REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści ze współpracy firm z uczelniami?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Współpraca biznesu z uczelniami
Współpraca biznesu z uczelniami
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak firmy pozyskują wykwalifikowanej kadry? Stawiają na współpracę z uczelniami. To obopólne korzyści. Firma zyskują dostęp do innowacyjnych pomysłów, a uczelnie mogą realizować projekty badawcze o praktycznym znaczeniu dla rynku.

Współpraca firm z uczelniami – obopólne korzyści

W sporządzanym cyklicznie przez Komisję Europejską Europejskim Rankingu Innowacyjności (2024) Polska z wynikiem 72,5 pkt zajęła piąte miejsce od końca wśród krajów UE. Mimo rosnących nakładów na badania i rozwój — w 2023 r. wzrosły one o 19% według danych GUS — Polska wciąż ma trudności z dogonieniem europejskich liderów innowacji . Jednym z kluczowych działań mogących poprawić tę sytuację jest intensyfikacja współpracy firm z uczelniami.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Firmy, nawiązując współpracę z sektorem akademickim, zyskują dostęp do innowacyjnych pomysłów i nowoczesnych technologii, co przyspiesza wdrażanie nowych rozwiązań. Z kolei uczelnie mogą realizować projekty badawcze o praktycznym znaczeniu dla rynku.

Badanie "Współpraca przedsiębiorców z sektorem edukacji ", przeprowadzone przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, wykazało, że aż 94% firm współpracujących z instytucjami kształcenia zawodowego ocenia tę współpracę pozytywnie. Co ważne, spośród firm, które zakończyły współpracę, 63% jest gotowych do jej wznowienia. Firmy korzystają na współpracy nie tylko poprzez dostęp do nowatorskich rozwiązań, lecz także poprzez identyfikację talentów wśród studentów i absolwentów. Dla uczelni natomiast partnerstwo z biznesem pozwala dostosować programy nauczania do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.

Najpopularniejsze formy współpracy obejmują staże, praktyki, projekty badawcze oraz warsztaty prowadzone przez ekspertów z branży. Aby takie działania były skuteczne, kluczowe jest jasno określenie celów oraz wzajemne zrozumienie potrzeb obu stron. Firmy, które aktywnie współpracują z uczelniami, zyskują przewagę konkurencyjną, szybciej wdrażają innowacje i skuteczniej budują nowoczesną kulturę organizacyjną.

REKLAMA

Przykład współpracy

Przykładem wzorcowej współpracy świata biznesu z uczelniami jest działalność NSG Group, która od lat aktywnie wspiera studentów i środowisko akademickie. Firma koncentruje się na promowaniu nowoczesnych rozwiązań w branży szklarskiej oraz tworzeniu przestrzeni do rozwoju młodych talentów. NSG Group angażuje się w szeroko zakrojoną współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą (AGH), która obejmuje zarówno duże przedsięwzięcia, jak i drobne, lecz istotne gesty wsparcia. Do kluczowych inicjatyw należą wydarzenia takie jak Bal Ceramika, Rajd Ceramika oraz obchody 75-lecia Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki. Firma uczestniczy także w Święcie Absolwenta, co pozwala na utrzymanie bliskich relacji ze środowiskiem akademickim. Równocześnie NSG Group wspiera uczelnię poprzez mniejsze, lecz praktyczne działania, takie jak fundowanie akcesoriów dydaktycznych — np. fartuchów laboratoryjnych dla wykładowców — co znacząco wpływa na poprawę warunków nauczania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważnym elementem współpracy są również wycieczki dydaktyczne do zakładów produkcyjnych firmy w Polsce. Studenci mają wówczas okazję poznać procesy technologiczne oraz praktyczne aspekty funkcjonowania przedsiębiorstwa. Działania te uzupełnia współpraca z Biurem Karier AGH, która wspiera studentów w rozwoju zawodowym oraz ułatwia im nawiązanie kontaktów z firmą. Podsumowaniem tych działań będzie Dzień Otwarty NSG Group, zaplanowany na 8 kwietnia 2025 roku na terenie Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramik AGH. Podczas wydarzenia studenci będą mogli wziąć udział w wykładach ekspertów NSG Group, spotkaniach z absolwentami oraz warsztatach poświęconych przygotowaniu do rozmów rekrutacyjnych. Uczestnicy poznają również firmę, jej działalność oraz ofertę pracy w spółkach Pilkington. W programie przewidziano także konkursy z nagrodami oraz poczęstunek.

– Współpraca z uczelniami jest dla nas niezwykle cenna. Pozwala nam nie tylko inwestować w rozwój młodych talentów, ale także budować sieć kontaktów, co przekłada się na innowacyjność naszej firmy. Korzyści są widoczne na wielu płaszczyznach: od pozyskiwania nowych pracowników, przez realizację wspólnych projektów badawczych, po budowanie pozytywnego wizerunku naszej organizacji – mówi Monika Kuczyńska, dyrektor personalną NSG Group w Polsce.

- NSG Group jest partnerem przemysłowym Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki Akademii Górniczo-Hutniczej. Wieloletnia współpraca pomiędzy WIMiC AGH a Spółką obejmuje realizację projektów badawczych, organizację praktyk studenckich, wsparcie w realizacji programów dydaktycznych. Profesjonalizm pracowników Spółki oraz otwartość na współdziałanie w znaczący sposób przyczyniły się do podniesienia jakości kształcenia na WIMiC oraz do rozwoju umiejętności praktycznych naszych studentów. Spółka jest ważnym partnerem w realizacji wielu prestiżowych projektów. Działania podejmowane przez - NSG Group są doskonałym przykładem troski o relacje z otoczeniem oraz wsparcia dla młodych ludzi, którzy stanowią przyszłość naszej gospodarki i nauki. Jesteśmy wdzięczni za tę współpracę, która nie tylko wzmacnia więzi między uczelnią a przemysłem, ale również inspiruje innych do podejmowania podobnych inicjatyw - mówi prof. dr hab. inż. Manuela Reben, Prodziekan ds. współpracy Wydziału Inżynierii Materiałowej i Ceramiki AGH.

Współpraca z uczelniami nie ogranicza się jednak wyłącznie do AGH. Firma współpracuje również z Politechniką Warszawską – zarówno z Wydziałem Inżynierii Budowlanej, gdzie firma zaangażowała się w organizację seminarium i wykładu połączonego z pokazem, jak i z Wydziałem Zarządzania, wspierając projekty edukacyjne i badawcze. Kolejnym partnerem jest Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, gdzie firma współpracuje z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki. Dzięki temu studenci mogą zdobywać praktyczną wiedzę i doświadczenie w branży szklarskiej, co zwiększa ich szanse na rynku pracy.

Współpraca firm z uczelniami to nie tylko szansa na rozwój, lecz także realna potrzeba w dzisiejszym, dynamicznie zmieniającym się świecie. Partnerstwo z sektorem akademickim daje możliwość wyjścia poza utarte schematy i spojrzenia na wyzwania z nowej perspektywy, co często prowadzi do odkrycia innowacyjnych rozwiązań. Uczelnie są zazwyczaj otwarte na współpracę i chętnie podejmują inicjatywy z udziałem firm. To przedsiębiorstwa, zwłaszcza te, które jeszcze nie miały okazji nawiązać takiej relacji, często wykazują niepewność lub wątpliwości. Czas to zmienić — współpraca ze środowiskiem akademickim może stać się kluczowym krokiem w budowaniu nowoczesnych organizacji.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowelizacja Karty Nauczyciela. Wprowadzono zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych. Ale to nie wszystko...

Nowelizacja Karty Nauczyciela, wprowadzająca zmiany w naliczaniu godzin ponadwymiarowych, od dłuższego czasu jest przedmiotem intensywnych kontrowersji i dyskusji w środowisku szkolnym (zarówno wśród nauczycieli, jak i dyrektorów). W odpowiedzi na liczne apele i wątpliwości, MEN zdecydowało się w czwartek na wydanie oficjalnego komunikatu, mającego na celu wyjaśnienie i doprecyzowanie założeń.

Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

REKLAMA

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ZNP walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

Rewolucja czy ewolucja? Przyszłość wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

Polska szkoła stoi dziś przed poważnym wyzwaniem – jak dostosować system wynagradzania nauczycieli do realiów XXI wieku i dynamicznie zmieniających się warunków społecznych, demograficznych oraz gospodarczych. Minister edukacji Barbara Nowacka przekonuje, że zmiany są nieuniknione, ale muszą być przeprowadzone rozsądnie i etapami. Priorytetem ma być stabilność zatrudnienia i godne warunki pracy dla nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi finansów publicznych.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

REKLAMA

Szkoła bez jedynek? Nauczyciele biją na alarm: boją się rodziców bardziej niż uczniów

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie dlatego, że uczniowie nagle zaczęli mieć same piątki. Powód jest znacznie mniej budujący — to strach. Strach nauczycieli przed rodzicami, którzy z byle jakiej jedynki potrafią zrobić aferę na pół szkoły. Dyrektorzy, zamiast wspierać pedagogów, coraz częściej sugerują, że lepiej „nie psuć atmosfery”. A jedynki? Te stają się w szkołach… niemile widziane.

Jak funkcjonuje system godzin ponadwymiarowych w polskiej oświacie?

Godziny ponadwymiarowe od lat budzą kontrowersje w polskim systemie edukacji. Brak jednoznacznych regulacji prawnych sprawia, że w różnych placówkach nauczyciele są rozliczani z tych godzin w odmienny sposób. W październiku 2025 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, aby wyjaśnić te niejasności i domagać się klarownych wytycznych.

REKLAMA