REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedszkole przyszłości – jak nowoczesna edukacja zmienia życie dzieci?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przedszkole przyszłości – jak nowoczesna edukacja zmienia życie dzieci?
Przedszkole przyszłości – jak nowoczesna edukacja zmienia życie dzieci?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czy sposób, w jaki uczymy najmłodszych, może zdecydować o ich sukcesie w przyszłości? Prezentujemy raport, który pokazuje, jak innowacyjne podejście do edukacji już od przedszkola rozwija kluczowe kompetencje i przygotowuje dzieci na wyzwania XXI wieku.

Przedszkole to coś więcej niż miejsce zabawy – to pierwszy krok w stronę przyszłości. Nowoczesne metody nauczania, oparte na kreatywności, współpracy i rozwiązywaniu problemów, mogą znacząco wpłynąć na rozwój dziecka. Jakie umiejętności warto kształtować już od najmłodszych lat i jak robią to najlepsi nauczyciele? Odpowiedź znajdziesz w najnowszym raporcie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przyswajanie kompetencji przyszłości już od przedszkola

Sposób podejmowania nauki już na etapie przedszkolnym ma kluczowy wpływ na późniejsze życie. Dlatego tak ważne jest, by nauczyciele modyfikowali swoje rozwiązania metodyczne, formy pracy, środki i pomoce naukowe – przekonują eksperci fundacji EdTech Poland w opracowaniu „DRUŻYNA STEAM”, czyli model edukacji STEAM dla wychowania przedszkolnego.

Wprowadzanie do nauczania elementów nowoczesnych technologii pozwoli przedszkolakowi w późniejszym etapie być lepiej przygotowanym na wyzwania stawiane przed nim choćby na rynku pracy. Dzięki pracy metodą STEAM u dziecka rozwijane są tzw. kompetencje kluczowe, czyli m.in. wielojęzyczność czy przedsiębiorczość.

Ważne

STEAM to skrót od słów Science (nauki ścisłe), Technology (technologia), Engineering (inżynieria), Arts (sztuka), Mathematics (matematyka). To transdyscyplinarna koncepcja nauczania, ukierunkowana na zaspokojenie potrzeb gospodarki XXI wieku poprzez rozwój kompetencji przyszłości.

Przedszkole jest jednym z pierwszych miejsc rozwoju każdego człowieka. To, w jaki sposób dziecko doświadczy tego czym jest uczenie się i zdobywanie nowych kompetencji, często zaważy na motywacji do dalszego pokonywania trudności, budzenia się do nowych aktywności czy podejmowania nowych wyzwań. Przedszkole to miejsce obserwowania, doświadczania, analizowania, tworzenia, przeżywania, zdobywania odporności emocjonalnej, uczenia się relacji rówieśniczych – to środowisko, w którym w warunkach bezpiecznych i przyjaznych zaczyna się stawiać przed najmłodszymi konkretne wymagania.

REKLAMA

Dzięki pracy metodą projektów STEAM nauczyciele mają możliwość rozwijać kompetencje kluczowe każdego dziecka. Dzięki podejściu metodologicznemu prezentowanemu przez STEAM dziecko sięga nie do jednej, ale wielu dziedzin – łączy myślenie matematyczne z technicznym lub informatycznym, a wartością dodaną jest m.in. komunikacja z rówieśnikami i nauczycielem, współpraca w zespole lub w parach, uczenie się na błędach, kreatywne rozwiązywanie problemów, wzrastające poczucie dumy i sprawstwa z dokonań, a także obniżanie lęku przed porażką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uniwersalność nowoczesnej metodologii

Nie należy przypisywać korzystania ze STEAM wyłącznie przedmiotom ścisłym. Metoda znajduje swoje zastosowanie również w przypadku nauki języków, historii i szeregu innych przedmiotów. Co więcej, nauki ścisłe oraz nauki humanistyczne dzięki podejściu STEAM korelują ze sobą i ukazują swój wyjątkowy potencjał potrzebny do rozwiązywania realnych problemów.

– Dociekliwość, a więc nasz naturalny instynkt, który każe nam drążyć, dlaczego jest tak, a nie inaczej, jest szczególnie zauważalny u dzieci, które poznają otaczający je świat. Metoda STEAM wspiera rozwijanie dociekliwości w każdej aktywności tak, by dziecko mogło otrzymać informację zwrotną, która w konstruktywny sposób wskaże mu dalszą ścieżkę działania. Dzięki temu uczenie rozbudza w dzieciach kreatywność, zachęca do rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia i formułowania wniosków – mówi Mateusz Rybiński, prezes zarządu fundacji EdTech Poland.

Adopcja metodologii STEAM do nauczania dzieci w wieku przedszkolnym powinna opierać się na podejściu „nauka poprzez zabawę”, co pozytywnie wpływa na motywację małych uczniów. Dzięki zabawie spada poziom stresu, obniża się poziom lęku, a to, co trudne i niezrozumiałe, staje się bliższe i bardziej racjonalne.

Wprowadzenie do zajęć metodyki STEAM opiera się na „dekalogu”, czyli 10 krokach do realizacji projektu, o których powinni pamiętać pedagodzy:

  • Krok pierwszy to wybór problemu. Niekoniecznie przez nauczyciela. Znalezienie i sformułowanie problemu do rozwiązania może być efektem działań samych przedszkolaków.
  • Krok drugi to powołanie „drużyny STEAM”. Są dwie drogi – dzieci mogą same dobrać się w zespoły lub zostać przyporządkowane według określonego klucza, np. pod kątem zróżnicowania zainteresowań i zdolności członków zespołu.
  • Krok trzeci to stworzenie koncepcji rozwiązania zdefiniowanego problemu, postawienie pytań: co przyda się nam, by rozwiązać problem? Jak chcemy go rozwiązać?
  • Krok czwarty to zorganizowanie przestrzeni do pracy w ramach jednego z zaaranżowanych w przedszkolu kącików aktywności.
  • Krok piąty jest procesem twórczym. Dzieci w swoich zespołach zajmują się projektami i tworząc, podejmują rozmaite aktywności. Budują prototypy, eksperymentują, poszukują narzędzi, materiałów, które przybliżą ich do rozwiązania problemu.
  • W kroku szóstym sprawdzane są efekty pracy, czyli po prostu stworzone rozwiązania są testowane.
  • Krok siódmy to wyciąganie wniosków, natomiast krok ósmy to wprowadzanie zmian i modyfikacji wskutek wyciągniętych wniosków.
  • Krok dziewiąty to pokaz i prezentacja prac.
  • W kroku dziesiątym celem jest zaaplikowanie zaproponowanych przez dzieci rozwiązań do codziennego życia. Na przykład stworzone w czasie zajęć urządzenie nawadniające powinno zostać zamontowane w doniczkach z kwiatami.

Stosowanie w praktyce przedszkolnej metody STEAM

Zgodnie z danymi Głównego Urzędu Statystycznego w roku szkolnym 2022/2023 w Polsce kształciło się ponad 200 tysięcy dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, co stanowi więcej niż 4% ogólnej liczby uczniów. Stosowanie w praktyce przedszkolnej metody STEAM może przynieść w przypadku tej niemałej grupy dzieci ogromne korzyści.

– Podejście to zawiera ogrom praktycznych, interaktywnych i kreatywnych działań, co jeszcze bardziej integruje i angażuje dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a przy tym ich nie wyklucza czy nie wyróżnia na tle grupy. Dzięki technologiom i urządzeniom wykorzystywanym w działaniach STEAM łatwiej odpowiadać i wspierać dzieci przejawiające różne typy trudności w uczeniu się, które najczęściej mają swoje źródło w dysharmoniach rozwojowych. Na przykład odpowiednio dobrane rozwiązanie może wspomagać dzieci z trudnościami komunikacyjnymi czy językowymi, wspierając aktywne uczestnictwo poprzez zastosowanie innych form komunikacji, wyrażania siebie – zapewnia Mateusz Rybiński.

Edukacja włączająca to obecnie wiodący kierunek polityki edukacyjnej zarówno w Polsce, jak i w Europie. Ten oparty na podstawowym prawie człowieka do edukacji model kształcenia i wychowania ma na celu zapewnienie pełnej dostępności procesu uczenia się. Edukacja włączająca zapewnia wszystkim uczniom takie warunki, które pozwalają na wszechstronny rozwój i naukę zgodnie z ich potrzebami i umiejętnościami, a także wsparcie w pokonywaniu trudności, jeśli one wystąpią.

Wykorzystanie metodologii STEAM w nauczaniu przedszkolnym to nie pieśń przyszłości. Każde przedszkole już dziś korzysta z pewnych elementów tej metody nauczania. Uwzględniając indywidualne podejście we wszystkich możliwych aspektach, ma ona szansę odpowiadać na rzeczywiste potrzeby w zakresie kształcenia dziecka. Cały raport zawierający szereg przykładów wykorzystania metodologii STEAM w praktyce można znaleźć na stronie: https://edtechpoland.pl/publikacje/

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uczniowie ze szkół artystycznych ze stypendium ministra kultury

MKiDN poinformowało, że 94 uczniów z całej Polski, kształcących się w szkołach muzycznych, plastycznych i baletowych, otrzymało za swoje osiągnięcia stypendia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZPP: Powiaty nie powinny włączać szkół gminnych do programu „Wyjście z klasą”

Związek Powiatów Polskich (ZPP) skierował do starostów rekomendację dotyczącą realizacji rządowego programu „Wyjście z klasą”, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Organizacja zaleca, by powiaty składały wnioski wyłącznie w odniesieniu do szkół, dla których są organem prowadzącym, bez włączania w program szkół gminnych.

Rusza 4. edycja programu „Edukacja z wojskiem”. Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa i obronności

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Obrony Narodowej zainaugurowały czwartą edycję programu „Edukacja z wojskiem”. To największa odsłona projektu, którego celem jest zwiększenie świadomości uczniów w zakresie bezpieczeństwa, obronności i reagowania w sytuacjach kryzysowych. Zajęcia w szkołach potrwają do 19 grudnia 2025 roku.

Studenci pobierający rentę rodzinną z ZUS muszą się pospieszyć. Do 31 października mają czas na złożenie zaświadczenia z uczelni

Zbliża się ostateczny termin dla studentów, którzy pobierają rentę rodzinną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Do 31 października 2025 roku muszą oni dostarczyć do ZUS zaświadczenie do wniosku o kontynuowanie wypłaty renty. Brak dokumentu oznacza utratę prawa do wypłaty renty za październik.

REKLAMA

Co wybrać: szkoła prywatna czy państwowa? 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem

Szkoła prywatna czy państwowa - co jest lepsze dla dziecka? Obecnie aż 11,6 proc. szkół to szkoły prywatne, a jeszcze niedawno szkoła niepubliczna była luksusem. Obecnie co szóste dziecko uczęszcza do niepublicznej placówki.

Biznes zaczyna się na uczelni - uczelnie otwierają studentom drogę do startupowego sukcesu

Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Hubert Adamczewski, współtworzy innowacyjną firmę technologiczną, która dzięki przemyślanej kampanii crowdfundingowej i pracowitości zespołu osiągnęła pierwsze globalne sukcesy. Jego historia pokazuje, że uczelnia może być nie tylko miejscem zdobywania wiedzy, ale również startem do świata biznesu. Wydział Zarządzania UW stwarza środowisko sprzyjające rozwojowi przedsiębiorczości już na etapie studiów.

Co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić

Matura to najważniejszy egzamin w życiu młodego człowieka. Tymczasem co 5. egzaminator popełnia błędy przy sprawdzaniu matur. Często oznacza to koniec drogi na wymarzone studia. Procedury odwoławcze są archaiczne. Co trzeba zmienić?

Tak rodzice terroryzują nauczycieli i dyrekcję w podstawówkach. To już norma?

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie z powodu coraz lepszych uczniowskich wyników, a z obawy przed rodzicami, którzy do dyrekcji szkoły skarżą się na nauczycieli stawiających złe oceny. Szefostwo daje pedagogom do zrozumienia, że powodujące konflikt z rodzicami jedynki są… niemile widziane.

REKLAMA

Z egzaminów próbnych nie wystawia się ocen! To dotyczy zarówno ósmoklasistów, jak i maturzystów. Przypomniał o tym dyrektor CKE. A co na to nauczyciele?

Egzaminy próbne nie są obowiązkowe, ale szkoła może je zorganizować na podstawie zaleceń CKE. Trzeba jednak pamiętać, że nie wystawia się z nich ocen, a uczeń powinien otrzymać informację zwrotną o swoich mocnych i słabych stronach.

Bezpłatne studia podyplomowe dla nauczycieli: nauczanie nowego przedmiotu.

Od 1 września 2025 roku uczniowie techników oraz uczestnicy kwalifikacyjnych kursów zawodowych mogą wybrać nowy przedmiot – technik gospodarki nieruchomościami. Nauczyciele, którzy chcą prowadzić zajęcia z tego obszaru, mogą zdobyć kwalifikacje dzięki bezpłatnym studiom podyplomowym oferowanym przez czołowe uczelnie w Polsce.

REKLAMA