REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MEN: Rada pedagogiczna podejmuje decyzję o posiedzeniach zdalnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
zdalna rada pedagogiczna praca zdalna nauczyciele interpelacja poselska posiedzenie zdalne MEN
MEN: Rada pedagogiczna podejmuje decyzję o posiedzeniach zdalnych
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada pedagogiczna podejmuje decyzję o posiedzeniach zdalnych. Musi jednak ustalić, czy szkoła posiada możliwości techniczne, aby zachować poufność spraw poruszanych na posiedzeniu - wynika z odpowiedzi MEN na interpelację poselską w sprawie zdalnego uczestnictwa w posiedzeniach rady pedagogicznej.

Interpelacja poselska w sprawie zdalnego uczestnictwa w radzie pedagogicznej

Do Sejmu trafiła interpelacja poselska w sprawie możliwości zdalnego uczestnictwa w zebraniach rad pedagogicznych. Jej autorem był poseł Franciszek Sterczewski, który w treści interpelacji zaznaczył, że „uczestnictwo w zebraniu rady jest obowiązkiem nauczyciela czy nauczycielki”, jednak „wobec wielu wyzwań i trudności, które występują w systemie edukacji, warto rozważyć wprowadzenie rozwiązań pozwalających na łatwiejsze godzenie różnych zadań”.

REKLAMA

Autopromocja

Sterczewski zaznaczył, że wielu nauczycieli pracuje w różnych szkołach, by uzbierać pełen etat, a poruszanie się między nimi „stanowi wyzwanie logistyczne”. Jego zdaniem „Taki „system” wymusza konieczność tworzenia harmonogramów pozwalających na łączenie obowiązków wykonywanych w różnych placówkach. Jednak nawet najlepiej zaplanowany grafik ulega zmianom w przypadku zwołania rady pedagogicznej w jednej ze szkół. Szczególnie w okresie klasyfikacji uczniów na koniec semestru czy roku kalendarz rad pedagogicznych może być gęsty”. Sterczewski zapytał MEN, czy rozważa wprowadzenie przepisów umożliwiających zdalne uczestnictwo w zebraniach rad pedagogicznych.

Rada pedagogiczna podejmuje decyzję o posiedzeniach zdalnych

REKLAMA

Odpowiedzi na interpelację udzieliła wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer. Przypomniała ona, że podstawy funkcjonowania rady pedagogicznej zostały zawarte w ustawie - Prawo oświatowe. Wyjaśniła, że art. 73 ust. 2 tej ustawy stanowi, że rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. W ten sposób prawodawca ustala podmiotowy status rady, przypisując jej członkom uprawnienie do suwerennego regulowania swojej bieżącej organizacji pracy, w części w jakiej zagadnienia te nie zostały rozstrzygnięte w przepisach prawa.

W odniesieniu do powyższego zapisu Lubnauer przekazała, że „w granicach tak opisanego upoważnienia ustawowego znajduje się również co do zasady prawo do określania sposobu współdziałania w warunkach komunikacji elektronicznej”. Zaznaczyła jednak, że takie stwierdzenie nie jest uprawnieniem bezwarunkowym. Podkreśliła, że wprowadzenie zdalnych posiedzeń rady pedagogicznej musi być poprzedzone analizą kompetencji i uprawnień danej szkoły, rady pedagogicznej i zakresu spraw, jakie będą na danym posiedzeniu rozpatrywane.

Dodatkowo, ze względu na konieczność zachowania poufności spraw poruszanych na posiedzeniu, członkowie rady powinni ustalić, czy szkoła posiada możliwości techniczne, by taką poufność zachować. „Dopiero stwierdzenie takiego faktu implikuje zdolność normatywną rady pedagogicznej do podjęcia decyzji w regulaminie działalności o prowadzeniu posiedzeń w formie zdalnej” - napisała Lubnauer. „Jeżeli natomiast nie ma takiej pewności, możliwe jest rozważanie innych rozwiązań np. wyodrębnienia obszarów aktywności rady pedagogicznej i przypadków, które mogą być podejmowane na posiedzeniu zdalnym bez konieczności zapewniania warunków szczególnych” – skwitowała wiceminister dodając, że „szczegółowe i zróżnicowane rozstrzygnięcia w tym względzie podejmuje sama rada”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe obowiązki i prawa uczniów od 1 stycznia 2026 – zmiany w Prawie oświatowym. [PROJEKT MEN z 8 lipca 2025 r.]

Do uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja obejmuje m.in. ustawowe uregulowanie praw i obowiązków uczniów, niższy próg frekwencji oraz katalog kar. Wprowadzone zostaną także nowe instytucje – m.in. Krajowy Rzecznik Praw Ucznia.

Boiska i inne obiekty sportowe nie będą już zamykane z powodu sąsiedzkich skarg na hałas. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o sporcie

Boiska i inne obiekty sportowe nie będą już zamykane z powodu sąsiedzkich skarg na hałas. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o sporcie, który pozwoli wyłączyć niektóre obiekty spod obowiązujących norm hałasowych. Celem zmian jest ochrona prawa dzieci i młodzieży do aktywności fizycznej.

Osoby bez kwalifikacji nauczycielskich będą mogły prowadzić w przedszkolach zajęcia. Takie zmiany w Prawie oświatowym zaakceptowała Rada Ministrów

Rada Ministrów zatwierdziła deregulacyjny projekt ustawy, który umożliwi przedszkolom zatrudnianie osób niebędących nauczycielami do prowadzenia wszystkich zajęć z dziećmi. Nowe przepisy mają pomóc w walce z brakami kadrowymi i zapewnić ciągłość edukacji przedszkolnej.

Psycholog, pedagog czy logopeda na umowie zlecenie w przedszkolu niepublicznym? Tak – zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem

Psycholog, pedagog czy logopeda na umowie zlecenie w przedszkolu niepublicznym? Tak – zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów projektem ustawy deregulacyjnej. Nowe przepisy mają poprawić dostęp uczniów do wsparcia specjalistycznego i pomóc placówkom spełniać wymagane standardy.

REKLAMA

Od 300 do 400 procent wynagrodzenia miesięcznego dla nauczycieli od 1 września 2025 r.? Taką nagrodę jubileuszową przewidują przepisy zaakceptowane przez Radę Ministrów

Nagrody jubileuszowe, wyższe odprawy, nowe zasady zastępstw i krótszy okres zatrudnienia dla początkujących – Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Karty Nauczyciela. Zmiany mają poprawić sytuację zawodową nauczycieli i wejdą w życie 1 września 2025 roku.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. II
Oto kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Czy uczeń ma prawo do odwołania od wyniku matury? Procedura krok po kroku

Wyniki matury 2025 są już znane. Jeśli maturzysta spodziewał się wyższego wyniku niż uzyskał, może złożyć odwołanie od wyniku matury. Jak to zrobić? Oto procedura krok po kroku.

Dobry wynik matury z języka angielskiego. Jakie studia może wybrać absolwent?

„Dobre wyniki z języka angielskiego dają uczniom realne szanse w rekrutacjach na bardzo zróżnicowane kierunki – od studiów językowych, przez ekonomię, aż po kierunki techniczne” – przekonuje Daria Domagała, specjalistka w zakresie edukacji językowej osób dorosłych.

REKLAMA

Pytania online na aplikację notarialną. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. cz. V [pytania z 2024 r.]
31 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów notarialnych. M.in. prawo upadłościowe, prawo wekslowe, prawo przedsiębiorców oraz kodeks spółek handlowych
Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. I
Oto 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W kolejnych częściach będziemy przedstawiać następne pytania.

REKLAMA