REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
nauczyciel, szkoła, uczniowie, przedmiot
Nowe wymagania kwalifikacyjne wobec nauczycieli w 2025 r. [PROJEKT]
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W środę, 9 kwietnia do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniający rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Osobą odpowiedzialną za projekt jest wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że zmiany wynikają m.in. z konieczności określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, którzy od roku szkolnego 2025/2026 będą nauczać nowego przedmiotu wprowadzanego do szkół, tj. edukacji zdrowotnej. Projekt ten zakłada także zmiany dotyczące zatrudniania w charakterze nauczyciela przedszkola również nauczycieli posiadających kompetencje do pracy z małymi dziećmi, ale posiadających kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne. Uwzględniony został także rozszerzony katalog kwalifikacji uprawniających do zajmowania stanowiska pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych. Doprecyzowano także przepisy dotyczące kwalifikacji nauczyciela – psychologa, rozszerzono katalog specjalności nauczycielskich uprawniających do zatrudnienia w placówkach oświatowo-wychowawczych, a także określono dodatkowy katalog kwalifikacji, jakimi mogą legitymować się nauczyciele muzyki i plastyki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nauczyciel edukacji zdrowotnej

Projekt zakłada dodanie § 3a, który określać będzie kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela przedmiotu edukacja zdrowotna. Wskazano w nim, że powyższego przedmiotu może nauczać każda osoba, która spełnia wymagania kwalifikacyjne takie jak inni nauczyciele przedmiotu, o których mowa w § 3 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji, a także nauczyciel:

  • biologii,
  • przyrody,
  • wychowania fizycznego,
  • wychowania do życia w rodzinie
  • psycholog,

Przedmiot ten będzie mogła także prowadzić osoba, która ukończyła studia przygotowujące do wykonywania zawodu:

  • lekarza,
  • lekarza dentysty,
  • farmaceuty,
  • pielęgniarki,
  • położnej,
  • diagnosty laboratoryjnego,
  • fizjoterapeuty,
  • ratownika medycznego albo studia w zakresie zdrowia publicznego
    i posiada przygotowanie pedagogiczne.

Nauczyciel przedszkolny

Projekt zakłada, że zajęcia w przedszkolu z grupami przedszkolnymi dzieci do 5. roku życia będą mogły prowadzić osoby posiadające kwalifikacje w zakresie innym niż wychowanie przedszkolne, ale posiadające kompetencje do pracy z małymi dziećmi, tj. posiadające kwalifikacje w zakresie pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej lub pedagogiki specjalnej w zakresie: edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością słuchową (surdopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzrokową (tyflopedagogiki) lub edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną lub pedagogiki leczniczo-terapeutycznej lub edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu lub edukacji włączającej lub logopedii lub pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) lub wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

REKLAMA

Nauczyciel muzyki lub plastyki

Projekt zakłada także zmianę dotyczącą kwalifikacji wymaganych do zajmowania stanowiska nauczyciela muzyki lub plastyki w kasach IV–VIII szkół podstawowych i w szkołach ponadpodstawowych. Nauczycielem powyższych przedmiotów będzie mogła być także osoba, która ukończyła studia pierwszego i drugiego stopnia lub jednolite studia magisterskie na dowolnym kierunku studiów i legitymuje się dyplomem ukończenia odpowiednio szkoły muzycznej II stopnia, ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia, liceum sztuk plastycznych, liceum plastycznego lub ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych, i posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania muzyki lub plastyki potwierdzone świadectwem ukończenia kursu kwalifikacyjnego prowadzonego przez publiczną placówkę doskonalenia nauczycieli szkół artystycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nauczyciel psycholog

W projekcie doprecyzowano kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska nauczyciela psychologa. Chodzi o rezygnację ze wskazywania zakresu kształcenia na kierunku psychologia. Wskazano, że absolwent studiów I i II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku psychologia, posiadający przygotowanie pedagogiczne, będzie miał kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – psychologa.

Nauczyciel w placówkach oświatowo-wychowawczych

Projektowane rozporządzenie zakłada zmianę w zakresie kwalifikacji wymaganych do do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych, w tym także szkolnych schroniskach młodzieżowych. Zaproponowano, że każdy nauczyciel przedmiotu lub zajęć w szkołach i placówkach, o którym mowa w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kwalifikacji ma kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w placówkach oświatowo-wychowawczych.

Ponadto, w projekcie zrezygnowano z przejściowego charakteru przepisów określających kwalifikacje wymagane od pedagoga specjalnego, a także wprowadzono zmiany o charakterze porządkującym, korygującym i legislacyjnym. Projekt zakłada wejście w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MEN: dyrektor szkoły może przydzielić nauczycielowi inne zajęcia jeżeli ten nie może zrealizować godzin ponadwymiarowych

Nauczyciel, który nie może zrealizować zaplanowanych godzin ponadwymiarowych, bo np. klasa wyjechała na wycieczkę, może mieć przydzielone inne zajęcia. Wtedy zachowa prawo do wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wyjaśniło MEN. Wskazało, że organizacja pracy szkoły należy do dyrektora.

Poziom hałasu spada o 8–10 decybeli, czyli subiektywnie dla ucha o połowę. Granty, które wyciszają szkoły

Coraz częściej mówi się o potrzebie ciszy w szkołach. To nie przypadek. W świecie, w którym uczniowie od najmłodszych lat żyją wśród dźwięków, ekranów i nieustannego pobudzenia, możliwość wyciszenia staje się równie ważna jak dobra dieta czy ruch. Coraz więcej pedagogów zwraca uwagę, że hałas nie jest jedynie uciążliwością – to czynnik wpływający na emocje, koncentrację i relacje społeczne.

Dyrektor szkoły bez konkursu? Od 1 września 2025 r. nowe zasady przedłużania kadencji

Możliwość przedłużenia kadencji dyrektora szkoły bez konkursu jest odpowiedzią na postulaty samorządów. Obowiązkowe konkursy często prowadziły do czasochłonnych procedur. Co się zmieniło od 1 września 2025 r.? Na jaki okres można powierzyć to stanowisko?

Cisi pracownicy, głośne żądania. Związkowcy ZNP walczą o godne płace w szkołach

Pracownicy niepedagogiczni to niedoceniany, lecz niezbędny filar polskiej oświaty – bez ich pracy szkoły i przedszkola nie mogłyby funkcjonować. Związkowa Alternatywa domaga się co najmniej 20-procentowych podwyżek, urlopów regeneracyjnych i zmian w finansowaniu wynagrodzeń. Zdaniem związkowców obecne zarobki są nieadekwatne do rosnącego zakresu obowiązków.

REKLAMA

Rewolucja czy ewolucja? Przyszłość wynagrodzeń nauczycieli w Polsce

Polska szkoła stoi dziś przed poważnym wyzwaniem – jak dostosować system wynagradzania nauczycieli do realiów XXI wieku i dynamicznie zmieniających się warunków społecznych, demograficznych oraz gospodarczych. Minister edukacji Barbara Nowacka przekonuje, że zmiany są nieuniknione, ale muszą być przeprowadzone rozsądnie i etapami. Priorytetem ma być stabilność zatrudnienia i godne warunki pracy dla nauczycieli, przy jednoczesnym zachowaniu równowagi finansów publicznych.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

Szkoła bez jedynek? Nauczyciele biją na alarm: boją się rodziców bardziej niż uczniów

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie dlatego, że uczniowie nagle zaczęli mieć same piątki. Powód jest znacznie mniej budujący — to strach. Strach nauczycieli przed rodzicami, którzy z byle jakiej jedynki potrafią zrobić aferę na pół szkoły. Dyrektorzy, zamiast wspierać pedagogów, coraz częściej sugerują, że lepiej „nie psuć atmosfery”. A jedynki? Te stają się w szkołach… niemile widziane.

REKLAMA

Jak funkcjonuje system godzin ponadwymiarowych w polskiej oświacie?

Godziny ponadwymiarowe od lat budzą kontrowersje w polskim systemie edukacji. Brak jednoznacznych regulacji prawnych sprawia, że w różnych placówkach nauczyciele są rozliczani z tych godzin w odmienny sposób. W październiku 2025 roku Związek Nauczycielstwa Polskiego podjął rozmowy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, aby wyjaśnić te niejasności i domagać się klarownych wytycznych.

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w nagrodach jubileuszowych nauczycieli. Kogo obejmą?

Od początku przyszłego roku nagroda jubileuszowa za 40 lat pracy nauczyciela wzrośnie do 300% wynagrodzenia miesięcznego. Pojawi się też nowe rozwiązanie, czyli nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy w wysokości 400% wynagrodzenia miesięcznego.

REKLAMA