REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
\
Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dlaczego więc wyciszonych szkół w Polsce jest relatywnie mało? Najczęstszym argumentem są koszty modernizacji, ale zapewnienie dobrej akustyki w budynkach szkolnych coraz częściej możliwe jest dzięki dofinansowaniom z budżetów miejskich. Takim przykładem jest choćby warszawski program „Szkolne strefy ciszy”. Na ten cel przeznaczono ponad 11,5 mln zł, dzięki czemu każda miejska szkoła otrzymała środki w wysokości 30 tys. zł na urządzenie tzw. stref ciszy. Dla wielu placówek to szansa, by przemyśleć przestrzeń na nowo - tak, by nie tylko ładnie wyglądała, ale też dobrze brzmiała.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Budki akustyczne dla nielicznych czy strefy ciszy dla wszystkich?

Potrzeba ciszy w szkołach jest tak duża, że dyrekcje często sięgają po rozwiązania doraźne. W niektórych szkołach postawiono na przykład budki akustyczne, do których co przerwę ustawiają się kolejki uczniów. To pokazuje, że potrzeba ciszy jest realna. Dzieci szukają miejsc, gdzie mogą na chwilę odciąć się od hałasu, porozmawiać szeptem, odpocząć. To dobre i potrzebne rozwiązanie, jednak dostępne tylko dla jednej lub dwóch osób jednocześnie. Tymczasem hałas dotyczy wszystkich – uczniów, nauczycieli i szkolnego personelu.

Dlatego coraz częściej mówi się o tworzeniu dużych stref ciszy, czyli miejsc, które są specjalnie wytłumione dla zapewnienia komfortu akustycznego. Mogą to być np. stołówki, korytarze czy świetlice. To właśnie tam, w codziennym zgiełku, można realnie obniżyć poziom stresu i poprawić atmosferę w szkole.

- Budki są świetnym początkiem, ale cisza nie powinna być zamknięta w kabinie. Można ją wprowadzić do całej przestrzeni szkolnej. Wtedy działa nie tylko dla jednostek, lecz dla całej społeczności – mówi Mikołaj Jarosz, architekt, ekspert Ecophon Saint-Gobain i prezes Stowarzyszenia Komfort Ciszy. – Takie efekty da się osiągnąć np. poprzez odpowiednie rozmieszczenie w pomieszczeniach szkoły materiałów dźwiękochłonnych montowanych w formie sufitów podwieszanych czy paneli ściennych. Zapewnienie dobrej akustyki w budynkach szkolnych daje długofalowe korzyści dla zdrowia, samopoczucia i efektywności nauki. Korzyści, które są udziałem wszystkich użytkowników szkoły – podkreśla.

REKLAMA

Hałas, którego nie widać

Według eksperta w wielu szkołach są pomieszczenia, gdzie poziom hałasu przekracza 90 decybeli. To tyle, co w tartaku – w takich warunkach trudno o spokój, skupienie czy empatię. Uczniowie szybciej się męczą, a nauczyciele częściej odczuwają frustrację i znużenie.

Badania jasno pokazują, że to nie tylko kwestia komfortu, a wręcz bezpieczeństwa emocjonalnego.

Aż połowa uczniów szkół podstawowych doświadcza agresji słownej co najmniej raz w miesiącu, a liczba przypadków przemocy fizycznej wzrosła z 20 do prawie 30 proc. w ciągu dekady. 30 proc. nauczycieli przyznaje, że regularnie spotyka się z niegrzecznymi komentarzami, a 25 procent słyszy od uczniów wulgaryzmy. Za każdą z tych liczb stoją konkretne emocje – złość, frustracja, zmęczenie. A ich źródłem nie jest konflikt, tylko często zwykły hałas.

To nie jest tylko problem wychowawczy. To także efekt środowiska, w którym funkcjonujemy – wyjaśnia Jarosz. – Hałas jest ciągłym bodźcem, który powoduje napięcie, przyspiesza tętno, podnosi poziom stresu. A gdy jesteśmy zmęczeni dźwiękiem, stajemy się mniej cierpliwi i bardziej impulsywni. Dlatego akustyka to temat, który ma realny wpływ na zachowania i trzeba zwracać na nią uwagę – zaznacza.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Cisza, która działa

W szkołach, w których przeprowadzono modernizacje akustyczne, zmiany widać – i słychać – niemal natychmiast. Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Liczba przypadków agresji słownej maleje o blisko 50 procent, a nauczyciele deklarują lepsze samopoczucie i mniejsze zmęczenie.
- Dźwięk to część architektury. Kiedy zmieniamy akustykę pomieszczenia, zmieniamy emocje, jakie w tym miejscu się pojawiają – mówi Jarosz. – Dobra akustyka nie oznacza jednak braku dźwięku. Jest równowagą między tym, co słychać, a tym, co nie przytłacza.

Wychowanie przez przestrzeń

W wielu krajach Europy szkoły traktują akustykę jako element polityki dobrostanu – obok oświetlenia, wentylacji czy ergonomii mebli. Polska dopiero zaczyna tę drogę, ale dzięki warszawskiemu programowi ma szansę zrobić ważny krok naprzód.
- Każda szkoła może z tych środków zrobić coś, co zostanie na lata. Mogą zyskać nowe kanapy czy pufy, ale mogą też odzyskać ciszę, – podkreśla Jarosz. – a cisza to nie luksus. To warunek skupienia, spokoju i wzajemnego szacunku. Możliwość dofinansowania do modernizacji akustycznej to wręcz idealna okazja, aby osiągnąć te rezultaty.

Szkoła, która potrafi słuchać

Nowoczesna szkoła to nie tylko program nauczania, ale środowisko, które wspiera rozwój emocjonalny. Cisza jest jego częścią – niewidzialnym, ale potężnym narzędziem wychowawczym. Dzięki zaprojektowanym strefom warszawskie szkoły mogą pokazać, że cisza nie jest ucieczką od rzeczywistości, lecz sposobem na jej uporządkowanie. Pozostaje mieć nadzieję, że kolejne miasta ruszą za stołecznym przykładem.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA