REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nauczyciel, szkoła, uczniowie, przedmiot
Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę, 9 kwietnia do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiany wynikają m.in. z konieczności określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, którzy od roku szkolnego 2025/2026 będą nauczać nowego przedmiotu wprowadzanego do szkół, tj. edukacji zdrowotnej. Projekt ten zakłada także zmiany dotyczące zatrudniania w charakterze nauczyciela przedszkola również nauczycieli posiadających kompetencje do pracy z małymi dziećmi, ale posiadających kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne. Uwzględniony został także rozszerzony katalog kwalifikacji uprawniających do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Doprecyzowano także przepisy dotyczące kwalifikacji nauczyciela – psychologa, rozszerzono katalog specjalności nauczycielskich uprawniających do zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych, a także określono dodatkowy katalog kwalifikacji, jakimi mogą legitymować się nauczyciele muzyki i plastyki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nauczyciel edukacji zdrowotnej

Projekt zakłada dodanie § 3a, który określać będzie kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu edukacja zdrowotna. Wskazano w nim, że powyższego przedmiotu może nauczać każda osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotu, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, a także nauczyciel:

  • biologii,
  • przyrody,
  • wychowania fizycznego,
  • wychowania do życia w rodzinie
  • psycholog,

Przedmiot ten będzie mogła także prowadzić osoba, która ukończyła studia przygotowujące do wykonywania zawodu:

  • lekarza,
  • lekarza dentysty,
  • farmaceuty,
  • pielęgniarki,
  • położnej,
  • diagnosty laboratoryjnego,
  • fizjoterapeuty,
  • ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego
    i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Nauczyciel przedszkolny

Projekt zakłada, że zajęcia w przedszkolu z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia będą mogły prowadzić osoby posiadające kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadające kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub pedagogiki specjalnej w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

REKLAMA

Nauczyciel muzyki lub plastyki

Projekt zakłada także zmianę dotyczącą kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela muzyki lub plastyki w kasach IV–VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych. Nauczycielem powyższych przedmiotów będzie mogła być także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nauczyciel psycholog

W projekcie doprecyzowano kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa. Chodzi o rezygnację ze wskazywania zakresu kształcenia na kierunku psychologia. Wskazano, że absolwent studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, posiadający przygotowanie pedagogiczne, będzie miał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – psychologa.

Nauczyciel w placówkach oświatowo-wychowawczych

Projektowane rozporządzenie zakłada zmianę w zakresie kwalifikacji wymaganych do do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także szkolnych schroniskach młodzieżowych. Zaproponowano, że każdy nauczyciel przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych.

Ponadto, w projekcie zrezygnowano z przejściowego charakteru przepisów określających kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego, a także wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, korygującym i legislacyjnym. Projekt zakłada wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na czym polega edukacja dla bezpieczeństwa?

Edukacja dla bezpieczeństwa to przedmiot obowiązkowy w klasie VIII szkoły podstawowej i w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i szkoły branżowej I stopnia. Na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa uczniowie uczą się m.in. pierwszej pomocy, reagowania w sytuacjach zagrożenia działaniami wojennymi i poznają zasady ostrzegania ludności.

We wrześniu na konta nauczycieli trafi dodatkowe 1000 złotych brutto. To jednorazowa wypłata, która się nie powtórzy. Kto dostanie?

We wrześniu na konta nauczycieli trafiają dodatkowe pieniądze. Kwota 1000 złotych brutto jest wypłacana jednorazowo i trzeba ją opodatkować i oskładkować. Kto otrzyma dodatkowe środki? Tylko jednak grupa nauczycieli.

Na kontach pracowników powinno już być dodatkowe 2000 złotych. Czas złożyć kolejny wniosek. Nie każdy wie, że ma prawo do tych pieniędzy

Wakacje to nie tylko czas wypoczynku, ale również dodatkowych wydatków. Nie dziwi więc to, że pracownicy chętnie korzystają z możliwości uzyskania w tym okresie dodatkowych świadczeń. Nie zawsze jednak wiedzą, jakie mają w tym zakresie możliwości.

MEN: bez ujednolicenia pensum dla nauczycieli placówek pozaszkolnych

Ministerstwo Edukacji Narodowej potwierdziło, że nie zamierza ujednolicać tygodniowego pensum wychowawców z placówek pozaszkolnych (takich jak ogrody jordanowskie, bursy, schroniska młodzieżowe) z nauczycielami pracującymi w domach kultury, pałacach młodzieży czy ośrodkach sportowych. Resort podkreśla, że wynagrodzenie nauczycieli uwzględnia szerszy zakres zadań – od pensum po pracę statutową i samokształcenie – dlatego nie zaplanowano standaryzacji godzinowej.

REKLAMA

80 nowych klas mundurowych w 2026 roku - ustalono limit

Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji ustalił, że w roku szkolnym 2026 możliwe będzie utworzenie maksymalnie 80 oddziałów o profilu mundurowym. Rozporządzenie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 8 września 2025 roku i wejdzie w życie po upływie 14 dni.

Nowe podstawy programowe dla przedszkoli i szkół podstawowych – ruszają konsultacje społeczne

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE PIB) uruchamia otwarte wysłuchanie publiczne dotyczące projektów nowych podstaw programowych dla przedszkoli i szkół podstawowych. Rejestracja trwa do 12 września 2025 roku, a spotkania online zaplanowano na 18 i 19 września — to wyjątkowa okazja do wyrażenia opinii na temat edukacji przyszłych pokoleń.

Ile pamiętasz ze szkoły? QUIZ z lektur szkolnych. Pytanie 6 położy każdego
Quiz „Ile pamiętasz ze szkoły? QUIZ z lektur szkolnych. Pytanie 6 położy każdego” to mocne wyzwanie dla tych, którzy myślą, że znają szkolne lektury na pamięć. Czy uda Ci się dopasować cytaty do ich autorów i udowodnić, że nie zapomniałeś nawet tego, co dawno temu było omawiane na lekcji?
Gmina już nie zapłaci za dostęp do aplikacji dziennika elektronicznego. Jeśli rodzice będą chcieli korzystać, będą musieli płacić

Dziennik elektroniczny to wygoda, ale też i kolejne narzędzie, które ogranicza bezpośredni kontakt pomiędzy nauczycielami, a rodzicami. Choć przepisy gwarantują bezpłatny dostęp do tego systemu, to i tak na tym tle powstają nierówności.

REKLAMA

Ubezpieczenia szkolne. 5 wskazówek dla rodziców

Na początku roku szkolnego rodzice otrzymują informację o „konieczności opłacenia składki za ubezpieczenie”. Z taką ofertą warto szczegółowo się zapoznać, o co apelują eksperci Rzecznika Finansowego. Co trzeba wiedzieć o szkolnej polisie?

Laptop czy tablica? Większość nauczycieli widzi zalety łączenia materiałów drukowanych i cyfrowych

Czy da się pogodzić tradycyjne nauczanie z cyfrową rewolucją? Zdaniem większości nauczycieli, najlepsze rezultaty w nauczaniu przynosi łączenie materiałów drukowanych i cyfrowych. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Sanoma wśród blisko 7000 nauczycieli z całej Europy, w tym z Polski.

REKLAMA