REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2025 r. Najważniejsze informacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2025 r. Najważniejsze informacje
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2025 r. Najważniejsze informacje
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Co daje uczniowi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego? Czym taki dokument różni się od orzeczenia o niepełnosprawności? Czy od orzeczenia można się odwołać? Prezentujemy odpowiedzi na najważniejsze pytania!
rozwiń >

Orzeczenie specjalne a orzeczenie o niepełnosprawności. Czym się różnią?

Na wstępie warto zaznaczyć, iż orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o niepełnosprawności to dwa różne dokumenty. Inny jest również tryb uzyskiwania takich orzeczeń.

REKLAMA

Autopromocja

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a orzeczenie o niepełnosprawności – powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

Orzeczenie o niepełnosprawności jest pierwszym krokiem do starania się uzyskanie przez rodziców określonych świadczeń np. rodzinnych takich jak zasiłek pielęgnacyjny czy świadczenie pielęgnacyjne po spełnieniu wymaganych warunków. Aby dziecko mogło skorzystać z kształcenia specjalnego, wymagane jest uzyskanie orzeczenia z poradni.

Komu wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?

Taki dokument dotyczy dzieci, wymagających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Są to dzieci niedostosowane społecznie i zagrożone takim niedostosowaniem, a także niepełnosprawne:

• niesłyszące,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• słabosłyszące,

• niewidome,

• słabowidzące,

• z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją),

• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,

• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,

• z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Kto może złożyć wniosek o orzeczenie specjalne? Czy może to zrobić dyrektor szkoły?

Wniosek może złożyć tylko rodzic albo pełnoletni uczeń. Nie może to być dyrektor szkoły.

Pismo składa się w formie pisemnej albo elektronicznej do zespołu orzekającego. W przypadku poradni obowiązuje rejonizacja ze względu na siedzibę przedszkola lub szkoły, do której uczęszcza dziecko, a w przypadku młodszych dzieci – ze względu na miejsce zamieszkania.

Ważne

Orzeczenia dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.

Na jak długo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?

Zespół orzekający powinien wydać orzeczenie w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego termin ten może był dłuższy, wynosi wtedy 60 dni.

Ważne

Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego.

Czy od orzeczenia można się odwołać?

Tak, od orzeczenia można się odwołać. Odwołanie wnosi się do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.

Warto też pamiętać o możliwości wydania nowego orzeczenia w przypadku:

• zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;

• potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;

• potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.

Orzeczenie specjalne. Jakie zadania ma szkoła?

Dyrektor szkoły ma obowiązek realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu. Ponadto szkoła ma obowiązek zapewnić:

  • warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  • zajęcia specjalistyczne,
  • inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
  • integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
  • przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Edukacja seksualna i prorodzinna. Rozporządzenie MEN wejdzie w życie 1 września 2025 r. Będą spotkania informacyjne dla rodziców i pełnoletnich uczniów już od roku szkolnego 2025/2026

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie treści dotyczących życia seksualnego, rodziny i prokreacji w podstawie programowej. Ma ono wejść w życie 1 września 2025 r. Będą spotkania informacyjne dla rodziców uczniów niepełnoletnich i dla uczniów pełnoletnich.

Postępowanie rekrutacyjne. Rok szkolny 2025/2026. Skład i szczegółowe zadania komisji rekrutacyjnej

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

Rekrutacja w roku szkolnym 2025/2026. Zasady rekrutacji do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów. Jak liczyć punkty do liceów?

9 kwietnia 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji z 3 kwietnia 2025 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów.

Granty na pracownie szkolne. Do 29 kwietnia można składać wnioski

Szkoły podstawowe oraz ponadpodstawowe mogą składać wnioski do programu grantowego Fun Lab - II edycja. Granty mogą zostać przeznaczone wyłącznie na remont i wyposażenie lub doposażenie laboratoriów szkolnych. Maksymalna kwota dofinansowania to 50 tys. zł. Termin składania wniosków mija 29 kwietnia 2025 r.

REKLAMA

Co Ty wiesz o PRL-u... QUIZ dla osób pamiętających tamte czasy
Minęło już kilka dziesięcioleci od upadku Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Mimo to dla wielu osób ze starszego pokolenia pozostaje ona piękną krainą młodości. Dla ich dzieci PRL to ojczyzna absurdów rodem z kultowego "Misia" Stanisława Barei. A co Ty wiesz o Polsce Ludowej? Zaczynamy!
Granty w wysokości od 5 000 do 20 000 zł dla szkół. Nabór wniosków do 14 kwietnia

Do programu „Pomoc ma znaczenie”, w ramach którego przewidziano 26 grantów o łącznej wartości 300 000 zł mogą zgłaszać się publiczne placówki edukacyjne oraz organizacje pozarządowe z wybranych miast na terenie całej Polski, w których na co dzień funkcjonują oddziały Grupy Cichy-Zasada.

Matura międzynarodowa kluczem do zagranicznych uczelni

Systemy edukacji za granicą znacząco różnią się od polskiego. Matura międzynarodowa staje się więc realną szansą dla polskich uczniów marzących o studiach na prestiżowych zagranicznych uczelniach. Znacząco ułatwia proces rekrutacji i adaptację w międzynarodowym środowisku akademickim.

Koniec obowiązkowej matury z matematyki, która jest „narzędziem segregacji i eliminacji, a nie wyrównywania szans” i „nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce”? Sprawa trafiła do Sejmu

W dniu 9 stycznia 2025 r. do Sejmu trafiła petycja w sprawie zniesienia obowiązkowej matury z matematyki, która – w ocenie jej autorki – jest „narzędziem segregacji i eliminacji, a nie wyrównywania szans” i „nie odpowiada różnorodnym potrzebom, talentom, możliwościom intelektualnym młodych ludzi w Polsce”. Zostanie ona rozpatrzona przez sejmową Komisję do Spraw Petycji. Na dzień dzisiejszy nie wyznaczono jeszcze daty posiedzenia, podczas którego ww. petycja zostanie poddana obradom Komisji, ale już dzisiaj, każdy zainteresowany może złożyć pod nią swój podpis.

REKLAMA

Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]

W środę, 9 kwietnia do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

Małe pieniądze na małe szkoły. Barbara Nowacka przedstawiła projekt ustawy wspierającej małe samorządowe szkoły

Minister edukacji Barbara Nowacka przedstawiła założenia projektu ustawy, która ma wspierać małe szkoły. Zapowiedziała też program inwestycyjny dedykowany małym szkołom. Na ich wsparcie zostanie przeznaczonych 50 mln zł.

REKLAMA