REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązkowy schron w każdej szkole? Jest nowy projekt rozporządzenia MSWiA

Dominika Górtowska
schron, szkoła, Ukraina
Nowy projekt rozporządzenia MSWiA zakłada wyznaczenie schronów w większości polskich szkół
Karol Porwich
East News

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotowało projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne. Dotyczy on także szkół. Czy oznacza to, że każda placówka oświatowa będzie musiała posiadać schron? Kiedy przepisy wejdą w życie i jakie są wyjątki? Sprawdź, co zakłada nowe rozporządzenie.

rozwiń >

Podstawa prawna

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej opiera się na przepisach ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz.U. poz. 1907). Na jej podstawie Rada Ministrów ma prawo określić warunki wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których powinny znajdować się tzw. budowle ochronne, czyli schrony lub ukrycia, mające chronić ludność cywilną w sytuacjach zagrożenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt został ogłoszony 6 marca 2025 roku i obecnie został skierowany do uzgodnień międzyresortowych oraz do zaopiniowania przez wojewodów.

W jakich budynkach użyteczności publicznej schrony mają być obowiązkowe?

Zgodnie z projektem rozporządzenia, obowiązek wyznaczenia budowli ochronnej dotyczy budynków użyteczności publicznej, w szczególności budynków przeznaczonych na potrzeby:

  • administracji publicznej lub wymiaru sprawiedliwości,
  • opieki zdrowotnej,
  • stałego stacjonowania podmiotów ochrony ludności (np. straży pożarnej, służb ratowniczych).

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również innych budynków użyteczności publicznej, jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób. Zalicza się do nich budynki:

REKLAMA

  • pomocy społecznej,
  • oświaty szkolnictwa wyższego, nauki lub wychowania,
  • biurowe,
  • kultury, turystyki lub sportu.

Schrony wyznaczyć będzie trzeba także w innych budynkach użyteczności publicznej jeżeli w części użytkowanej na potrzeby użyteczności publicznej może przebywać w jednym czasie więcej niż 100 osób lub część ta ma powierzchnię przekraczającą 2 500 m2.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy w każdej szkole schron będzie obowiązkowy?

Obowiązek posiadania schronu będzie dotyczył również budynków przeznaczonych na potrzeby oświaty, wychowania, szkolnictwa wyższego i nauki – ale pod jednym warunkiem: jeżeli w danej części użytkowanej na potrzeby publiczne może jednocześnie przebywać więcej niż 50 osób.

Oznacza to, że nie każda szkoła automatycznie będzie musiała posiadać schron. Małe placówki, w których liczba uczniów i personelu jest niższa niż wskazany próg, mogą być zwolnione z tego obowiązku. W praktyce jednak większość szkół – zwłaszcza podstawowych i średnich – przekracza ten limit, co oznacza, że w ich przypadku konieczność stworzenia budowli ochronnej stanie się realnym wymogiem.

Schrony w szkołach i budynkach użyteczności publicznej – wyjątki

Projekt rozporządzenia przewiduje również sytuacje, w których możliwe będzie odstąpienie od obowiązku zapewnienia schronu lub ukrycia. Taka decyzja może zapaść w przypadku wystąpienia jednej z poniższych okoliczności:

  • brak możliwości technicznych spełnienia wymagań dotyczących budowli ochronnej,
  • brak realnej potrzeby zapewnienia miejsc schronienia,
  • brak ekonomicznego uzasadnienia inwestycji,
  • istnienie nieakceptowalnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem osób w schronie (np. w przypadku zagrożeń przemysłowych lub naturalnych).

Projekt rozporządzenia w sprawie warunków wyznaczania budynków użyteczności publicznej, w których zapewnia się budowle ochronne dopuszcza też możliwość zapewnienia schronienia w innym budynku – pod warunkiem, że znajduje się on w odległości do 500 metrów od wyjścia z budynku publicznego.

Takie podejście daje pewną elastyczność organom prowadzącym szkoły i inne instytucje, szczególnie w sytuacjach, gdy budowa schronu w istniejącym budynku byłaby technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona.

Kiedy rozporządzenie wejdzie w życie?

Zgodnie z treścią projektu, nowe przepisy mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Ostateczny termin uzależniony będzie od zakończenia etapu konsultacji publicznych oraz formalnego podpisania rozporządzenia przez Prezesa Rady Ministrów.

Co może oznaczać to rozporządzenie dla samorządów i szkół?

Wprowadzenie obowiązku posiadania schronów w szkołach może wywołać spore wyzwania organizacyjne i finansowe, zwłaszcza dla mniejszych samorządów. Część placówek będzie musiała dostosować istniejące budynki, przekształcając piwnice lub inne pomieszczenia na cele ochronne. Inne – być może – będą zobowiązane do budowy nowych obiektów ochronnych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami.

Z drugiej strony, projekt rozporządzenia uwzględnia również wariant alternatywny – możliwość zapewnienia schronienia w innej, pobliskiej budowli ochronnej, co może zmniejszyć presję inwestycyjną na pojedyncze szkoły.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

Uczeń w internacie a deklaracja śmieciowa. Wyjaśnienia RIO

Jeśli dziecko-uczeń szkoły ponadpodstawowej, mieszka wciągu roku szkolnego w internacie czy bursie, to wytwarza odpady w miejscu faktycznego przebywania. Powinien być zatem odpisany z deklaracji do momentu powrotu do domu. Tak wynika z odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Fundusz Pomocy 2025: Jak samorządy rozliczają środki na uczniów z Ukrainy

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już rozliczać środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na materiały edukacyjne dla uczniów z Ukrainy. Zgodnie z nowelizacją ustawy o wsparciu obywateli Ukrainy, niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone do 30 marca 2026 roku, a odsetki trafiają na wydzielony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Reforma edukacji: związki zawodowe alarmują przed chaosem w polskich szkołach

Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata” wraz z NSZZ „Solidarność” wzywa prezydenta Karola Nawrockiego do zawetowania ustawy reformującej polskie prawo oświatowe. Związki zawodowe ostrzegają, że reforma edukacji „Kompas Jutra” może doprowadzić do destabilizacji systemu szkolnictwa i przeciążenia nauczycieli.

REKLAMA

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Kto będzie przyznawał i wypłacał pomoc finansową?

Rząd ma zająć się projektem nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który przywróci doktorantom możliwość otrzymania zapomogi w trudnej sytuacji życiowej. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i – co ważne – nie obciąży budżetu państwa.

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej: scenariusze lekcji, karty pracy, filmy i plakaty

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej. Dwie fundacje w ramach własnego projektu zapewniają nauczycielom pomoc w przygotowywaniu się i prowadzeniu nowego przedmiotu. Pakiet obemuje: scenariusze lekcji, karty pracy, plakaty do pracy grupowej oraz serię piętnastu krótkich filmów edukacyjnych.

Ferie zimowe 2026. Czy przedszkola i zerówki są otwarte?

Już w styczniu rozpoczną się ferie zimowe w roku szkolnym 2025/2026. Co z przedszkolakami? Czy w placówkach publicznych dzieci mają zapewnioną opiekę? Jak funkcjonują tzw. zerówki?

Nauczycielskie świadczenia się kurczą. Czy system ma jeszcze sens?

Choć ustawodawca poszerza katalog osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, dane ZUS nie pozostawiają złudzeń: przywilej ten z roku na rok kurczy się. Maleje liczba pobierających świadczenie, a rosnąca przeciętna wypłata nie jest w stanie zatrzymać procesu wygaszania tego rozwiązania. Co pokazują statystyki i dlaczego kompensówka powoli staje się reliktem dawnych czasów?

REKLAMA

Dzieci spędzają w sieci 8 godzin dziennie. Rodzice nie mają pojęcia

Dzieci w Polsce spędzają w internecie nawet kilka godzin dziennie, a rodzice zwykle nie zdają sobie z tego sprawy. Samorządowcy i eksperci podczas kongresu Local-SoMe’25 ostrzegają: bez odważnych regulacji i realnego egzekwowania zasad przez platformy społecznościowe problem będzie narastał.

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli znów pod znakiem zapytania

Choć nowelizacja przepisów dotyczących wynagrodzeń za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe miała raz na zawsze zamknąć temat, w praktyce otworzyła kolejne pola do sporu. Eksperci podkreślają, że poprawka – choć potrzebna – nie rozwiązuje wszystkich problemów, a samorządy i dyrektorzy mogą interpretować ją różnie.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA