REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach. Stanowisko PKDP

szkoła, telefon, smartfon, zakaz
Zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach. Stanowisko PKDP
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Państwowa Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystani seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 opublikowała stanowisko w sprawie zakazu korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach. PKDP podkreśla konieczność holistycznego i zrównoważonego podejścia do zwiększania bezpieczeństwa młodych ludzi w cyberprzestrzeni.

Poniżej prezentujemy stanowisko Państwowej Komisji ds. przeciwdziałania wykorzystani seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 dotyczące zakazu korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zakaz korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach. Stanowisko PKDP

Stanowisko w sprawie pojawiającego się w publicznym dyskursie pomysłu dot. zakazu korzystania przez uczniów z telefonów komórkowych w szkołach

Państwowa Komisja apeluje o presję regulacyjną i obowiązek posiadania polityki ochrony dzieci przez wszystkich dostawców usług i produktów online, a w szczególności przez platformy społecznościowe i streamingowe w celu budowania bezpiecznych warunków do życia i rozwoju. Apeluje również o opracowanie spójnych i zrównoważonych strategii opartych na właściwych postawach, wiedzy i umiejętnościach, regulujących korzystanie z telefonów komórkowych w szkołach. Integracja wyżej wymienionych elementów, na które składają się zarówno badanie zjawiska, jak również bezpośrednie doświadczenia specjalistów, wskazuje na potrzebę prowadzenia oddziaływań równoległych i spójnych, nie zaś skrajnych.

Wydaje się, że skuteczniejsze od dążenia do całkowitego zakazu używania telefonów komórkowych w szkołach, jest rozwiązanie polegające na tym, aby to właśnie szkoły pełniły kluczową rolę w kształtowaniu kompetencji cyfrowych, informacyjnych i medialnych oraz edukowaniu uczniów w zakresie świadomego i odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych technologii. Takie podejście znajduje swoje uzasadnienie w rekomendacjach OECD1, które podkreślają znaczenie technologii jako nieodłącznego elementu nowoczesnej edukacji oraz konieczność zachowania równowagi pomiędzy jej wykorzystaniem a ochroną zdrowia psychicznego i dobrostanu uczniów. Zabierając głos w tej sprawie, Państwowa Komisja wskazuje, że mamy do czynienia z epidemią przemocy doświadczanej przez młodych ludzi, a w szczególności dzieci – w internecie. Najbardziej niepokojące dane dotyczą krzywdzenia seksualnego małoletnich poniżej lat 15. Trendy ostatnich lat pokazują wyraźny wzrost liczby przypadków wykorzystania seksualnego w sieci, od kilkudziesięciu proc. w 2019 roku do nawet 1816 proc. więcej w 2023 roku.2 Ostatnia z kategorii o największej dynamice przyrostu odnosi się do tzw. materiałów ukazujących seksualne wykorzystanie dzieci (CSAM – Child Sexual Abuse Materials), wytwarzanych przez same dzieci pod wpływem manipulacji, szantażu lub zastraszania ich przez sprawców. Dotyczy to dzieci w wieku 7-10 lat. Według szacunków międzynarodowej organizacji „We Protect” nawet 68 proc. osób małoletnich w Polsce doświadczyło jednej z form przemocy seksualnej w internecie.3 Przestrzenią, w której najczęściej dochodzi do krzywdzenia seksualnego dzieci są platformy społecznościowe wraz z komunikatorami oraz gry online. Więcej informacji znajduje się w Raporcie „Internet Dzieci”4. Dostęp do platform cyfrowych odbywa się w grupie wiekowej 7-10 lat niemalże w 100 proc. z urządzeń mobilnych, najczęściej ze smartfonów.

REKLAMA

Wydany przez Państwową Komisję wraz z Instytutem Cyfrowego Obywatelstwa, we współpracy z Polskimi Badaniami Internetu i firmą Gemius raport z monitoringu obecności dzieci i młodzieży w mediach cyfrowych w Polsce pt. „Internet Dzieci” wskazuje źródła opisanego kryzysu bezpieczeństwa młodych ludzi. Z danych pochodzących z urządzeń elektronicznych wynika, że aż 58 proc. młodych ludzi w wieku 7-12 lat regularnie używa platform społecznościowych i komunikatorów pomimo tego, że regulaminowy wiek dostępu wynosi 13 lat. Tylko z jednej ze znanych platform korzysta 760 tys. dzieci w tej grupie wiekowej, spędzając w aplikacji średnio 2 godziny 11 minut dziennie, a z innych - 580 tys. czy 290 tys. Z najpopularniejszych komunikatorów korzysta 900 tys. i 700 tys. dzieci poniżej 13 roku życia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto podkreślić, że najmłodsi użytkownicy sieci poszukują w internecie tematyki z zakresu edukacji, kultury i rozrywki oraz serwisów erotycznych. Raport wskazuje, że godziny szkolne statystycznie pokazują najniższą intensywność użytkowania platform i komunikatorów5.

Dane Raportu Fundacji GrowSPACE6 wskazują, że 89,4% szkół w Polsce kwestie korzystania z telefonów komórkowych reguluje w swoich statutach, a blisko 52% wprowadziło całkowity zakaz korzystania z urządzeń ekranowych na terenie szkoły.

W ogólnopolskich konsultacjach zorganizowanych przez Radę Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki, w których uczestniczyło ponad 1600 uczniów, 75% badanych uznało, że telefon komórkowy może wspierać proces nauki, a 77% opowiedziało się za wprowadzeniem rozsądnych ograniczeń jego używania w szkołach7. Powyższe dane jednoznacznie wskazują, że młodzież dostrzega potrzebę zarówno korzystania z nowoczesnych narzędzi, jak i odpowiedzialnego ich używania. Nasuwa to refleksję co do zasadności i skuteczności wprowadzenia zakazu korzystania ze smartfonów w szkołach.

Państwowa Komisja podkreśla konieczność holistycznego i zrównoważonego podejścia do zwiększania w cyberprzestrzeni bezpieczeństwa młodych ludzi, w szczególności dzieci do lat 15. Właściwą odpowiedzią na wyzwania związane z rozwojem nowych technologii powinna być edukacja oraz interwencja na poziomie systemowych organów regulacyjnych, ukierunkowana w szczególności na dostawców usług i produktów online.

Przypisy:

  1. OECD (2024), “Technology use at school and students’ learning outcomes: Exploring the relationship with new data from Germany”, OECD Education Spotlights, No. 17, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/422db044-en.
  2. K. Staciwa, System przeciwdziałania przemocy seksualnej wobec małoletnich w środowisku cyfrowym – opis i kierunkowe rekomendacje działań, Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji, Kancelaria Sejmu RP, Warszawa 2024, s. 15.
  3. We Protect – Global Alliance, Szacunki dotyczące narażenia dzieci na krzywdy seksualne w sieci i ich czynników ryzyka, Economist Impact 2021: WeProtect_Economist-Impact_European-online-sexual-harms-study_report_Poland-translation.pdf
  4. https://pkdp.gov.pl/wp-content/uploads/2025/03/INTERNET_DZIECI_RAPORT.pdf (dostęp dnia: 07.05.2025)
  5. J. Przewłocka, Specyfika korzystania ze smartfonów przez dzieci i młodzież (w:) Internet dzieci - M. Bigaj, K. Ciesiołkiewicz, K. Mikulski, A. Miotk, J. Przewłocka, M. Rosa, A. Załęska, wyd. Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15, Fundacja „Instytut Cyfrowego Obywatelstwa”, Warszawa 2025, s. 56-62.
  6. Raport „Edukacja Cyfrowa”, Fundacja GrowSPACE 2025: https://growspace.pl/index.php/raport-telefony-komorkowe/(dostęp dnia: 23.04.2025 r.).
  7. Rekomendacje Rady Dzieci i Młodzieży RP przy Ministrze Edukacji i Nauki w sprawie korzystania przez uczniów z telefonów w szkołach, Warszawa, 01.02.2023 r.: https://www.gov.pl/web/edukacja/telefony-komorkowe-w-szkolach--konferencja-prasowa-rady-dzieci-i-mlodziezy-rp (dostęp dnia: 23.04.2025 r.)
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zmiany w harmonogramie ferii zimowych 2026. MEN informuje o terminach

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło zmiany w organizacji ferii zimowych 2026. Zamiast dotychczasowych czterech tur, uczniowie będą wypoczywać w trzech. Choć decyzja ma usprawnić ruch turystyczny i zmniejszyć korki, rodzice i branża turystyczna reagują z mieszanymi uczuciami. Resort Barbary Nowackiej tłumaczy, dlaczego zdecydowano się na korektę i jak ma ona wpłynąć na komfort zimowego wypoczynku.

Małe szkoły jednak nie znikną? Rząd szykuje ważne zmiany w Prawie oświatowym. Budynki szkół mają służyć całej społeczności

Nowelizacja Prawa oświatowego, którą wkrótce zajmie się rząd, ma zatrzymać falę likwidacji małych szkół podstawowych. Budynki oświatowe będą mogły pełnić nowe funkcje społeczne – od opieki żłobkowej po działania senioralne. To odpowiedź na szybko postępujące zmiany demograficzne w Polsce.

ADORE 2026. ORE organizuje bezpłatny kurs dla dyrektorów szkół. Ruszyły zapisy

Ośrodek Rozwoju Edukacji ogłosił nabór do rocznej Akademii Dyrektorów ORE – ADORE 2026. To bezpłatny program rozwojowy dla dyrektorów i wicedyrektorów szkół oraz nauczycieli konsultantów, który ma pomóc w budowaniu nowoczesnego stylu zarządzania placówką. Zapisy trwają tylko do 9 grudnia 2025 r.

Nauczyciele dostaną wsparcie do nowego przedmiotu. Rusza ogólnopolski projekt z pakietami dydaktycznymi i konkursem dla szkół

Od września uczniowie szkół ponadpodstawowych uczą się nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji obywatelskiej. Choć reforma miała wzmocnić kompetencje społeczne i obywatelskie młodych ludzi, wielu nauczycieli sygnalizowało brak praktycznych narzędzi i przygotowania metodycznego. Teraz sytuacja ma się zmienić. Fundacja Zwolnieni z Teorii oraz Fundacja Enea – Energia Wspólnoty ogłosiły wspólny projekt, w ramach którego do około 3500 szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne, mające ułatwić prowadzenie zajęć opartych na projektach społecznych.

REKLAMA

MEN blokuje szybkie kursy dla nauczycieli przedszkoli. „Nie da się zdobyć kwalifikacji w kilka miesięcy”

Resort edukacji ostatecznie odrzuca pomysł stworzenia ekspresowych kursów dla kandydatów do pracy w przedszkolach. Powód? Obowiązujące przepisy wymagają pięcioletniego toku kształcenia. Jednocześnie maleje liczba wakatów, choć problem braków kadrowych nadal pozostaje aktualny.

Czy Twoje dziecko albo wnuk jest na tej liście? Jak rządowy projekt budzi poważne wątpliwości w świetle prawa do prywatności i RODO. Miliony danych będą przetwarzane bezpodstawnie?

W dobie cyfryzacji, gdzie dane stały się pewnego rodzaju walutą, a ich ochrona fundamentalnym prawem, każdy nowy projekt rządowy zakładający gromadzenie informacji o obywatelach, a zwłaszcza o dzieciach, podlega szczegółowej analizie. Ostatnio inicjatywa ustawodawcza, która na pierwszy rzut oka wydaje się szlachetna – promocja sportu i dbałość o kondycję fizyczną najmłodszych – stała się przedmiotem ostrej krytyki ze strony najwyższego organu nadzorczego w Polsce, w tym zakresie. Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) w specjalnym piśmie wyraził głębokie zaniepokojenie planami rozszerzenia centralnej ewidencji uczniów, wskazując na szereg poważnych uchybień, które mogą prowadzić do masowego i niezgodnego z prawem przetwarzania milionów wrażliwych danych.

Senat przyjął zmianę zasad przyznawania stypendiów. Więcej pieniędzy dla najlepszych studentów? Nowelizacja wraca do Sejmu

Od 2026 r. uczelnie mają otrzymać większą swobodę w wydatkowaniu funduszu stypendialnego. Senat przyjął nowelizację ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, która zmienia zasady przyznawania stypendiów rektora. Najważniejsza zmiana to wprowadzenie limitu 45 proc. z całego funduszu stypendialnego, co – jak przekonuje resort nauki – ma zwiększyć dostępność świadczeń dla studentów z najlepszymi wynikami.

Nowelizacja Prawa oświatowego przyjęta. Od 2026 r. duże zmiany w szkołach, egzaminach i podstawie programowej

Senat poparł bez poprawek nowelizację Prawa oświatowego. Zmiany obejmują m.in. nowe zasady tworzenia podstaw programowych, powrót do kwietniowego terminu egzaminu ósmoklasisty, modyfikacje w nadzorze pedagogicznym oraz wyższe opłaty za dopuszczanie podręczników. Część reform zacznie obowiązywać już od roku szkolnego 2026/2027.

REKLAMA

Obowiązują nowe zasady oceny pracy nauczycieli. MEN upraszcza kryteria i wprowadza większą przejrzystość

28 listopada weszły w życie znowelizowane przepisy dotyczące oceny pracy nauczycieli. Ministerstwo Edukacji Narodowej przekonuje, że zmiany mają zapewnić większą transparentność, jednolitość i sprawiedliwość ocen, a także realnie wspierać rozwój zawodowy pedagogów. Uproszczono kryteria, zmieniono skalę punktacji i wprowadzono nowe obowiązki dyrektorów.

E-dyplomy obowiązkowe od 2027 roku. Senat przyjął ustawę: dyplomy w aplikacji mObywatel, łatwiejsza weryfikacja kwalifikacji pracowników

Od 1 stycznia 2027 r. tradycyjne papierowe dyplomy na uczelniach odejdą do historii. Senat przyjął nowelizację ustaw, która wprowadza obowiązek wydawania e-dyplomów i ich integrację z aplikacją mObywatel. Absolwenci uzyskają szybki dostęp do dokumentu, a pracodawcy — skuteczne narzędzie do weryfikacji kwalifikacji kandydatów.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA