REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dni wolne od szkoły w 2025 r.

szkoła, rok szkolny, dni wolne
Dni wolne od szkoły w 2025 r.
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o dniach wolnych od pracy określa dni, w które pracownicy mają wolne. Jest to 14 dni oraz wszystkie niedziele. Czy takie same dni wolne obowiązują w szkołach? Co z dniami dyrektorskimi? Kiedy wypada wiosenna przerwa świąteczna w 2025 r.?

Rok szkolny 2024/2025 r. rozpoczął się we wrześniu. Ferie zimowe się zakończyły. Obecnie trwa druga połowa roku szkolnego. Jakie dni wolne czekają jeszcze uczniów w tym roku szkolnym?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego, zajęcia dydaktyczno- -wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, a kończą w najbliższy piątek po dniu 20 czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek albo sobotę, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po dniu 1 września. W przypadku, gdy czwartek bezpośrednio poprzedzający najbliższy piątek po dniu 20 czerwca jest dniem ustawowo wolnym od pracy, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze kończą się w środę poprzedzającą ten dzień.

Przerwy świąteczne i ferie zimowe

W tym samym rozporządzeniu określona została także zimowa przerwa świąteczna, ferie zimowe, wiosenna przerwa świąteczna oraz ferie letnie. Zimowa przerwa świąteczna trwa od 23 grudnia do 31 grudnia lub od 22 grudnia do 31 grudnia, jeżeli 22 grudnia wypada w poniedziałek. Odnośnie ferii zimowych, trwają one dwa tygodnie i wypadają w okresie od połowy stycznia do końca lutego. Termin rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze poszczególnych województw ogłasza minister właściwy ds. oświaty i wychowania. Ogłoszenie terminu ferii zimowych musi nastąpić nie później niż do końca czerwca poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe. Wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta Wielkiej Nocy i kończy w najbliższy wtorek po świętach. Zaś ferie letnie rozpoczynają się dzień po zakończeniu roku szkolnego i kończą 31 sierpnia.

Dyrektorzy szkół specjalnych, przy których zorganizowany jest internat, i dyrektorzy specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, w porozumieniu z rodzicami i po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, mogą połączyć zimową przerwę świąteczną z feriami zimowymi.

REKLAMA

Dodatkowe dni wolne od zajęć, tzw. dni dyrektorskie

Dyrektorzy szkół i placówek mają prawo wyznaczyć tzw. dni dyrektorskie, czyli dni dodatkowo wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W szkołach podstawowych można wyznaczyć 8 dni dodatkowo wolnych, w liceach ogólnokształcących 10 dni dodatkowo wolnych, w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia, szkołach policealnych i centrach kształcenia zawodowego 10 dni dodatkowo wolnych, zaś w szkołach specjalnych przyspasabiających do pracy 4 dni dodatkowo wolne od zajęć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowe dni wolne od zajęć mogą być ustalone w dni, w które odbywają się egzaminy ósmoklasisty, maturalne, egzaminy zawodowe. Mogą także być ustalone w dni świąt religijnych niebędących dniami ustawowo wolnymi od pracy, określone w przepisach o stosunku państwa do poszczególnych kościołów lub związków wyznaniowych oraz w inne dni, jeżeli jest to uzasadnione organizacją pracy szkoły lub placówki lub potrzebami społeczności lokalnej. Dyrektorzy szkół i placówek mają czas do 30 września danego roku, by poinformować nauczycieli, rodziców oraz uczniów o ustalonym w danym roku szkolnym dodatkowych dniach wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych. W przypadku, gdy dni wolne dotyczą egzaminów zawodowych, dyrektor ma obowiązek poinformować o ich terminie do 31 grudnia.

Dni wolne od szkoły w 2025 r.

Pierwszą przerwą od szkoły po feriach zimowych będzie wiosenna przerwa świąteczna. W 2025 r. wypada ona od 17 do 22 kwietnia 2025 r. W tym samym czasie, pracownicy mają ustawowo wolne 20 i 21 kwietnia 2025 r.

Kolejną przerwą od szkoły jest długi weekend majowy. 1 i 3 maja są dniami ustawowo wolnymi od pracy i nauki. Najczęściej dyrektorzy szkół i placówek ustalają dzień 2 maja jako dzień dodatkowo wolny od zajęć.

W niektórych szkołach, w których odbywają się egzaminy ósmoklasistów lub egzaminy maturalne, uczniowie mogą mieć ustalone w tym terminie dni dyrektorskie. Zgodnie z wytycznymi Centralnej Komisji Edukacyjnej, egzaminy powinny odbywać się w całkowitej ciszy i skupieniu. Egzaminy ósmoklasistów w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz w szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze wiosennym odbędą się w terminie od 13 do 15 maja 2025 r. W szkołach dla dorosłych, w których nauka kończy się w semestrze jesiennym, egzaminy ósmoklasisty odbyły się między 15 a 17 stycznia 2025 r. Zaś egzaminy maturalne odbywać się będą od 5 maja 2025 r. do 24 maja 2025 r.

Kolejne wolne od szkoły w 2025 r. wypada 19 czerwca. Wtedy też mamy kolejny dzień ustawowo wolny od pracy - Boże Ciało. Najprawdopodobniej wiele szkół ustaliło na dzień następny dzień dyrektorski, gdyż w 2025 r. Boże Ciało wypada w czwartek.

Zakończenie roku szkolnego zostało ustalone na dzień 27 czerwca 2025 r. Następnego dnia, tj. 28 czerwca 2025 r. rozpoczynają się ferie letnie (wakacje), które zakończą się 31 sierpnia 2025 r.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

REKLAMA

Nauczyciele mają dość. „Solidarność” rozpoczęła protesty: chcą nawet 11 tys. zł na rękę dla nauczyciela dyplomowanego

Rosnąca frustracja w szkołach znajduje ujście w ulicznych protestach. Nauczycielska „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską serię demonstracji i jasno stawia warunek rządowi: systemowe powiązanie pensji z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Związek twierdzi, że to jedyna droga, by uratować polską edukację.

Zatrudnianie nauczycieli na czas określony na masową skalę. MEN potwierdza: to zgodne z prawem

W roku szkolnym 2024/2025 z nauczycielami zawarto ponad 100 tys. umów na czas określony. Wiceminister edukacji Henryk Kiepura w odpowiedzi na interpelację poselską wyjaśnia, kiedy szkoły mogą zatrudniać nauczycieli tylko „na chwilę” – i dlaczego taka praktyka stała się powszechna.

Ranking „Uczelnia Otwarta” rusza w całej Polsce. Nowy certyfikat może zmienić rynek szkolnictwa wyższego

Czy polskie uczelnie są naprawdę przyjazne studentom? Nowy ogólnopolski ranking ma pokazać, które szkoły wyższe tworzą bezpieczne, dostępne i włączające środowisko akademickie. Pierwsze wyniki poznamy już w marcu – a certyfikat może stać się jednym z najważniejszych wyróżników w rekrutacji na studia.

MEN kończy prace nad „Poradnikiem bezpieczeństwa” dla dzieci i młodzieży. Dokument ma pomóc w sytuacjach kryzysowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej finalizuje prace nad specjalną wersją „Poradnika bezpieczeństwa” skierowaną do dzieci i młodzieży. Nowy materiał ma w prosty sposób przygotować najmłodszych na sytuacje zagrożenia — od alarmów po klęski żywiołowe. Pobierz wersję dla dorosłych!

REKLAMA

Ponad 100 tys. dzieci objętych wsparciem. MEN podsumowało projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”

Ponad 22 tys. przeszkolonych nauczycieli, ponad 102 tys. dzieci objętych pomocą i nowy model pracy szkół – to główne rezultaty programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE-PIB i UNICEF podsumowały w Warszawie. Organizatorzy zapowiadają trwałe zmiany w przygotowaniu nauczycieli i funkcjonowaniu szkolnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Arkusze organizacyjne szkół po nowemu. MEN proponuje rewolucję w obowiązkach kuratorów i organów prowadzących

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które znacząco zmienią zasady tworzenia i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych w szkołach oraz przedszkolach. MEN zapowiada uproszczenia dla kuratoriów oraz nowe obowiązki dla organów prowadzących. Największą zmianą dla szkół będzie także wprowadzenie „edukacji zdrowotnej” zamiast dotychczasowego WDŻ.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA