REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści ze współpracy firm z uczelniami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Współpraca biznesu z uczelniami
Współpraca biznesu z uczelniami
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak firmy pozyskują wykwalifikowanej kadry? Stawiają na współpracę z uczelniami. To obopólne korzyści. Firma zyskują dostęp do innowacyjnych pomysłów, a uczelnie mogą realizować projekty badawcze o praktycznym znaczeniu dla rynku.

Współpraca firm z uczelniami – obopólne korzyści

W sporządzanym cyklicznie przez Komisję Europejską Europejskim Rankingu Innowacyjności (2024) Polska z wynikiem 72,5 pkt zajęła piąte miejsce od końca wśród krajów UE. Mimo rosnących nakładów na badania i rozwój — w 2023 r. wzrosły one o 19% według danych GUS — Polska wciąż ma trudności z dogonieniem europejskich liderów innowacji . Jednym z kluczowych działań mogących poprawić tę sytuację jest intensyfikacja współpracy firm z uczelniami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Firmy, nawiązując współpracę z sektorem akademickim, zyskują dostęp do innowacyjnych pomysłów i nowoczesnych technologii, co przyspiesza wdrażanie nowych rozwiązań. Z kolei uczelnie mogą realizować projekty badawcze o praktycznym znaczeniu dla rynku.

Badanie "Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji ", przeprowadzone przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, wykazało, że aż 94% firm współpracujących z instytucjami kształcenia zawodowego ocenia tę współpracę pozytywnie. Co ważne, spośród firm, które zakończyły współpracę, 63% jest gotowych do jej wznowienia. Firmy korzystają na współpracy nie tylko poprzez dostęp do nowatorskich rozwiązań, lecz także poprzez identyfikację talentów wśród studentów i absolwentów. Dla uczelni natomiast partnerstwo z biznesem pozwala dostosować programy nauczania do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.

Najpopularniejsze formy współpracy obejmują staże, praktyki, projekty badawcze oraz warsztaty prowadzone przez ekspertów z branży. Aby takie działania były skuteczne, kluczowe jest jasno określenie celów oraz wzajemne zrozumienie potrzeb obu stron. Firmy, które aktywnie współpracują z uczelniami, zyskują przewagę konkurencyjną, szybciej wdrażają innowacje i skuteczniej budują nowoczesną kulturę organizacyjną.

REKLAMA

Przykład współpracy

Przykładem wzorcowej współpracy świata biznesu z uczelniami jest działalność NSG Group, która od lat aktywnie wspiera studentów i środowisko akademickie. Firma koncentruje się na promowaniu nowoczesnych rozwiązań w branży szklarskiej oraz tworzeniu przestrzeni do rozwoju młodych talentów. NSG Group angażuje się w szeroko zakrojoną współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą (AGH), która obejmuje zarówno duże przedsięwzięcia, jak i drobne, lecz istotne gesty wsparcia. Do kluczowych inicjatyw należą wydarzenia takie jak Bal Ceramika, Rajd Ceramika oraz obchody 75-lecia Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki. Firma uczestniczy także w Święcie Absolwenta, co pozwala na utrzymanie bliskich relacji ze środowiskiem akademickim. Równocześnie NSG Group wspiera uczelnię poprzez mniejsze, lecz praktyczne działania, takie jak fundowanie akcesoriów dydaktycznych — np. fartuchów laboratoryjnych dla wykładowców — co znacząco wpływa na poprawę warunków nauczania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym elementem współpracy są również wycieczki dydaktyczne do zakładów produkcyjnych firmy w Polsce. Studenci mają wówczas okazję poznać procesy technologiczne oraz praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Działania te uzupełnia współpraca z Biurem Karier AGH, która wspiera studentów w rozwoju zawodowym oraz ułatwia im nawiązanie kontaktów z firmą. Podsumowaniem tych działań będzie Dzień Otwarty NSG Group, zaplanowany na 8 kwietnia 2025 roku na terenie Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramik AGH. Podczas wydarzenia studenci będą mogli wziąć udział w wykładach ekspertów NSG Group, spotkaniach z absolwentami oraz warsztatach poświęconych przygotowaniu do rozmów rekrutacyjnych. Uczestnicy poznają również firmę, jej działalność oraz ofertę pracy w spółkach Pilkington. W programie przewidziano także konkursy z nagrodami oraz poczęstunek.

– Współpraca z uczelniami jest dla nas niezwykle cenna. Pozwala nam nie tylko inwestować w rozwój młodych talentów, ale także budować sieć kontaktów, co przekłada się na innowacyjność naszej firmy. Korzyści są widoczne na wielu płaszczyznach: od pozyskiwania nowych pracowników, przez realizację wspólnych projektów badawczych, po budowanie pozytywnego wizerunku naszej organizacji – mówi Monika Kuczyńska, dyrektor personalną NSG Group w Polsce.

- NSG Group jest partnerem przemysłowym Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej. Wieloletnia współpraca pomiędzy WIMiC AGH a Spółką obejmuje realizację projektów badawczych, organizację praktyk studenckich, wsparcie w realizacji programów dydaktycznych. Profesjonalizm pracowników Spółki oraz otwartość na współdziałanie w znaczący sposób przyczyniły się do podniesienia jakości kształcenia na WIMiC oraz do rozwoju umiejętności praktycznych naszych studentów. Spółka jest ważnym partnerem w realizacji wielu prestiżowych projektów. Działania podejmowane przez - NSG Group są doskonałym przykładem troski o relacje z otoczeniem oraz wsparcia dla młodych ludzi, którzy stanowią przyszłość naszej gospodarki i nauki. Jesteśmy wdzięczni za tę współpracę, która nie tylko wzmacnia więzi między uczelnią a przemysłem, ale również inspiruje innych do podejmowania podobnych inicjatyw - mówi prof. dr hab. inż. Manuela Reben, Prodziekan ds. współpracy Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH.

Współpraca z uczelniami nie ogranicza się jednak wyłącznie do AGH. Firma współpracuje również z Politechniką Warszawską – zarówno z Wydziałem Inżynierii Budowlanej, gdzie firma zaangażowała się w organizację seminarium i wykładu połączonego z pokazem, jak i z Wydziałem Zarządzania, wspierając projekty edukacyjne i badawcze. Kolejnym partnerem jest Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, gdzie firma współpracuje z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki. Dzięki temu studenci mogą zdobywać praktyczną wiedzę i doświadczenie w branży szklarskiej, co zwiększa ich szanse na rynku pracy.

Współpraca firm z uczelniami to nie tylko szansa na rozwój, lecz także realna potrzeba w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie. Partnerstwo z sektorem akademickim daje możliwość wyjścia poza utarte schematy i spojrzenia na wyzwania z nowej perspektywy, co często prowadzi do odkrycia innowacyjnych rozwiązań. Uczelnie są zazwyczaj otwarte na współpracę i chętnie podejmują inicjatywy z udziałem firm. To przedsiębiorstwa, zwłaszcza te, które jeszcze nie miały okazji nawiązać takiej relacji, często wykazują niepewność lub wątpliwości. Czas to zmienić — współpraca ze środowiskiem akademickim może stać się kluczowym krokiem w budowaniu nowoczesnych organizacji.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-dyplomy później. Rząd przesuwa terminy wdrożenia cyfrowych dyplomów uczelni – e-dokumenty dopiero od 2027 roku

Rządowy projekt nowelizacji Prawa oświatowego i Prawa o szkolnictwie wyższym zakłada przesunięcie w czasie wprowadzenia e-dyplomów. Zamiast od 2026 roku, uczelnie będą zobowiązane do wydawania dyplomów w postaci elektronicznej dopiero od 1 stycznia 2027 r. Powodem są kwestie techniczne i konieczność przygotowania uczelni oraz repozytorium prowadzonego przez OPI-PIB.

Reforma26 „Kompas Jutra”: w szkołach nowa podstawa programowa, moduły tematyczne i nauczanie przez doświadczenie

W Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, stanowiącego fundament Reformy26 „Kompas Jutra”. To największa od lat zmiana w systemie edukacji, której celem jest dostosowanie nauczania do wyzwań XXI wieku. Reforma, opracowana przez zespół ekspertów i nauczycieli praktyków pod kierunkiem Instytutu Badań Edukacyjnych, ma wprowadzić nowoczesną podstawę programową, nauczanie modułowe oraz aktywne metody uczenia się oparte na doświadczeniu.

Fundacja ORLEN rusza z nowym programem „Moc odpowiedzialności”. Granty do 30 tys. zł na edukację obywatelską młodzieży

Fundacja ORLEN ogłosiła nabór wniosków do nowego programu „Moc odpowiedzialności”, w ramach którego jednostki samorządu prowadzące szkoły mogą uzyskać dofinansowanie od 5 do 30 tys. zł na działania edukacyjne rozwijające postawy obywatelskie młodzieży. Łączna pula środków wynosi 800 tys. zł, a zgłoszenia można przesyłać do 5 grudnia 2025 r.

MEN zaostrza przepisy o wagarach. 25% nieusprawiedliwionych nieobecności wystarczy, by uczeń nie został sklasyfikowany

Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) przedstawiło projekt zmian w ustawie Prawo oświatowe i ustawie o systemie oświaty, który znacząco zaostrza przepisy dotyczące niespełniania obowiązku szkolnego. Resort chce, by już 25% nieusprawiedliwionych nieobecności w roku szkolnym wystarczyło do uznania, że uczeń nie wypełnia obowiązku nauki lub rocznego przygotowania przedszkolnego.

REKLAMA

Dziennik Gazeta Prawna i Wydział Prawa i Administracji UW łączą siły na rzecz edukacji i debaty publicznej

Dziennik Gazeta Prawna oraz Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego zawarły strategiczne porozumienie o współpracy, którego celem jest wspólne działanie na rzecz rozwoju debaty publicznej, edukacji prawniczej oraz popularyzacji eksperckiej wiedzy prawnej. Porozumienie podpisali: Marcin Krawczak, wiceprezes zarządu INFOR S.A. oraz prof. dr hab. Sławomir Żółtek, dziekan Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego.

Nauczyciele dostaną wynagrodzenie za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Zmiany w Karcie nauczyciela od 1 stycznia 2026 r.?

Nauczyciele zyskają prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Posłowie Koalicji Obywatelskiej złożyli projekt nowelizacji Karty nauczyciela, który ma wejść w życie z początkiem 2026 roku. Nowe przepisy mają uregulować problem, który od września 2025 r. budził kontrowersje w środowisku nauczycielskim.

Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli za 2025 rok. Kiedy wypłata i komu przysługuje trzynastka w 2026 r.?

W 2026 roku nauczyciele otrzymają tzw. trzynastą pensję za 2025 rok. To świadczenie, znane formalnie jako dodatkowe wynagrodzenie roczne, przysługuje pracownikom sfery budżetowej, w tym nauczycielom szkół publicznych. Wyjaśniamy, komu się ono należy, jak obliczyć jego wysokość i kiedy należy się spodziewać wypłaty.

RPO apeluje o włączenie do podstawy programowej treści związanych z przeciwdziałaniem dyskryminacji i przemocy. Czy uczniowie chcą edukacji antydyskryminacyjnej?

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się do minister edukacji Barbary Nowackiej o uwzględnienie w nowej podstawie programowej treści dotyczących przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy. Zdaniem RPO to jeden z najskuteczniejszych sposobów realizacji zasady równego traktowania w polskich szkołach.

REKLAMA

Loterie fantowe w szkołach – jak zorganizować je zgodnie z prawem?

Organizacja loterii fantowych w szkołach to popularny sposób pozyskiwania środków na cele charytatywne, społeczne i edukacyjne. Choć wydarzenia tego typu często mają charakter dobroczynny, nie zwalnia to ich organizatorów z obowiązku przestrzegania przepisów prawa. Kuratorium Oświaty we Wrocławiu przypomniało ostatnio o zasadach wynikających z ustawy o grach hazardowych – a te są jasno określone.

IBE proponuje wprowadzenie „pracy własnej ucznia”. Nowa kategoria dydaktyczna może zastąpić tradycyjne prace domowe - AKTUALIZACJA

Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił Ministerstwu Edukacji Narodowej rekomendacje zmian w przepisach dotyczących prac domowych. Eksperci proponują wprowadzenie ustawowego pojęcia „pracy własnej uczennicy lub ucznia” – dobrowolnej, nieocenianej formy aktywności, która miałaby wspierać samodzielność i rozwój dzieci [AKTUALIZACJA].

REKLAMA