REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AI w szkole: uczy szybciej i się nie męczy. Czy nauczyciel przyszłości będzie mentorem, a nie wykładowcą?

nauczyciel
nauczyciel
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wyobraźmy sobie ucznia, który w świecie przesyconym bodźcami cyfrowymi i nieustanną presją próbuje odnaleźć własną ścieżkę rozwoju. Jego edukacja coraz rzadziej przypomina tradycyjny model z podręcznikiem, tablicą i lekcją w 20-osobowej klasie, gdzie uwaga nauczyciela siłą rzeczy rozprasza się na wielu uczniów. W efekcie część z nich gubi wątek, a braki nadrabia na korepetycjach, które nierzadko pochłaniają nawet kilkanaście procent domowych budżetów. Nic więc dziwnego, że coraz więcej rodzin ma poczucie, iż szkoła sprowadza się do formalności, a faktyczna nauka odbywa się poza nią. Dlatego tak szybko rośnie znaczenie nowych modeli kształcenia. Edukacja coraz częściej odchodzi od dominacji tradycyjnych lekcji grupowych na żywo, zastępując je elastyczną nauką online - we własnym tempie i z większym naciskiem na ocenianie kształtujące zamiast podsumowującego. Taki model wymaga od uczniów większej samodyscypliny, planowania i odporności psychicznej. To jednak nie słabość, lecz przewaga - bo właśnie te umiejętności OECD w „Learning Compass 2030” oraz UNESCO w raporcie „Futures of Education” wskazują jako kluczowe kompetencje XXI wieku.Właśnie dlatego jednym z najcenniejszych zasobów, jakie można zaoferować młodemu człowiekowi, nie jest kolejna platforma czy aplikacja, lecz człowiek - mentor. To on potrafi dostrzec mocne strony ucznia, wesprzeć go w chwilach kryzysu i zainspirować do sięgania wyżej, niż sam miałby odwagę.

rozwiń >

Od guwernera arystokratów do mentora dla wszystkich

Mentoring w edukacji nie jest modnym dodatkiem ani chwilowym eksperymentem. To praktyka o udowodnionej skuteczności, której wpływ na motywację, wyniki w nauce i rozwój społeczny potwierdzają liczne badania. W pewnym sensie wracamy do źródeł - w czasach, gdy edukacja była przywilejem elit, arystokratyczne rody zatrudniały guwernerów, którzy pełnili rolę osobistych nauczycieli i przewodników. Dopiero w XVIII wieku pruski model szkolny wprowadził system klasowo-lekcyjny: masowy i zunifikowany, lecz pozbawiony indywidualizacji. Dziś nowoczesne technologie otwierają drogę do tego, by podejście zarezerwowane niegdyś dla nielicznych stało się dostępne dla wszystkich - a relacja mistrz-uczeń ponownie nabiera centralnego znaczenia w edukacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dowody naukowe i praktyczne doświadczenia

Ostatnie lata przyniosły wiele badań potwierdzających skuteczność mentoringu. Program iMentor w Stanach Zjednoczonych wykazał, że 95% jego uczestników aspiruje do kontynuacji edukacji na studiach wyższych, a odsetek uczniów rezygnujących z nauki po szkole średniej spadł do zaledwie 13%. Inicjatywa Big Brothers Big Sisters udowodniła, że młodzież objęta mentoringiem osiąga lepsze wyniki w nauce i częściej kontynuuje edukację, co w dłuższej perspektywie przekłada się także na wyższe dochody w dorosłości. Z kolei brytyjski projekt Football Beyond Borders wskazał, że wsparcie mentora podnosi dobrostan psychiczny uczniów i ogranicza ryzyko przedwczesnego opuszczenia szkoły.

Wyniki te są spójne z teoriami pedagogicznymi – od konstruktywizmu społecznego, podkreślającego znaczenie relacji w procesie uczenia się, po nowoczesne modele rozwijania kompetencji przyszłości. Coraz wyraźniej widać, że kluczowe nie są fakty do zapamiętania, lecz umiejętności potrzebne w świecie pełnym zmian. Mentoring wspiera samodyscyplinę, uczy krytycznego myślenia, wzmacnia odporność emocjonalną i rozwija współpracę - czyli zdolności niezbędne nie tylko w szkole, ale przede wszystkim w życiu i pracy. Innymi słowy: przygotowuje do życia, a nie jedynie do testu.

Kim jest mentor w edukacji?

Mentoring to nie okazjonalna rozmowa, lecz stała i ustrukturyzowana relacja. Mentor motywuje ucznia, wspiera w trudnościach, pomaga planować naukę i wybierać ścieżkę kariery, a w kluczowych momentach - takich jak aplikacja na studia - towarzyszy jako przewodnik. Coraz więcej nowoczesnych programów nauczania, włącza mentoring edukacyjny jako integralny element procesu kształcenia. W tym modelu mentor nie zastępuje nauczyciela przedmiotowego ani korepetytora, lecz pełni szczególną rolę: daje poczucie bezpieczeństwa, wzmacnia wiarę w siebie i inspiruje do rozwoju. Staje się więc dla ucznia nie tylko doradcą, lecz także inspiratorem, który wydobywa potencjał, jakiego nie zastąpi żadna technologia.

Zmiana roli nauczyciela

Przekształcenie roli nauczyciela - z osoby przekazującej wiedzę w przewodnika i mentora - staje się coraz bardziej widoczne w debacie o przyszłości edukacji. Coraz więcej szkół rozwija ten kierunek. Nauczyciele przedmiotowi z USA realizują program, oceniają prace, udzielają informacji zwrotnej i są dostępni indywidualnie dla uczniów poprzez różne kanały online. Równolegle rośnie znaczenie Edu Mentorów: korzysta z nich już część uczniów, a zainteresowanie stale się zwiększa. Edu Mentorzy towarzyszą młodym ludziom w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej, wspierają w rozwijaniu kompetencji przyszłości i stanowią stały punkt odniesienia w świecie pełnym cyfrowych bodźców.

REKLAMA

Mentoring w nauczaniu online - przykład z amerykańskiej szkoły w chmurze

W szkołach tego typu mentorzy działają w środowisku edukacyjnym, w którym to uczeń sam wyznacza tempo nauki. Zamiast sztywnych planów i grupowych lekcji na żywo, młodzi mają określony czas na ukończenie roku i pełną swobodę w tym, kiedy i jak realizują poszczególne przedmioty. Mogą też decydować, czy chcą częściej korzystać ze zdalnych konsultacji z nauczycielami przedmiotowymi z USA, czy ograniczyć kontakt do niezbędnego minimum. Taka autonomia pozwala im lepiej łączyć naukę z rozwojem osobistym - sportem, pasjami, działalnością społeczną czy pierwszymi doświadczeniami zawodowymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właśnie w takim otoczeniu szczególnie ważna staje się rola mentora. To osoba, która nie tylko wspiera w nauce, ale przede wszystkim dba o równowagę: rozmawia o samopoczuciu, pomaga rozwiązywać problemy i zapobiega ich eskalacji. Regularnie przekazuje rodzicom rzetelne informacje o postępach, wzmacnia systematyczność i motywację ucznia. Uczy planowania, zarządzania czasem i odpowiedzialności. W momentach kluczowych wyborów - od doboru przedmiotów po aplikację na studia - pełni rolę doradcy i przewodnika. A kiedy pojawiają się bariery organizacyjne, staje się pośrednikiem w kontaktach z nauczycielami, administracją czy działem IT, dzięki czemu uczeń nie musi mierzyć się z nimi sam.

– Na początku trudno było mi odnaleźć się w tego rodzaju szkole online, w której nie ma tradycyjnych lekcji grupowych na żywo. Musiałam nauczyć się planowania czasu i podejmowania decyzji. Tutaj to uczeń sam wybiera część przedmiotów, które będzie realizował. Dzięki mentorowi nie tylko lepiej zarządzam swoim czasem, lecz także odkryłam kierunek, w którym chcę się rozwijać po uzyskaniu American High School Diploma.

Zaczęliśmy od określenia moich zainteresowań i sprawdzenia umiejętności. Potem stworzyliśmy listę zawodów, w których to, co lubię i potrafię, ma praktyczne zastosowanie. Kolejnym krokiem były przedmioty fakultatywne (electives) z Fashion Marketing i Sports Marketing. Dzięki nim mogłam sprawdzić, co naprawdę mnie interesuje. Odrzuciłam marketing sportowy i teraz, razem z mentorem, przygotowuję listę uczelni oferujących kierunki związane z marketingiem modowym. Następny etap to aplikacja na studia.Dziś czuję, że mam jasno wytyczoną ścieżkę i kogoś, kto wspiera mnie na każdym etapie tej drogi - mówi Nina Gawlikowska, uczennica JDJ International Open Schools

Wnioski i perspektywy

Mentoring edukacyjny to metoda, której skuteczność potwierdzają liczne badania i praktyka szkolna. Zwiększa szanse na sukces edukacyjny i zawodowy, wspiera rozwój psychospołeczny oraz pomaga budować odporność na stres. W dobie cyfryzacji jego znaczenie rośnie - pozwala łączyć elastyczność nowoczesnych form nauki z potrzebą indywidualnej, ludzkiej relacji.

Praktyka wielu szkół pokazuje, iż dobrze zaprojektowany mentoring może stać się solidnym fundamentem współczesnej edukacji. Dzięki niemu szkoła online nie tylko przekazuje wiedzę, lecz także przygotowuje uczniów do świadomego, samodzielnego i odpowiedzialnego funkcjonowania w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej.

Warto podkreślić, że według danych publikowanych przez amerykańską organizację The National Mentoring Partnership, uczniowie objęci długofalowym mentoringiem są nawet o 55% bardziej skłonni aplikować na studia wyższe niż ich rówieśnicy pozbawieni takiego wsparcia. To dowód, że mentoring nie jest luksusem ani dodatkiem, lecz inwestycją o mierzalnych efektach, wpływającą na całe życie młodych ludzi.

Często okazuje się, że relacja z mentorem nie kończy się wraz z uzyskaniem amerykańskiego świadectwa maturalnego. Bywa, że trwa dłużej i staje się jednym z tych doświadczeń, które uczniowie wspominają po latach jako moment przełomowy. W świecie, w którym sztuczna inteligencja coraz odważniej wkracza do edukacji, to właśnie mentor - człowiek z empatią, doświadczeniem i zdolnością do towarzyszenia - pozostaje elementem, którego żadna technologia nie jest w stanie zastąpić.

Autorem artykułu jest Wojciech Bachalski, współzałożyciel i dyrektor zarządzający JDJ International Open Schools.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Szkoły odporne na dezinformację. MEN wzmacnia edukację medialną i bezpieczeństwo cyfrowe

Ministerstwo Edukacji Narodowej intensyfikuje działania na rzecz przeciwdziałania dezinformacji i wzmacniania kompetencji cyfrowych uczniów oraz nauczycieli. Nowe programy, szkolenia i zasoby edukacyjne mają przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie informacji.

Wynagrodzenia młodocianych wzrosną od 1 grudnia. Ile zarobią uczniowie branżówek?

Od 1 grudnia 2025 r. rosną minimalne wynagrodzenia pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego. Podwyżki obejmą zarówno uczniów odbywających naukę zawodu, jak i młodocianych przyuczanych do wykonywania określonej pracy. Powodem zmian jest wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w trzecim kwartale 2025 r.

Powiaty i związkowcy miażdżą projekt zmian w Karcie nauczyciela. „Merytorycznie niekompletny, finansowo nierealny”

Związek Powiatów Polskich oraz Wolny Związek Zawodowy „Forum – Oświata” ostro krytykują poselski projekt nowelizacji ustawy Karta nauczyciela. Samorządy zarzucają mu brak rzetelnej analizy skutków finansowych i niezrozumienie systemu finansowania oświaty, a związkowcy – nieuprawnione zrównanie godzin ponadwymiarowych z doraźnymi zastępstwami. Obie strony ostrzegają, że proponowane zmiany mogą poważnie obciążyć budżety JST i pogłębić chaos w szkołach.

Nowe podstawy programowe trafiły do konsultacji. MEN proponuje powrót przyrody i obowiązkowe dwa języki obce

Ministerstwo Edukacji Narodowej skierowało do konsultacji publicznych projekty nowych podstaw programowych przygotowanych w ramach „Reformy26. Kompas Jutra”. Proponowane zmiany obejmują m.in. powrót przedmiotu przyroda w klasach IV–VI, rezygnację z nauczania łaciny w miejsce drugiego języka obcego oraz większą elastyczność i spójność programów. Konsultacje potrwają do 18 grudnia 2025 r.

REKLAMA

Laptop dla nauczyciela 2025 – kończy się dodatkowy nabór. Kto może ponownie złożyć wniosek?

Tylko do 21 listopada 2025 roku nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni, którzy byli uprawnieni do bonu na zakup laptopa, lecz nie otrzymali go w poprzednim naborze, mogą ubiegać się o wsparcie. Bon można wykorzystać do 31 grudnia 2025 roku.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe? Komisja poparła zmianę w Karcie Nauczyciela

Sejmowa Komisja Edukacji i Nauki poparła projekt nowelizacji Karty Nauczyciela, który przywraca prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe, jeśli nauczyciel był gotowy je przeprowadzić. Przyjęto również poprawkę nadającą przepisom moc wsteczną – od 1 września 2025 r. Nowe regulacje mają rozwiązać problemy, jakie pojawiły się po tzw. dużej nowelizacji Karty obowiązującej od roku szkolnego 2025/2026.

Plan urlopów pracowników niepedagogicznych w szkołach 2026: zasady, terminy i obowiązki pracodawcy

Pracownicy niepedagogiczni zatrudnieni w szkołach korzystają z urlopów wypoczynkowych na podstawie Kodeksu pracy, podczas gdy nauczycieli obowiązuje Karta nauczyciela. Oznacza to odmienne zasady nabywania i planowania urlopu. Wyjaśniamy, jakie przepisy regulują urlopy pracowników niepedagogicznych, jak ustala się plan urlopów i na co powinni zwrócić uwagę pracodawcy oraz pracownicy.

Emerytura dla nauczycieli 2025. Jakie świadczenia można otrzymać i kto spełnia warunki?

Nauczyciele mają kilka możliwości przejścia na emeryturę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego. W zależności od stażu pracy, daty urodzenia i rodzaju zatrudnienia mogą ubiegać się m.in. o emeryturę nauczycielską, nową emeryturę nauczycielską, świadczenie kompensacyjne lub emeryturę pomostową. Wyjaśniamy, komu przysługują poszczególne świadczenia i jakie warunki trzeba spełnić.

REKLAMA

Kuratoria nie mogą kontrolować dotacji oświatowych. Jasne stanowisko MEN i Katarzyny Lubnauer

W odpowiedzi na interpelację poselską wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer jednoznacznie potwierdziła, że kuratoria oświaty nie mają prawa kontrolować sposobu wydatkowania dotacji oświatowych. Kompetencje w tym zakresie należą wyłącznie do organów dotujących – gmin i powiatów. Wyjaśniła też zasady organizowania lekcji religii w małych szkołach.

MEN: Pustoszejące szkoły mogą służyć rodzicom, seniorom i lokalnym społecznościom

Wiceminister edukacji Henryk Kiepura poinformował, że Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje umożliwić gminom wykorzystanie infrastruktury szkół, które wyludniają się z powodu niżu demograficznego, na potrzeby lokalnych społeczności. Jak wyjaśnił, budynki oświatowe mogą zostać przeznaczone m.in. na wsparcie rodziców wracających na rynek pracy, a także na działania skierowane do seniorów czy rozwijanie różnych form aktywności obywatelskiej.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA