Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w 2025 r. Najważniejsze informacje

REKLAMA
REKLAMA
- Orzeczenie specjalne a orzeczenie o niepełnosprawności. Czym się różnią?
- Komu wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
- Kto może złożyć wniosek o orzeczenie specjalne? Czy może to zrobić dyrektor szkoły?
- Na jak długo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
- Czy od orzeczenia można się odwołać?
- Orzeczenie specjalne. Jakie zadania ma szkoła?
Orzeczenie specjalne a orzeczenie o niepełnosprawności. Czym się różnią?
Na wstępie warto zaznaczyć, iż orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i orzeczenie o niepełnosprawności to dwa różne dokumenty. Inny jest również tryb uzyskiwania takich orzeczeń.
REKLAMA
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydają poradnie psychologiczno-pedagogiczne, a orzeczenie o niepełnosprawności – powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.
Orzeczenie o niepełnosprawności jest pierwszym krokiem do starania się uzyskanie przez rodziców określonych świadczeń np. rodzinnych takich jak zasiłek pielęgnacyjny czy świadczenie pielęgnacyjne po spełnieniu wymaganych warunków. Aby dziecko mogło skorzystać z kształcenia specjalnego, wymagane jest uzyskanie orzeczenia z poradni.
Komu wydaje się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Taki dokument dotyczy dzieci, wymagających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Są to dzieci niedostosowane społecznie i zagrożone takim niedostosowaniem, a także niepełnosprawne:
• niesłyszące,
• słabosłyszące,
• niewidome,
• słabowidzące,
• z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją),
• z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
• z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
• z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Kto może złożyć wniosek o orzeczenie specjalne? Czy może to zrobić dyrektor szkoły?
Wniosek może złożyć tylko rodzic albo pełnoletni uczeń. Nie może to być dyrektor szkoły.
Pismo składa się w formie pisemnej albo elektronicznej do zespołu orzekającego. W przypadku poradni obowiązuje rejonizacja ze względu na siedzibę przedszkola lub szkoły, do której uczęszcza dziecko, a w przypadku młodszych dzieci – ze względu na miejsce zamieszkania.
Orzeczenia dla dzieci i uczniów niesłyszących, słabosłyszących, niewidomych, słabowidzących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, wydają zespoły działające w poradniach wskazanych przez kuratora oświaty, za zgodą organów prowadzących te poradnie.
Na jak długo orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Zespół orzekający powinien wydać orzeczenie w terminie nie dłuższym niż 30 dni, od dnia złożenia wniosku. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia lub złożonością procesu diagnostycznego termin ten może był dłuższy, wynosi wtedy 60 dni.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydaje się na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego.
Czy od orzeczenia można się odwołać?
Tak, od orzeczenia można się odwołać. Odwołanie wnosi się do kuratora oświaty, za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego doręczenia.
Warto też pamiętać o możliwości wydania nowego orzeczenia w przypadku:
• zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia;
• potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu;
• potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Orzeczenie specjalne. Jakie zadania ma szkoła?
Dyrektor szkoły ma obowiązek realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu. Ponadto szkoła ma obowiązek zapewnić:
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
- zajęcia specjalistyczne,
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
- integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
- przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
Uczniowi objętemu kształceniem specjalnym dostosowuje się odpowiednio program wychowania przedszkolnego i program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie następuje na podstawie opracowanego dla ucznia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), uwzględniającego zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (j. t. Dz. U. z 2024 r., poz. 1933; ost. zm. Dz. U z 2024 r., poz. 1933);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r., poz. 1113 z późn. zm.);
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (j. t. Dz. U. z 2023 r., poz. 2061).
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA