia uwzględnia również wariant alternatywny – możliwość zapewnienia schronienia w innej, pobliskiej budowli ochronnej, co może zmniejszyć presję inwestycyjną na pojedyncze szkoły.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Trzy razy w ciągu 6 lat. Jak zgodnie z prawem nauczyciel (i nie tylko) będzie mógł dostać nagrodę jubileuszową częściej niż co 5 lat? [WYLICZENIA]

Zasadą jest, że prawo do nagrody jubileuszowej przysługuje nauczycielom (i nie tylko) co 5 lat. Jednak w szczególnych sytuacjach związanych ze skokowymi zmianami stażu pracy, może okazać się, że prawo do świadczenia będzie przysługiwało częściej.

Bezpieczne media społecznościowe dla dzieci: dlaczego uczniowie klas I–III nie powinni korzystać z TikToka i WhatsAppa

Ponad połowa uczniów młodszych klas szkoły podstawowej korzysta z mediów społecznościowych, mimo że obowiązuje ograniczenie wiekowe do 13 lat. Eksperci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę alarmują, że dzieci w wieku 7–9 lat narażone są na przemoc, hejt i uzależnienie od krótkich filmów. Edukacja cyfrowa i odpowiednie regulacje prawne są kluczowe, aby chronić najmłodszych uczniów w internecie.

Nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym uelastyczni zarządzanie funduszami stypendialnymi. MNiSW: Zmiany nie uderzą w studentów

Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) w ramach pakietu deregulacyjnego. Nowe przepisy mają umożliwić uczelniom bardziej elastyczne gospodarowanie środkami przeznaczonymi na świadczenia dla studentów. Ustawą zajmie się teraz Senat.

Blisko 60% uczniów szkół średnich chce studiować za granicą. Które państwa i jakie kierunki wybierają

Blisko 60% uczniów szkół średnich deklaruje, że chce studiować za granicą. Które państwa najczęściej wybierają młodzi Polacy? Odległość i język nie są już dla nich barierą. Co jest największą przeszkodą? Jakiej pomocy potrzebują?

REKLAMA

MEN bez danych o absencjach uczniów. Resort planuje centralny e-dziennik

Podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. młodzieży przedstawiciele MEN przyznali, że resort nie ma szczegółowych danych o absencjach uczniów. Ministerstwo analizuje stworzenie centralnego, bezpłatnego e-dziennika.

MON zaprasza na szkolenia obronne. Zapiszesz się jednym kliknięciem w mObywatelu

Użytkownicy aplikacji mObywatel mogą już zapisywać się na bezpłatne szkolenia obronne organizowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej. Program obejmuje naukę reagowania w sytuacjach kryzysowych, udzielania pierwszej pomocy i podstaw cyberbezpieczeństwa. To wspólna inicjatywa MON i Ministerstwa Cyfryzacji, mająca zwiększyć praktyczne umiejętności i świadomość bezpieczeństwa wśród obywateli.

Nowe standardy opieki nad dziećmi do lat 3. Ministerstwo prezentuje podręcznik dla dyrektorów żłobków i klubów dziecięcych

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaprezentowały „Podręcznik dla kadry zarządzającej instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3”. Publikacja ma pomóc dyrektorom żłobków, klubów dziecięcych i opiekunom dziennym w przygotowaniu się do wdrożenia nowych standardów, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku.

E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

REKLAMA

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

REKLAMA