Jakie wsparcie dla polskich uczniów wracających do kraju? Nowacka odpowiada

REKLAMA
REKLAMA
Dodatkowe zajęcia wyrównawcze, lekcje języka polskiego i nauka w oddziale przygotowawczym – takie wsparcie przysługuje uczniom polskiego pochodzenia wracającym z zagranicy. Barbara Nowacka zapewnia, że potrzeby takich uczniów zostały uwzględnione w kwocie potrzeb oświatowych. Sprawdź, czy wsparcie obejmuje także pobyt w internacie i wyżywienie.
- Subwencja dla szkół kształcących młodzież polskiego pochodzenia
- O wsparciu dla uczniów decyduje dyrektor szkoły
Subwencja dla szkół kształcących młodzież polskiego pochodzenia
Dodatkowa subwencja dla szkół kształcących młodzież polskiego pochodzenia powracającą do ojczyzny była przedmiotem interpelacji poselskiej skierowanej do minister edukacji.
REKLAMA
REKLAMA
Z odpowiedzi udzielonej przez Barbarę Nowacką wynika, że potrzeby uczniów będących obywatelami polskimi oraz uczniów niebędących obywatelami polskimi, którzy pobierali naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw, zostały zawarte w kwocie potrzeb oświatowych na 2025 rok.
Nowacka poinformowała, że niepubliczne szkoły, w których spełniany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, w tym przez uczniów niebędących obywatelami polskimi, dotowane są z budżetu rejestrującej szkołę jednostki samorządu terytorialnego. Oznacza to, że dotacja wypłacana jest na każdego ucznia w wysokości równej kwocie przewidzianej na takiego ucznia w kwocie potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, w wysokości zależnej od aktualnej w danym miesiącu liczby uczniów.
O wsparciu dla uczniów decyduje dyrektor szkoły
Szefowa MEN podkreśliła też, że o formie wsparcia przyznanego uczniowi decyduje dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Aktualnie w katalogu takiego wsparcia znajdują się:
REKLAMA
- prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego w wymiarze nie niższym niż 2 godziny tygodniowo i nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy;
- możliwość korzystania z dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania organizowanych przez organ prowadzący szkołę, nie dłużej jednak niż przez okres 12 miesięcy;
- możliwość nauki w oddziale przygotowawczym dla uczniów, którzy wymagają dostosowania procesu kształcenia do ich potrzeb i możliwości edukacyjnych, a także dostosowania formy organizacyjnej wspomagającej efektywność ich kształcenia.
Według Nowackiej, MEN nie posiada podstaw prawnych do dodatkowego wspierania finansowego szkół, w tym w zakresie utrzymania w internacie i wyżywienia.
Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK
REKLAMA
REKLAMA






