REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe: kierunek ku reformie „Kompas Jutra”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
Szkoła prawo oświata dzieci School,Children,Play,Football.,Sport,People,Education,And,Family,Concept.
Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe: kierunek ku reformie „Kompas Jutra”
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Reforma podstawy programowej, większa autonomia szkół i nauczycieli, powrót do kwietniowego egzaminu ósmoklasisty oraz obowiązkowe debaty i doświadczenia w klasach – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe, który ma wprowadzić istotne zmiany już od roku szkolnego 2026/2027. Jak podkreśla Minister to początek największej od lat zmiany w polskim systemie edukacji.

W środę Minister Edukacji Barbara Nowacka oraz rzecznik rządu oficjalnie poinformowali o przyjęciu przez Radę Ministrów projektu nowelizacji ustawy – Prawo oświatowe oraz wybranych aktów powiązanych. Jak podkreśliła szefowa resortu edukacji, to istotny moment dla polskiej szkoły i znaczący krok w stronę nowoczesnej, bardziej adekwatnej do wyzwań współczesności polityki oświatowej. „To bardzo dobry dzień dla polskiej oświaty” – zaznaczyła Minister Nowacka, wskazując na szeroką skalę planowanych zmian oraz ich systemowy charakter.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kompas jutra

Projekt ustawy stanowi fundament zapowiadanej wcześniej kompleksowej reformy podstawy programowej, sygnowanej nazwą „Kompas Jutra”. Reforma ta, opracowana w ścisłej współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych, ekspertami pedagogicznymi, przedstawicielami związków zawodowych, środowisk samorządowych oraz praktykami edukacyjnymi, ma zostać wdrażana w sposób etapowy, z pełnym poszanowaniem dla dynamiki procesu dydaktycznego oraz konieczności odpowiedniego przygotowania kadry nauczycielskiej. Minister Nowacka podkreśliła znaczenie szeroko zakrojonych konsultacji, które umożliwiły uwzględnienie zarówno głosów nauczycieli pracujących bezpośrednio z uczniami, jak i opinii środowisk naukowych oraz administracji lokalnej.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY – wydanie cyfrowe

Sukcesywne zmiany

Zasadnicze zmiany w podstawie programowej będą wprowadzane sukcesywnie, począwszy od roku szkolnego 2026/2027. Nowa podstawa programowa obejmie w pierwszej kolejności wychowanie przedszkolne oraz kluczowe etapy edukacji wczesnoszkolnej – klasy I i IV szkoły podstawowej. Rok później reformą zostaną objęte klasy pierwsze szkół ponadpodstawowych, w tym liceów ogólnokształcących, techników, szkół branżowych I stopnia oraz szkół policealnych. Pełna implementacja przewidywana jest na rok 2030, kiedy to zmiany obejmą także branżowe szkoły II stopnia. Tak rozłożona w czasie struktura wdrażania reformy umożliwi nie tylko przystosowanie treści i metod nauczania do nowych założeń, lecz również efektywne przygotowanie kadry pedagogicznej do ich realizacji.

REKLAMA

Kluczowe cechy programu "Kompas jutra"

Kluczową cechą reformy „Kompas Jutra” jest wzmocnienie komponentu praktycznego w procesie nauczania. Jak wskazała Minister Nowacka, przewidziano istotne zmiany metodyczne, zgodnie z którymi wiele przedmiotów zyska charakter bardziej doświadczalny i interaktywny. Programy nauczania będą zachęcały – a w wielu przypadkach obligowały – do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem eksperymentów, debat, pracy projektowej i innych form aktywizujących, które lepiej odpowiadają współczesnym potrzebom uczniów i rozwijają kompetencje kluczowe, takie jak krytyczne myślenie, argumentacja czy współpraca w zespole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt nowelizacji nie ogranicza się jednak wyłącznie do kwestii programowych. Obejmuje również szereg rozwiązań instytucjonalnych, mających na celu usprawnienie funkcjonowania systemu oświaty. Wśród nich znalazły się przepisy znoszące obowiązek opiniowania arkuszy organizacyjnych szkół i placówek publicznych przez kuratorów oświaty, co ma przyczynić się do zwiększenia autonomii dyrektorów i samorządów w organizowaniu pracy placówek. Istotne zmiany dotyczą także zasad oceniania i klasyfikowania uczniów w oddziałach przygotowania wojskowego oraz oddziałach o profilu mundurowym, co odzwierciedla potrzebę dostosowania regulacji do specyfiki tego typu form kształcenia. Dodatkowo, projekt przewiduje powrót do wcześniejszego, kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty – począwszy od roku szkolnego 2026/2027 – co pozwoli na lepsze planowanie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych oraz organizację pracy szkół w końcowych miesiącach roku szkolnego.

Przyszłość "Kompas jutra"

Przyjęcie projektu nowelizacji przez Radę Ministrów otwiera drogę do dalszego procesu legislacyjnego, który – jak zapowiada resort edukacji – będzie prowadzony z uwzględnieniem transparentności, dialogu społecznego oraz eksperckiej refleksji nad wyzwaniami stojącymi przed polską szkołą w XXI wieku. Reforma „Kompas Jutra” stanowi próbę systemowego unowocześnienia edukacji, której celem jest nie tylko aktualizacja treści kształcenia, ale przede wszystkim trwała zmiana podejścia do uczenia i uczenia się.

Polecamy: Kalendarz 2026

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA