REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

To będzie hit: aplikacja dla osób z niepełnosprawnościami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
aplikacja, osoby z niepełnosprawnościami
To będzie hit: aplikacja dla osób z niepełnosprawnościami
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Technologia idzie do przodu. To bardzo budujące, gdy można wykorzystać aplikacje i sztuczną inteligencję z pożytkiem dla innych. Jeśli się to uda, to będzie hit, bo powstaje właśnie aplikacja, ze specjalnym udogodnieniem dla osób z niepełnosprawnościami. Sprawdź czego dotyczy.

Aplikacja zrealizuje potrzeby osób z niepełnosprawnościami, dysleksją, mających wadę wzroku

Na Politechnice Opolskiej studenci testują specjalną aplikację. Polega ona na tym, że za pośrednictwem telefonu lub komputera umożliwiony będzie dostęp do treści pisanych przez prowadzącego zajęcia na tablicy. Aplikacja zrealizuje potrzeby osób z niepełnosprawnościami, dysleksją, mających wadę wzroku. Wykładowcy powinni iść z duchem czasu i nie bać się takich technologicznych rozwiązań.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Z doświadczenia nauczyciela akademickiego wiadomo mi, że moi studenci nagrywają wykłady na dyktafon, a później za pomocą specjalnej aplikacji dokonują przekonwertowania nagrania głosowego do formatu Word. To fakt, trzeba uważać na to co się mówi, ale od pandemii bardzo popularne stało się nagrywanie wykładów dla studentów, aby mogli odtworzyć je w dowolnym momencie, zatrzymać się nad danym zagadnieniem, zastanowić się, czy podyskutować później z wykładowcą. Właśnie takie nowoczesne metody nauczania są najbardziej efektywne i cenne. Dlaczego więc mielibyśmy odbierać to osobom z niepełnosprawnościami czy z innymi dysfunkcjami.

Jak podkreśla dr Agnieszka Kossowska z PO, program jest dużym wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami. Pomysł na utworzenie aplikacji, dzięki której można przenosić treści zapisane na tablicy bezpośrednio na telefony lub komputery słuchaczy, to odpowiedź na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, dysleksją, mających wadę wzroku i nie tylko. To także rozwiązanie dla osób, które np. na skutek choroby bądź urazu nie mogą dotrzeć na zajęcia. (za PAP). Użytkownik może przybliżać treść lub wrócić do informacji, które już z tablicy zostały zmazane. Automatycznie cała zawartość z tablicy zapisana jest w pamięci i może posłużyć jako notatki. Dzięki temu studenci nie muszą już robić zdjęć tablicy swoimi telefonami. W ocenie dr Agnieszki Kossowskiej, kierowniczki Centrum Dostępności i Wsparcia Osób ze Szczególnymi Potrzebami na Politechnice Opolskiej, aplikacja ma duży potencjał rozwojowy.

To będzie hit: aplikacja dla osób z niepełnosprawnościami

"Wystarczy podłączyć kamerę, można także skorzystać z kamery wbudowanej w laptopie, i skierować ją na tablicę. Następnie wykładowca prowadzi zajęcia w standardowy sposób, czyli używa markera, pisze na tablicy. Student w dowolnym momencie może się zalogować do aplikacji i na swoim urządzeniu mobilnym lub laptopie podglądać, co dzieje się na tablicy. Treść na tablicy jest w czasie rzeczywistym digitalizowana, wzmacniana, więc bardziej czytelna. Student widzi wszystko, co dzieje się na tablicy. Warto podkreślić, że osoba pisząca na tablicy nie zasłania innym treści" – tłumaczy Robert Słowik, współtwórca aplikacji.

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA