REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa podstawa programowa religii w szkołach. Lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego

religia szkoła katecheta ksiądz katecheza uczniowie kompetencje edukacja podstawa programowa
Nowa podstawa programowa religii w szkołach. KEP prezentuje kluczowe zmiany i pięć nowych obszarów nauczania
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Konferencja Episkopatu Polski przedstawiła nową podstawę programową nauczania religii. Dokument ma stać się wzorcowym narzędziem dla szkół i jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby współczesnych uczniów. W centrum znalazł się uczeń oraz praktyczne zastosowanie wiedzy religijnej, a lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego.

rozwiń >

Pięć głównych obszarów: co zmienia nowa podstawa programowa religii?

Nowa podstawa programowa przygotowana przez Komisję Wychowania Katolickiego KEP wprowadza pięć kluczowych obszarów tematycznych, odpowiadających wyzwaniom, z którymi mierzą się dziś młodzi ludzie. Są to:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  1. Pytania młodych o Boga i o współczesny świat,
  2. Wiara i życie Kościoła katolickiego,
  3. Młody człowiek w pluralistycznym społeczeństwie,
  4. Chrześcijaństwo zakorzenione w historii i kulturze,
  5. Święta i tradycje katolickie.

Jak podkreśla ks. prof. dr hab. Paweł Mąkosa (KUL), jednym z najważniejszych zadań nowej podstawy programowej jest rzetelne i przystępne wprowadzenie w chrześcijaństwo i katolicyzm.

Silniejsze powiązanie religii z edukacją szkolną

Autorzy dokumentu wskazują, że treści lekcji religii mają być ściślej powiązane z tym, czego uczniowie uczą się na innych zajęciach. Wymaga to ścisłej współpracy katechetów z gronem pedagogicznym.

Staraliśmy się połączyć nauczanie religii z realiami edukacji szkolnej, także poprzez współdziałanie z innymi nauczycielami oraz instytucjami zewnętrznymi – podkreśla prof. dr hab. Anna Zellma (UWM), konsultor KEP.

REKLAMA

Podstawa przewiduje również aktywne włączanie katechezy w działania profilaktyczne szkoły.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nauka religii z naciskiem na kompetencje praktyczne

Jednym z filarów nowego dokumentu jest kształtowanie umiejętności wykorzystywania wiedzy religijnej w realnych sytuacjach życiowych. Chodzi o to, aby treści omawiane na lekcjach nie pozostawały abstrakcyjne, lecz miały zastosowanie w codziennych wyborach i relacjach społecznych.

KEP podkreśla, że program nie jest reakcją na zmiany organizacyjne wprowadzone przez MEN. – Nie jest prawdą, że powstał on w odpowiedzi na niekorzystne modyfikacje dotyczące lekcji religii – zaznacza bp Wojciech Osial.

Rola szkoły i parafii: dwa filary formacji młodzieży

Nowa podstawa programowa jest elementem szerszej reformy katechezy. Zdaniem biskupów, aby formacja religijna była skuteczna, muszą zostać ożywione działania zarówno:

  • w szkole, gdzie uczniowie zdobywają wiedzę religijną,
  • w parafii, która odpowiada za wymiar wspólnotowy i sakramentalny.

Dokument ma pokazywać wartość religii rzymskokatolickiej dla życia człowieka oraz stanowić „wzorcowy” materiał dydaktyczny dla nauczycieli.

Polecamy: PORADNIK OŚWIATOWY oraz KALENDARZ KSIĄŻKOWY NA 2026 ROK

Religia w szkole: nie religioznawstwo, nie indoktrynacja

Choć jednym z celów podstawy jest przekazanie prawd wiary, liturgii i norm moralnych, twórcy kładą nacisk na podmiotowość ucznia oraz wymiar wychowawczy.

KEP wyraźnie wskazuje, że:

  • lekcje religii nie są zajęciami z religioznawstwa, lecz dotyczą nauczania Kościoła katolickiego,
  • nauczyciele nie mają obowiązku kształtowania postaw religijnych,
  • zajęcia mają być otwarte również dla uczniów niebędących katolikami.

To jeden z najbardziej wyróżniających elementów nowej podstawy – odchodzi ona od obowiązku formowania postaw i koncentruje się na edukacji oraz pracy z przekazem religijnym.

Kiedy zmiany trafią do szkół?

KEP zapowiada, że nowy dokument został przygotowany tak, by mógł zostać sprawnie wdrożony jako materiał referencyjny dla szkół oraz wydawnictw przygotowujących podręczniki. Szczegóły dotyczące terminów wdrożenia zależą od dalszych decyzji Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz harmonogramów zmian programowych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Edukacja
Nowa podstawa programowa religii w szkołach. Lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego

Konferencja Episkopatu Polski przedstawiła nową podstawę programową nauczania religii. Dokument ma stać się wzorcowym narzędziem dla szkół i jednocześnie odpowiedzieć na potrzeby współczesnych uczniów. W centrum znalazł się uczeń oraz praktyczne zastosowanie wiedzy religijnej, a lekcje mają być otwarte także dla osób spoza Kościoła katolickiego.

Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

Uczeń w internacie a deklaracja śmieciowa. Wyjaśnienia RIO

Jeśli dziecko-uczeń szkoły ponadpodstawowej, mieszka wciągu roku szkolnego w internacie czy bursie, to wytwarza odpady w miejscu faktycznego przebywania. Powinien być zatem odpisany z deklaracji do momentu powrotu do domu. Tak wynika z odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Fundusz Pomocy 2025: Jak samorządy rozliczają środki na uczniów z Ukrainy

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już rozliczać środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na materiały edukacyjne dla uczniów z Ukrainy. Zgodnie z nowelizacją ustawy o wsparciu obywateli Ukrainy, niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone do 30 marca 2026 roku, a odsetki trafiają na wydzielony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego.

REKLAMA

Reforma edukacji: związki zawodowe alarmują przed chaosem w polskich szkołach

Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata” wraz z NSZZ „Solidarność” wzywa prezydenta Karola Nawrockiego do zawetowania ustawy reformującej polskie prawo oświatowe. Związki zawodowe ostrzegają, że reforma edukacji „Kompas Jutra” może doprowadzić do destabilizacji systemu szkolnictwa i przeciążenia nauczycieli.

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Kto będzie przyznawał i wypłacał pomoc finansową?

Rząd ma zająć się projektem nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który przywróci doktorantom możliwość otrzymania zapomogi w trudnej sytuacji życiowej. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i – co ważne – nie obciąży budżetu państwa.

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej: scenariusze lekcji, karty pracy, filmy i plakaty

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej. Dwie fundacje w ramach własnego projektu zapewniają nauczycielom pomoc w przygotowywaniu się i prowadzeniu nowego przedmiotu. Pakiet obemuje: scenariusze lekcji, karty pracy, plakaty do pracy grupowej oraz serię piętnastu krótkich filmów edukacyjnych.

Ferie zimowe 2026. Czy przedszkola i zerówki są otwarte?

Już w styczniu rozpoczną się ferie zimowe w roku szkolnym 2025/2026. Co z przedszkolakami? Czy w placówkach publicznych dzieci mają zapewnioną opiekę? Jak funkcjonują tzw. zerówki?

REKLAMA

Nauczycielskie świadczenia się kurczą. Czy system ma jeszcze sens?

Choć ustawodawca poszerza katalog osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, dane ZUS nie pozostawiają złudzeń: przywilej ten z roku na rok kurczy się. Maleje liczba pobierających świadczenie, a rosnąca przeciętna wypłata nie jest w stanie zatrzymać procesu wygaszania tego rozwiązania. Co pokazują statystyki i dlaczego kompensówka powoli staje się reliktem dawnych czasów?

Dzieci spędzają w sieci 8 godzin dziennie. Rodzice nie mają pojęcia

Dzieci w Polsce spędzają w internecie nawet kilka godzin dziennie, a rodzice zwykle nie zdają sobie z tego sprawy. Samorządowcy i eksperci podczas kongresu Local-SoMe’25 ostrzegają: bez odważnych regulacji i realnego egzekwowania zasad przez platformy społecznościowe problem będzie narastał.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA