REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawie połowa polskich rodziców boi się, że ich dziecko będzie ofiarą przemocy w szkole

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Prawie połowa polskich rodziców boi się, że ich dziecko będzie ofiarą przemocy w szkole
Prawie połowa polskich rodziców boi się, że ich dziecko będzie ofiarą przemocy w szkole
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Badanie platformy Novakid pokazuje, że 49 proc. polskich rodziców obawia się, że ich dzieci będą ofiarami przemocy rówieśniczej i nie będą wiedziały, gdzie szukać pomocy. 46% rodziców uważa, że kluczowe jest stworzenie w szkołach bezpiecznej przestrzeni, wspierającej rozwój i zdrowe relacje. Zwracają także uwagę na potrzebę większego finansowania psychologów i nauczycieli oraz wdrożenia programów przeciwdziałania agresji.

Zaniepokojeni rodzice

Na fali ostatniej, głośnej premiery serialu "Dojrzewanie" temat przemocy rówieśniczej w szkołach stał się przedmiotem intensywnej dyskusji. Dzisiejsze placówki oświatowe zostały postawione przed trudnym zadaniem zapanowania nad przejawami agresji i hejtu wśród dzieci.

REKLAMA

Autopromocja

Wyniki badania Novakid, internetowej szkoły języka angielskiego dla dzieci ujawniają, że niemal co drugi rodzic niepokoi się o obecny stan edukacji i bezpieczeństwo swoich dzieci w szkole. Główną obawą dla 49 proc. respondentów jest nękanie ze strony innych uczniów, z czym ściśle związane jest również bezpieczeństwo fizyczne (42 proc.). Rodzice wskazują ponadto na zły wpływ środowiska szkolnego lub przejawy agresji międzyrówieśniczej, które mogłyby nie zostać zauważone wystarczająco wcześnie przez nauczycieli lub psychologów. Co czwarty rodzic natomiast niepokoi się o poziom ogólnego zainteresowania zdrowiem psychicznym i dobrostanem ich dziecka w szkole.

Za mało psychologów w szkole

REKLAMA

Nękanie zarówno w przestrzeni szkolnej, jak i w internecie stanowi jeden z najpoważniejszych problemów dzisiejszego systemu szkolnictwa. Badanie wskazuje, że bezpieczeństwo w szkołach, na które składa się ogólna kontrola zachowania dzieci, reagowanie na przemoc, dyskryminację i hejt oraz dostępność psychologów szkolnych, jest na bardzo niskim poziomie. 36 proc. ankietowanych odpowiedziało, że ich zdaniem placówki oświatowe radzą sobie słabo lub bardzo słabo z problemami dotyczącymi zdrowia psychicznego uczniów.

– Wciąż zbyt wiele szkół i przedszkoli funkcjonuje bez stałego dostępu do psychologa lub z ograniczonym wsparciem specjalisty. Nierzadko na jednego psychologa przypada kilkuset uczniów. Psycholog nie jest w stanie prowadzić dokumentacji, profilaktyki, indywidualnych spotkań, wspierać nauczycieli i reagować na nagłe kryzysy – jednocześnie. W takiej sytuacji trudno mówić o realnym wsparciu uczniów – pomoc psychologiczna staje się wybiórcza, reaktywna i niekiedy jedynie „interwencyjna”. Tymczasem psycholog w szkole powinien być nie tylko osobą „od problemów”, ale też towarzyszem rozwoju emocjonalnego dzieci, przewodnikiem w budowaniu relacji i odporności psychicznej – mówi Joanna Madej, psycholożka.

REKLAMA

Jedną z przyczyn obaw dotyczących bezpieczeństwa dzieci w szkole jest dla rodziców stosunkowo niska dostępność szkolnych psychologów, którzy mogliby odpowiednio wcześnie reagować na podobne zachowania. Brak dostępu do wykwalifikowanego specjalisty w placówkach oświatowych sprawia, że dzieci muszą same radzić sobie z poważnymi problemami i przemocą rówieśniczą. Wiele z nich boi się zwrócić o pomoc lub nie wie, gdzie jej szukać, dlatego tak ważne jest zapewnienie im odpowiedniego wsparcia i pomocy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Jest to szczególnie ważne w kontekście rosnącego zjawiska przemocy rówieśniczej i cyberprzemocy. Wielu uczniów zmaga się z bullyingiem, który często pozostaje niewidoczny dla dorosłych – dopiero kiedy dochodzi do skrajnych sytuacji, zaczynamy reagować – dodaje psycholożka.

Propozycje rozwiązywania problemów

Co czwarty rodzic upatruje możliwości zwiększenia bezpieczeństwa uczniów w szkole w większym dofinansowaniu szkolnych psychologów oraz rozwijaniu narzędzi pomagających wykrywać przejawy przemocy wśród uczniów. Organizacja warsztatów zwiększających świadomość uczniów na temat radzenia sobie z emocjami, stresem czy przejawami agresji oraz informowanie dzieci o dostępnych materiałach, stronach internetowych czy telefonach zaufania to tylko niektóre z propozycji badanych.

– W rzeczywistości, gdyby w szkołach funkcjonowały pełne zespoły specjalistów pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jednym z ich zadań mogłoby być systematyczne wspieranie wychowawców w budowaniu pozytywnej atmosfery w klasie. Taka współpraca oznaczałaby wspólne działania profilaktyczne, regularne obserwacje grupy, prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno – społeczne – zarówno w formie warsztatów grupowych, jak i indywidualnych rozmów z uczniami. Obecnie takie inicjatywy mają miejsce, ale w wielu szkołach są ograniczone do minimum – z powodu braku kadry, czasu i zasobów. A przecież to właśnie profilaktyka, a nie wyłącznie interwencja, powinna być podstawą skutecznego wsparcia psychicznego w środowisku szkolnym – mówi Joanna Madej.

Dodatkowo 29 proc. rodziców zwraca uwagę na potrzebę stworzenia bardziej zindywidualizowanego podejścia do dzieci, którego niektóre z nich mogłyby potrzebować. Badani sugerują również, że za brakiem takiej praktyki może stać stosunkowo duża liczba uczniów przypadająca na jednego nauczyciela. Może być to również powodem stosunkowo późnego wychwytywania oznak przemocy i hejtu wśród dzieci.

– W tym wszystkim łatwo zapominamy o nauczycielach, którzy są często pierwszymi świadkami problemów emocjonalnych i przemocy wśród dzieci. To oni codziennie stają twarzą w twarz z emocjami uczniów – frustracją, lękiem, złością – a jednocześnie sami nie mają dostępu do odpowiedniego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego. Zamiast być wspierani, bywają obwiniani za wszystko – od problemów wychowawczych po braki systemowe. Tymczasem przeciążony i bezradny nauczyciel nie będzie w stanie skutecznie wspierać innych. Jeśli chcemy mówić o zdrowej i bezpiecznej szkole, musimy zadbać o dobrostan całej społeczności – uczniów, nauczycieli i specjalistów – mówi psycholożka.

47 proc. badanych chciałoby, aby szkoły kładły większy nacisk na rozwój kreatywności np. poprzez wdrażanie i promocję zajęć pozalekcyjnych, które dałyby dzieciom szansę na rozwój swoich pasji. Rodzice wskazują przede wszystkim na ich różnorodność, tak aby chętni uczniowie mogli korzystać zarówno z zajęć plastycznych, muzycznych, jak i sportowych. Dodatkowo takie zajęcia mogłyby pomóc dzieciom w budowaniu zdrowych relacji między rówieśnikami, do czego pretekstem byłoby wspólne rozwijanie zainteresowań najmłodszych. W ten sposób zdobędą oni zarówno nowych przyjaciół, jak i będą mieli szansę na udział w zawodach sportowych i konkursach z konkretnej, rozwijanej na zajęciach dodatkowych dziedziny.

Dla 46 proc. rodziców priorytetem jest stworzenie w szkole bezpiecznej i przyjaznej przestrzeni, w której dzieci mogłyby swobodnie się rozwijać, zdobywać wiedzę, budować zdrowe relacje i - w razie problemów - mieć wsparcie w postaci instytucji i wykwalifikowanej kadry.

Badanie zostało zrealizowane przez szkołę języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12 lat - Novakid w lutym br. Próba badawcza wyniosła N=2000, a badanie objęło obszar Polski, Rumunii, Turcji, Włoch, Izraela, Kolumbii i Chile. Novakid to internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci w wieku 4-12.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawie połowa polskich rodziców boi się, że ich dziecko będzie ofiarą przemocy w szkole

Badanie platformy Novakid pokazuje, że 49 proc. polskich rodziców obawia się, że ich dzieci będą ofiarami przemocy rówieśniczej i nie będą wiedziały, gdzie szukać pomocy. 46% rodziców uważa, że kluczowe jest stworzenie w szkołach bezpiecznej przestrzeni, wspierającej rozwój i zdrowe relacje. Zwracają także uwagę na potrzebę większego finansowania psychologów i nauczycieli oraz wdrożenia programów przeciwdziałania agresji.

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: geografia, poziom rozszerzony [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]

W czwartek, 15 maja 2025 r. maturzyści przystąpili do egzaminu maturalnego z geografii na poziomie rozszerzonym. O godz. 14:00 rozpoczęły się się egzaminy maturalne z języków mniejszości narodowych na poziomie podstawowym.

Egzamin ósmoklasisty 2025. E8: język obcy nowożytny: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]

W czwartek, 15 maja 2025 r. o godz. 9:00 odbył się egzamin ósmoklasisty z języka obcego nowożytnego. Jak wynika z danych CKE, 98,4 proc. uczniów zadeklarowało przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego.

Egzamin ósmoklasisty 2025: matematyka [ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]

Egzamin ósmoklasisty 2025: matematyka. Wyniki egzaminów ósmoklasistów zostaną ogłoszone i przekazane szkołom 4 lipca 2025 r. Na ten sam dzień został ustalony termin przekazania szkołom i zdającym zaświadczeń i informacji.

REKLAMA

Prof. Filipiak: Przedmiot "edukacja zdrowotna" powinien być przedmiotem obowiązkowym

Czy rodzice powinni pozwolić swoim dzieciom na uczestnictwo w zajęciach z edukacji zdrowotnej? Na to pytanie odpowiedział nam Prezes Polskiego Towarzystwa Postępów Medycyny - Medycyna XXI prof. Krzysztof J. Filipiak.

Nauczyciele przeciwko godzinom czarnkowym. ZNP żąda ich likwidacji od nowego roku szkolnego

Ponad 12 tysięcy nauczycieli wzięło udział w ogólnopolskiej ankiecie ZNP. Zdecydowana większość z nich domaga się likwidacji tzw. godzin czarnkowych, które – ich zdaniem – są martwym przepisem i zbędnym obciążeniem.

Egzamin ósmoklasisty 2025. E8: matematyka [czas trwania, co zabrać, arkusz, wyniki]

Egzaminy ósmoklasisty rozpoczęły się w we wtorek. W środę, 14 maja 2025 r. uczniowie przystąpili do egzaminu z matematyki. Ile trwa egzamin? Co należy zabrać na egzamin z matematyki? Kiedy CKE opublikuje wyniki?

Dyrektor CKE: Pierwsze wnioski ws. matur w prokuraturze [Matura 2025]

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Robert Zakrzewski poinformował PAP, że złożył pierwsze wnioski ws. publikacji zdjęć arkuszy maturalnych w prokuraturze. Zapowiedział kolejne wnioski do prokuratury.

REKLAMA

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: wiedza o społeczeństwie - poziom rozszerzony, język niemiecki - poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny [CKE, ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]

We wtorek, 13 maja 2025 r. maturzyści o godz. 9:00 rozpoczęli egzamin maturalny z wiedzy o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym. O godz. 14:00 maturzyści przystąpią do egzaminu maturalnego z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym oraz na poziomie dwujęzycznym.

O której godzinie zaczyna się egzamin ósmoklasisty 2025. Ile trwa?

Egzamin ósmoklasisty w 2025 roku zaczyna się we wtorek 13 maja i trwa 3 dni do 15 maja. O której godzinie zaczyna się egzamin i ile trwa? Oto informacje z CKE.

REKLAMA