REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ruszyła IV edycja programu „Edukacja z wojskiem” – wojsko ponownie w polskich szkołach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Redaguje i tworzy treści o tematyce edukacyjnej oraz parentingowej, dbając o ich merytoryczną jakość i przystępność dla czytelnika.
Wojska NATO
Ruszyła IV edycja programu „Edukacja z wojskiem” – wojsko ponownie w polskich szkołach
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej, we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej, ogłosiło rozpoczęcie naboru do czwartej edycji ogólnopolskiego programu „Edukacja z wojskiem”. To strategiczne przedsięwzięcie łączy elementy edukacji obywatelskiej, proobronnej oraz wychowania patriotycznego, odpowiadając na współczesne potrzeby młodego pokolenia.

rozwiń >

Zgodnie z komunikatem opublikowanym 6 października 2025 roku przez MEN, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mogą zgłaszać swój udział do 10 października br. Sam program będzie realizowany w dniach od 27 października do 19 grudnia, obejmując swoim zasięgiem placówki edukacyjne z całego kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Bezpieczeństwo, odpowiedzialność, gotowość – cele programu

Celem inicjatywy jest przede wszystkim zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów w zakresie szeroko pojętego bezpieczeństwa – zarówno osobistego, jak i zbiorowego. W czasach, gdy społeczeństwa zmagają się z nowymi formami zagrożeń – od katastrof naturalnych, przez cyberataki, aż po potencjalne konflikty zbrojne – edukacja w tym zakresie staje się kluczowa.

Program ma również wymiar obywatelski – jego zadaniem jest kształtowanie postaw odpowiedzialności, empatii, współpracy oraz gotowości do niesienia pomocy innym.

Nowoczesna edukacja przez praktykę

Zajęcia w ramach programu „Edukacja z wojskiem” będą prowadzone przez żołnierzy Wojska Polskiego – nie tylko w salach lekcyjnych, ale także na boiskach i terenach przyszkolnych. Żołnierze, jako instruktorzy i edukatorzy, przekażą wiedzę i umiejętności w sposób dostosowany do wieku oraz możliwości percepcyjnych uczniów.

REKLAMA

Formuła zajęć łączy teorię z praktyką. Uczestnicy programu zdobędą wiedzę i umiejętności z następujących obszarów:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rozpoznawanie i interpretacja sygnałów alarmowych,
  • skuteczne wzywanie pomocy w sytuacjach nagłych,
  • zasady bezpiecznej ewakuacji i zachowania w czasie zagrożenia,
  • podstawy udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej,
  • procedury reagowania na kontakt z niebezpiecznymi lub niezidentyfikowanymi obiektami,
  • podstawy obrony cywilnej i funkcjonowania służb ratunkowych.

Zajęcia nie tylko zwiększają świadomość uczniów, ale również przygotowują ich do podejmowania trafnych decyzji w sytuacjach stresowych.

Dla kogo przeznaczony jest program?

Program skierowany jest do uczniów wszystkich poziomów edukacyjnych – od klas I szkoły podstawowej po klasy maturalne. Zgodnie z założeniami organizacyjnymi, w programie nie uczestniczą uczniowie klas VIII szkół podstawowych oraz klas I szkół ponadpodstawowych, ponieważ w tych grupach wiekowych realizowany jest już przedmiot „Edukacja dla bezpieczeństwa”.

Dla starszych uczniów szkół ponadpodstawowych przewidziano również dodatkowe elementy programu, takie jak spotkania z weteranami misji zagranicznych Wojska Polskiego. Wydarzenia te organizowane są we współpracy z Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa i stanowią wyjątkową okazję do poznania doświadczeń ludzi, którzy pełnili służbę w najtrudniejszych warunkach – w strefach konfliktów zbrojnych oraz misji humanitarnych.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY – wydanie cyfrowe

Efekty i skala – program, który realnie działa

Program „Edukacja z wojskiem” nie jest eksperymentem ani pilotażem – to sprawdzony, systematycznie rozwijany projekt edukacyjny o potwierdzonej skuteczności.

W trzech dotychczasowych edycjach:

  • przeszkolono ponad 200 tysięcy uczennic i uczniów,
  • zajęcia odbyły się w niemal 7 tysiącach szkół w całym kraju,
  • setki żołnierzy zostały zaangażowane w realizację zadań edukacyjnych.

Dzięki pozytywnym opiniom dyrektorów szkół, nauczycieli oraz samych uczestników, program zyskał status jednej z najlepiej ocenianych inicjatyw edukacyjnych o charakterze proobronnym w Polsce.

Inwestycja w odporność społeczną i nowoczesny patriotyzm

Edukacja z wojskiem” to nie tylko przekazywanie wiedzy i umiejętności – to również budowanie postaw. Młodzi ludzie uczą się, czym jest odpowiedzialność za innych, jak działać wspólnie w sytuacjach stresowych oraz jak reagować z rozwagą, a nie paniką.

W świecie pełnym nieprzewidywalnych wydarzeń – od pandemii po kryzysy migracyjne czy konflikty militarne – społeczeństwa potrzebują obywateli świadomych, odważnych i dobrze przygotowanych.

Program wspiera rozwój takiego właśnie pokolenia – nowoczesnych, empatycznych obywateli, którzy są gotowi zadbać o swoje bezpieczeństwo, ale także nieść pomoc innym.

Nowoczesna edukacja w służbie bezpieczeństwa

Inicjatywa „Edukacja z wojskiem” doskonale wpisuje się w kierunki rozwoju nowoczesnej edukacji – stawiającej na praktyczne kompetencje, edukację obywatelską oraz wzmocnienie odporności społecznej. Współpraca resortów edukacji i obrony to przykład skutecznego działania państwa w obszarze, gdzie wiedza szkolna łączy się z rzeczywistością i praktyką.

Polecamy: Kalendarz 2026

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA