REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nauczyciel, szkoła, uczniowie, przedmiot
Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę, 9 kwietnia do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiany wynikają m.in. z konieczności określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, którzy od roku szkolnego 2025/2026 będą nauczać nowego przedmiotu wprowadzanego do szkół, tj. edukacji zdrowotnej. Projekt ten zakłada także zmiany dotyczące zatrudniania w charakterze nauczyciela przedszkola również nauczycieli posiadających kompetencje do pracy z małymi dziećmi, ale posiadających kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne. Uwzględniony został także rozszerzony katalog kwalifikacji uprawniających do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Doprecyzowano także przepisy dotyczące kwalifikacji nauczyciela – psychologa, rozszerzono katalog specjalności nauczycielskich uprawniających do zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych, a także określono dodatkowy katalog kwalifikacji, jakimi mogą legitymować się nauczyciele muzyki i plastyki.

REKLAMA

Autopromocja

Nauczyciel edukacji zdrowotnej

Projekt zakłada dodanie § 3a, który określać będzie kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu edukacja zdrowotna. Wskazano w nim, że powyższego przedmiotu może nauczać każda osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotu, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, a także nauczyciel:

  • biologii,
  • przyrody,
  • wychowania fizycznego,
  • wychowania do życia w rodzinie
  • psycholog,

Przedmiot ten będzie mogła także prowadzić osoba, która ukończyła studia przygotowujące do wykonywania zawodu:

  • lekarza,
  • lekarza dentysty,
  • farmaceuty,
  • pielęgniarki,
  • położnej,
  • diagnosty laboratoryjnego,
  • fizjoterapeuty,
  • ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego
    i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Nauczyciel przedszkolny

Projekt zakłada, że zajęcia w przedszkolu z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia będą mogły prowadzić osoby posiadające kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadające kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub pedagogiki specjalnej w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Nauczyciel muzyki lub plastyki

Projekt zakłada także zmianę dotyczącą kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela muzyki lub plastyki w kasach IV–VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych. Nauczycielem powyższych przedmiotów będzie mogła być także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nauczyciel psycholog

W projekcie doprecyzowano kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa. Chodzi o rezygnację ze wskazywania zakresu kształcenia na kierunku psychologia. Wskazano, że absolwent studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, posiadający przygotowanie pedagogiczne, będzie miał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – psychologa.

Nauczyciel w placówkach oświatowo-wychowawczych

REKLAMA

Projektowane rozporządzenie zakłada zmianę w zakresie kwalifikacji wymaganych do do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także szkolnych schroniskach młodzieżowych. Zaproponowano, że każdy nauczyciel przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych.

Ponadto, w projekcie zrezygnowano z przejściowego charakteru przepisów określających kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego, a także wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, korygującym i legislacyjnym. Projekt zakłada wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sztuczna inteligencja w edukacji. Zagrożenie czy dobrodziejstwo? [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Jak nauczyciele mogą korzystać ze sztucznej inteligencji w codziennej pracy dydaktycznej? Jakie korzyści i pułapki związane są ze stosowaniem AI w edukacji? Na co zwracać uwagę? Na te i wiele innych pytań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w edukacji odpowiedział nam ekspert, trener, Head of AI w BUZZcenter Radosław Mechło.

Ochrona zwierząt. Rusza nowy kierunek studiów na UW

Na Uniwersytecie Warszawskim rusza nowy kierunek - ochrona zwierząt. To kierunek ogólnoakademicki i interdyscyplinarny prowadzony przez Uniwersyteckie Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym i Zrównoważonym Rozwojem (UCBS UW). To studia koncentrujące się na prawnym i etycznym statusie zwierząt, właściwym rozumieniu dobrostanu zwierząt oraz instytucjonalnych aspektach ich ochrony.

Projekt "Pierwszy krok w Kosmos". Wnioski na rok szkolny 2025/2026 dla szkół podstawowych i przedszkoli można składać do 30 czerwca 2025 r.

19 maja 2025 r. rozpoczął się nabór wniosków do udziału w projekcie „Pierwszy krok w Kosmos”. Jest to projekt dedykowany placówkom oświaty z województwa śląskiego. Czym jest program "Pierwszy krok w Kosmos"? Kto może się zgłosić?

Trwa nabór drużyn do II edycji turnieju "Z Orlika na Stadion". Zgłoszenia do 30 czerwca 2025 r.

Do 30 czerwca 2025 r. trwa rejestracja drużyn do drugiej edycji ogólnopolskiego turnieju piłkarskiego "Z Orlika na Stadion". Zgłoszeń mogą dokonywać nauczyciele wychowania fizycznego, trenerzy, animatorzy sportu oraz przedstawiciele klubów, akademii i szkółek piłkarskich, a także osoby prowadzące zajęcia w ramach programu Aktywna Szkoła.

REKLAMA

Komputer kwantowy na Politechnice Wrocławskiej. "To są rzeczy wykraczające poza zdrowy rozsądek"

Na Politechnice Wrocławskiej uruchomiono pierwszy w Polsce pięciokubitowy komputer kwantowy typu full-stack, oparty na technologii nadprzewodzącej. Urządzenie „IQM Spark” stanowi przełomowy krok w rozwoju krajowej infrastruktury kwantowej. Towarzyszy mu inauguracja nowego kierunku studiów na uczelni.

Kto i na jakich zasadach może poprawiać maturę 2025 r.? W tym roku przystąpić mogą też seniorzy

Kto i na jakich zasadach może poprawiać maturę 2025 r.? Należy wyróżnić dwie sytuacje: maturzysta nie zdał matury i maturzysta zdał, ale chce poprawić wyniki. W tym i kolejnym roku przystąpić do matury mogą też seniorzy.

Godziny czarnkowe do likwidacji

Ministra edukacji Barbara Nowacka powiedziała, że godziny czarnkowe będą zlikwidowane.

Technologie inżynierskie w kryminalistyce - nowy kierunek studiów na Politechnice Śląskiej. Zaraz rekrutacja

Od października studenci Politechniki Śląskiej będą mogli studiować technologie inżynierskie w kryminalistyce. Program jest odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie służb mundurowych na inżynierów biegłych w nowoczesnych technologiach, analityce cyfrowej, medycynie sądowej i badaniach śladów.

REKLAMA

Matura 2025. Arkusze egzaminu maturalnego w 2025 r.: historia - poziom rozszerzony, język francuski- poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny [CKE, ARKUSZE, KARTY ODPOWIEDZI]

19 maja 2025 r. o godz. 9:00 maturzyści przystąpili do egzaminu maturalnego z historii na poziomie rozszerzonym. O godz. 14:00 rozpoczną się egzaminy z języka francuskiego na poziomie rozszerzonym oraz na poziomie dwujęzycznym.

Jak nowoczesne technologie mogą wspierać nauczycieli? [Komentarz ekspercki, narzędzia]

Nowoczesne technologie z roku na rok odgrywają coraz większą rolę w naszym życiu. W kontekście edukacji platformy e-learningowe interaktywne materiały dydaktyczne oraz aplikacje edukacyjne umożliwiają tworzenie atrakcyjnych i angażujących lekcji.

REKLAMA