REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEN: Zmiana terminów składania wniosków o zajęcia dla uczniów mniejszości narodowych i etnicznych

język angielski lekcja chłopiec uczeń szkoła mniejszość etniczna mniejszość narodowa organizacja zajęć oświadczenie termin zmiany
MEN: Zmiana terminów składania wniosków o zajęcia dla uczniów mniejszości narodowych i etnicznych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponowało zmianę terminów składania wniosków i oświadczeń w sprawie organizacji zajęć dla uczniów mniejszości narodowych i etnicznych. W 2025 r. będzie obowiązywał okres przejściowy.

Projekt nowelizacji rozporządzenia MEN

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projektowana nowelizacja rozporządzenia ma ujednolicić i usprawnić przygotowanie organizacji roku szkolnego, w tym arkusza organizacji publicznych szkół i przedszkoli.

Zmiana terminu składania wniosków w szkole

Według Ministerstwa Edukacji Narodowej obecnie wniosek o objęcie nauką języka mniejszości lub języka regionalnego w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej oraz nauką języka mniejszości lub języka regionalnego i nauką własnej historii i kultury w szkole składa się dyrektorowi (odpowiednio przedszkola lub szkoły) w terminie do 20 września danego roku szkolnego. Oświadczenie o rezygnacji z nauki tego języka i nauki własnej historii i kultury składa się do 29 września roku szkolnego, którego dotyczy rezygnacja. Oba oświadczenia są zatem składane już po rozpoczęciu roku szkolnego.

Ponieważ organizacja roku szkolnego, ruch kadrowy oraz planowanie arkusza organizacji szkoły/przedszkola odbywa się od początku roku kalendarzowego, a jego najbardziej intensywny okres przypada na miesiące styczeń – czerwiec, proponuje się zmianę terminów składania wniosków i oświadczeń ze stosownym wyprzedzeniem. W projekcie proponuje się, aby termin na złożenie wniosku i oświadczenia przypadał na dzień 31 marca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, którego organizacja zajęć ma dotyczyć. Natomiast w przypadku dzieci/uczniów przyjmowanych do przedszkola/szkoły wniosek będzie składany nie później niż do dnia 31 lipca roku szkolnego, poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko rozpoczyna naukę odpowiednio w przedszkolu lub szkole.

REKLAMA

„Zaproponowany termin 31 lipca uwzględnia praktykę wyznaczania terminów także w postępowaniach uzupełniających do szkół, pozwalając uczniowi złożyć wniosek do dyrektora szkoły, do której faktycznie kandyduje, i jednocześnie zapewnia dyrektorowi szkoły miesięczny okres dostosowania arkusza do organizacji szkoły, która ma obowiązywać od 1 września” – argumentuje MEN.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Okres przejściowy w 2025 r.

Zgodnie z projektowaną nowelizacją rozporządzenia, w 2025 r. obowiązywał będzie jeszcze okres przejściowy w zakresie terminu składania wniosku lub oświadczenia przez rodziców dziecka lub ucznia albo pełnoletniego ucznia, którzy dopiero rozpoczną naukę w przedszkolu/szkole, jak i tych, którzy tą naukę będą kontynuować.

Zgodnie z propozycją MEN, w 2025 r. końcowym terminem na złożenie wniosku lub oświadczenia będzie dzień 31 lipca, co zapewni odpowiedni czas na skorzystanie z przysługujących praw na nowych warunkach.

Wejście w życie nowelizacji

W projekcie nowelizacji rozporządzenia zaproponowano, że terminem wejścia w życie rozporządzenia będzie 30 kwietnia 2025 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Kuratoria nie mogą kontrolować dotacji oświatowych. Jasne stanowisko MEN i Katarzyny Lubnauer

W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer jednoznacznie potwierdziła, że kuratoria oświaty nie mają prawa kontrolować sposobu wydatkowania dotacji oświatowych. Kompetencje w tym zakresie należą wyłącznie do organów dotujących – gmin i powiatów. Wyjaśniła też zasady organizowania lekcji religii w małych szkołach.

MEN: Pustoszejące szkoły mogą służyć rodzicom, seniorom i lokalnym społecznościom

Wiceminister edukacji Henryk Kiepura poinformował, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje umożliwić gminom wykorzystanie infrastruktury szkół, które wyludniają się z powodu niżu demograficznego, na potrzeby lokalnych społeczności. Jak wyjaśnił, budynki oświatowe mogą zostać przeznaczone m.in. na wsparcie rodziców wracających na rynek pracy, a także na działania skierowane do seniorów czy rozwijanie różnych form aktywności obywatelskiej.

Nowa ocena pracy nauczyciela od 28 listopada 2025 r. – uproszczone kryteria i zmieniona punktacja

28 listopada 2025 r. wchodzą w życie nowe zasady oceny pracy nauczycieli. Zmiany obejmują uproszczenie kryteriów, wprowadzenie jednolitej skali punktowej i zwiększenie udziału nauczyciela w całym procesie oceniania. Co się zmieni i jakie konsekwencje mają nowe regulacje dla kadry pedagogicznej?

Nowa legitymacja służbowa nauczyciela od 30 listopada 2025 r. Legitymacja elektroniczna dostępna w aplikacji mObywatel

Od 30 listopada 2025 roku wszyscy nauczyciele w Polsce otrzymają nową legitymację służbową. Podstawową formą dokumentu stanie się mLegitymacja w aplikacji mObywatel, a plastikowa karta będzie dostępna tylko na wniosek i za opłatą.

REKLAMA

Nowa podstawa programowa dla uczniów cudzoziemców. Trwają prace nad zmianami w nauczaniu języka polskiego

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada opracowanie nowej podstawy programowej dotyczącej nauczania języka polskiego jako drugiego. Projekt przygotuje Instytut Badań Edukacyjnych, a jego celem będzie usprawnienie systemu wsparcia dla uczniów cudzoziemców. Do czasu zakończenia prac resort nie planuje wprowadzać obowiązkowych zajęć z języka polskiego dla dzieci z doświadczeniem migracji.

Program „Kierunek Muzeum”: szkoły mogą otrzymać do 10 tys. zł na wycieczki edukacyjne. Wnioski tylko do 19 listopada

Fundacja PGNiG uruchomiła program „Kierunek Muzeum”. Publiczne szkoły podstawowe i ponadpodstawowe mogą uzyskać do 10 tys. zł dofinansowania na organizację wycieczek edukacyjnych do jednego z trzech muzeów związanych z historią przemysłu energetycznego. Wnioski można składać wyłącznie do 19 listopada.

Nowacka: Edukacja obywatelska to sukces polskiej szkoły. MEN chce wprowadzić rzecznika praw ucznia

Minister edukacji Barbara Nowacka podkreśliła podczas Okrągłego Stołu Uczniowskiego we Wrocławiu, że edukacja obywatelska stała się jednym z największych osiągnięć polskiej szkoły. MEN zapowiada także powołanie rzecznika praw uczniowskich na poziomie krajowym i wojewódzkim.

Podstawa programowa się zmieni. Czy PO wróci do szkół? MEN udzieliło wyjaśnień dotyczących zmian, nad którymi pracuje

Czy przysposobienie obronne wróci do szkół? Dynamiczna sytuacja geopolityczna skłania do tego, by kłaść coraz to większy nacisk na kwestie związane z bezpieczeństwem i radzeniem sobie w trudnych warunkach zewnętrznych.

REKLAMA

Urlop wychowawczy nauczyciela 2025 – kto może z niego skorzystać, na jak długo i na jakich zasadach?

Urlop wychowawczy to uprawnienie pracownicze, które pozwala na czasową przerwę w pracy w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. Dla nauczycieli kwestie te reguluje Karta Nauczyciela, a w sprawach nieuregulowanych – Kodeks pracy. Jak długo może trwać urlop wychowawczy nauczyciela, jakie warunki należy spełnić, by go uzyskać i jak wyglądają obowiązujące terminy?

Mobbing na uczelniach jest powszechny. Pracownicy akademiccy i studenci doświadczają przemocy psychicznej

Zjawisko mobbingu na polskich uczelniach osiąga niepokojącą skalę. Ponad połowa pracowników akademickich i blisko połowa studentów przyznaje, że doświadczyła lub była świadkiem przemocy psychicznej. Środowisko naukowe coraz głośniej mówi o potrzebie zmian – uczelnie wdrażają procedury antymobbingowe, powstają projekty takie jak Bezpieczna Uczelnia, a MNiSW zapowiada nowe działania systemowe.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA