REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

młodzieżowe słowo roku 2025 szponcić szpont okpa 6 7
młodzieżowe słowo roku 2025 szponcić szpont okpa 6 7
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

Młodzieżowe słowo roku 2025 - szponcić i szpont

Młodzieżowym słowem roku 2025 zostało "szponcić". Co to znaczy? Słowa „szponcić” używa się albo w celu wyrażenia dezaprobaty - w znaczeniu „robić coś niewłaściwego, złego, szkodliwego, igrać z czymś, wygłupiać się, cwaniaczyć”, albo podziwu - „robić coś ciekawego, szalonego, organizować coś, flirtować”. Występowało niegdyś także w gwarach miejskich i języku przestępczym; znaczyło „kombinować, intrygować, powodować nieporozumienia”. Rzeczownik „szpont” natomiast odnosi się m.in. do zamieszania, wydarzenia, błędu lub triku.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Na oficjalnej stronie plebiscytu sjp.pwn.pl zawarto następujące tłumaczenie:

słowo używane albo z żartobliwą dezaprobatą: robić coś nie do końca właściwego i legalnego, igrać z czymś, wygłupiać się, cwaniaczyć, albo z podziwem: robić coś ciekawego, szalonego, organizować coś, flirtować. Występowało niegdyś także w gwarach miejskich i języku przestępczym ze znaczeniem ‘kombinować, intrygować, powodować nieporozumienia’. Rzeczownik szpont odnosi się w zależności od kontekstu do m.in. ‘zamieszania, wydarzenia, błędu lub triku’.

Młodzieżowe słowo roku 2025 - lista

Lista młodzieżowych słów roku 2025:

  1. 6-7 (sześć-siedem)
  2. brainrot
  3. bro
  4. fr
  5. freaky
  6. GOAT
  7. klasa
  8. lowkey
  9. OKPA
  10. skibidi
  11. szpont/szponcić
  12. tuff
  13. slay (świetnie)
  14. twin (bliźniak)

1 miejsce to szponcić/szpont. Na 2. miejscu znalazło się "6 7". Wedle sjp.pwn.pl to idiom liczbowy o nieustalonym, kontekstowym znaczeniu (zapisywany także jako: 67, 6-7, six seven, sześć siedem) wywodzący się z utworu Skrilla „Doot Doot”; zyskał popularność dzięki wielokrotnie edytowanym klipom sportowym, zwłaszcza z udziałem koszykarza LaMelo Balla (wzrost 6’7”) oraz wiralowym nagraniom chłopca krzyczącego „six-seven” i poruszającego rytmicznie rękami w górę i dół (mem „6 7 Kid”); W zależności od kontekstu 6 7 może być żartem, sygnałem radości, wyrazem ekscytacji lub tylko podtrzymywać komunikacyjny kontakt.

Wyróżnienie otrzymało słowo "OKPA". Jakie ma znaczenie? Definicja z sjp.pwn.pl: trwałe połączenie międzynarodowego wyrazu aprobaty OK oraz polskiego pożegnania pa, wymawiane jako okpa/ okejpa/ okipa lub z dodatkiem łącznika to [okejtopa/ okitopa]; Wyrażenie to jest zapisywane często bez spacji.

REKLAMA

Komentarz językoznawców: „OK” po raz pierwszy pojawiło się w 1839 roku w gazecie „The Boston Morning Post”, a popularna teoria głosi, że powstanie tego akronimu jest związane z żartobliwym skróceniem błędnie zapisanego wyrażenia „oll korrect” zamiast ang. „all correct” 'wszystko w porządku'. Słowo zyskało ogromną popularność dzięki kampanii wyborczej prezydenta Martina Van Burena w 1840 roku, który używał go jako skrótu nazwy miejsca swojego pochodzenia i pseudonimu - „Old Kinderhook”. Według innej legendy etymologię OK wiąże się z inicjałami Oskara Kellera, niemieckiego imigranta, kontrolera jakości w fabryce sprzed stu lat, który pisał OK na dopuszczonych towarach. Polskie pożegnanie PA ma prawdopodobnie źródło w języku dziecięcym, w którym najłatwiejsze do wymówienia spółgłoski wargowe pełnią ważną funkcję (por. papa, mama, baba).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Młodzieżowe słowo roku 2025 - wywiad

Polska Agencja Prasowa: Tegoroczne zwycięskie słowo - a właściwie słowa - „szponcić” i „szpont” wywołało ogromne zainteresowanie. Co młodzi ludzie „robią” tymi słowami?

Prof. Anna Wileczek: W portalach społecznościowych widać najlepiej, że młodzi nie tylko opisują rzeczywistość — oni ją językiem aranżują.

„Szponcić” to słowo, które w krótkich formach wideo działa jak wyzwalacz energii. Wystarczy zerknąć na TikToka: liczba filmów z hashtagiem #szponcić nieustannie wzrasta, a treści te osiągają miliony wyświetleń.

To mikroperformans: ktoś biegnie na autobus, ktoś spontanicznie zmienia plany, ktoś się wygłupia, ktoś coś demaskuje. W komentarzach pojawiają się charakterystyczne wyrażenia: „ale szpont”, „to był szpont życia”, „wielki szpont”, nazywające zachowania, które wyróżniają się na tle codzienności, często są czymś na granicy absurdu, zaskakują lub łamią normy. Młodzi traktują te słowa jako swoiste elementy narracyjne.

PAP: Czyli „szponcić” to nie tylko, jak czytamy w definicji, kombinować, bajerować, energicznie działać?

A.W.: Te znaczenia też są bardzo popularne. „Poszponcić” (jak w serialu „1670”) lub „przyszponcić” można każdego dnia, robiąc coś dobrego, złego, zabawnego, pomysłowego lub niekoniecznie legalnego.

„Szpont” jest dziś także „walutą” opowieści, szczególnie gdy tę opowieść zaczyna się od pytania: „Szpont czy nie?”. To pokazuje, że słowo zaczęło też funkcjonować jako kategoria kulturowa – coś pomiędzy memem, żartem sytuacyjnym a etykietą emocjonalną.

Jest coś w tych znaczeniach z pierwotnego rozrabiania, które słyszeliśmy jeszcze w polszczyźnie gwarowej i potocznej. Przypomnijmy też, że najprawdopodobniej w języku niemieckim, potocznym pierwowzór „szpontu”, czyli słowo „der Spund” (zatyczka, korek od beczki) oznaczało też nierozsądnego młokosa. A ten – jak wszyscy wiemy – miewa skłonności do niezbyt odpowiedzialnych, a czasem nieobliczalnych zachowań.

Negatywny odcień szpontu jako oszustwa czy błędu pewnie zapożyczyliśmy z żargonu przestępczego.

PAP: Czy widać, kto napędza popularność tych słów?

A.W.: Tak - i to też jest fascynujące. Od czasów podłączenia się młodych do serwisów społecznościowych popularne słowa mają często konkretnych autorów medialnych. Nie działa tu jednak prawo cytatu, bo wszystko jest remiksowane zgodnie z estetyką humorystycznego absurdu.

Streamerzy, influencerzy czy raperzy, a nawet zwykli bohaterowie popularnych gier wideo stawali się tubami wzmacniającymi dla neologizmów albo nowych świeżych znaczeń. Działa tu prawo tysięcy wyświetleń i wielu transformacji. To pokazuje, że młodzieżowy język jest dziś niezwykle sieciowy, ale też transnarodowy.

Opowiem o ciekawej włoskiej inicjatywie…

PAP: Włoskiej? Przecież poruszamy się w polskiej przestrzeni językowej…

A.W.: To jest właśnie godne uwagi. Studenci włoskich polonistyk i uczniowie szkół polskich we Włoszech również wybrali właśnie polskie Młodzieżowe Słowo Roku. Z inicjatywy Sylwii Sobiło, lektorki w Bari, młodzi Włosi uczący się polskiego na sześciu uniwersytetach, tj. w Bari, Bolonii, Genui, Pizie, Rzymie i w Turynie, najpierw przetłumaczyli definicje finałowej piętnastki słów, a następnie głosowali na swojego faworyta.

Pierwsze miejsce zajęło wśród nich słowo: „bro”, drugie „slay”, a trzecie ex aequo „brainrot” i „szacun”. Tegoroczne głosowanie jest znakomitą kontynuacją projektu „Młoda polszczyzna na styku kultur - promocja, wiedza, edukacja”, który kiedyś miałam przyjemność prowadzić. I jak widać, miał on swój potencjał.

PAP: W tym roku widać też silny nurt słów rytmicznych i dźwiękonaśladowczych. Jak to interpretować?

A.W.: To efekt popularności i użyteczności krótkich, pojemnych form, łatwo poddających się różnym kontekstowym grom. Słowa takie jak „6 7”, „skibidi” a nawet „OKPA” dobrze „rozgrywają” wspólnotowe kontakty, bo niosą za sobą rytm, ekspresję i możliwość zsynchronizowania słowa z oryginalnym gestem lub dźwiękiem.

Te słowa robią ogromne zasięgi nie dlatego, że coś znaczą, ale dlatego, że dobrze brzmią. „Szponcić” zresztą też wpada w ucho i nie pozwala przejść obojętnie. No i zrobiło karierę jak kiedyś „szpanowananie”, być może nawet je zastąpiło.

PAP: A jak wybrane słowa wpisują się w szersze zjawiska społeczne?

A.W.: Widać tu trzy wyraźne procesy. Po pierwsze: mikrosprawczość. W świecie pełnym chaosu i niepewności młodzi doceniają słowa, które pozwalają im przejąć inicjatywę choćby w formie żartu. A ilustracją może być jeden z tiktokowych komentarzy: „Szponcę, bo życie jest za krótkie”.

Po drugie: tworzą się nietrwałe wspólnoty ludyczne i algorytmiczne: Hashtagi takie jak #szpont czy #67 tworzą społeczności chwilowe, oparte na trendach. To wspólnoty, które powstają i znikają, ale dają poczucie bycia w centrum.

Po trzecie: to ironia i estetyka groteski także w wersji „self” stają się swoistymi strategiami w ramach społeczno-kulturowego survivalu. Słowa typu „brainrot”, „OKPA”, „freaky”, „lowkey” pozwalają młodym nazwać dystans, zmęczenie czy przesyt treściami. To język, który jednocześnie bawi i chroni. Daje możliwość i maksymalnego zaangażowania i zarazem zdystansowania.

PAP: W zestawieniu pojawiły się też słowa bardziej tradycyjne, jak „klasa” czy „szacun”. Jak to interpretować?

A.W.: To bardzo ciekawy kontrapunkt. Wśród memicznego chaosu młodzi wciąż potrzebują językowych kotwic. Na Instagramie widać, że „klasa” funkcjonuje jako etykieta jakości — często w opisach stylizacji, osiągnięć, projektów. Zastępuje angielskie „slay” czy „tuff” choć w szerszych kontekstach niż tylko styl i moda.

„Szacun” natomiast pojawia się w komentarzach jako efekt uznania — krótki, mocny, pozytywny. To znowu pokazuje, że młodzieżowy język jest zawieszony między absurdem a powagą, między groteską a wartościowaniem.

PAP: Gdyby miała pani jednym zdaniem podsumować tegoroczne trendy?

A.W.: Młodzi nie chcą świata tylko nazywać — oni chcą go rozgrywać, a serwisy społecznościowe są ich sceną.

Rozmawiała Anna Kruszyńska (PAP)

Celem plebiscytu Młodzieżowe Słowo Roku jest wyłonienie najbardziej popularnych wśród młodych ludzi słów, określeń lub wyrażeń. Jak jednak wyjaśniają organizatorzy, Młodzieżowe Słowo Roku nie musi być nowe, slangowe ani najczęściej używane w danym roku. W tym roku w głosowaniu internautów oraz jurorów zwyciężyło „szponcić”/„szpont”, na podium znalazły się także „6 7” oraz „OKPA”. W ubiegłym roku zwyciężyło słowo „sigma”, a Nagrodę Jury otrzymało „czemó”.

akr/ zzp/ dki/ miś/

oprac. Emilia Panufnik
Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Młodzieżowe Słowo Roku 2026: szponcić i szpont. Co to znaczy? [Lista]

Plebiscyt na Młodzieżowe słowo roku 2025 wybrały właściwie dwa słowa: szponcić i szpont. Co to właściwie oznacza? Jaka była lista słów branych pod uwagę w konkursie? O komunikacji wśród młodzieży opowiada Prof. Anna Wileczek.

Uczeń w internacie a deklaracja śmieciowa. Wyjaśnienia RIO

Jeśli dziecko-uczeń szkoły ponadpodstawowej, mieszka wciągu roku szkolnego w internacie czy bursie, to wytwarza odpady w miejscu faktycznego przebywania. Powinien być zatem odpisany z deklaracji do momentu powrotu do domu. Tak wynika z odpowiedzi Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi.

Fundusz Pomocy 2025: Jak samorządy rozliczają środki na uczniów z Ukrainy

Jednostki samorządu terytorialnego mogą już rozliczać środki z Funduszu Pomocy przeznaczone na materiały edukacyjne dla uczniów z Ukrainy. Zgodnie z nowelizacją ustawy o wsparciu obywateli Ukrainy, niewykorzystane środki muszą zostać zwrócone do 30 marca 2026 roku, a odsetki trafiają na wydzielony rachunek w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Reforma edukacji: związki zawodowe alarmują przed chaosem w polskich szkołach

Wolny Związek Zawodowy „Forum-Oświata” wraz z NSZZ „Solidarność” wzywa prezydenta Karola Nawrockiego do zawetowania ustawy reformującej polskie prawo oświatowe. Związki zawodowe ostrzegają, że reforma edukacji „Kompas Jutra” może doprowadzić do destabilizacji systemu szkolnictwa i przeciążenia nauczycieli.

REKLAMA

Rząd przywraca zapomogi dla doktorantów. Kto będzie przyznawał i wypłacał pomoc finansową?

Rząd ma zająć się projektem nowelizacji ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który przywróci doktorantom możliwość otrzymania zapomogi w trudnej sytuacji życiowej. Zmiana ma wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i – co ważne – nie obciąży budżetu państwa.

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej: scenariusze lekcji, karty pracy, filmy i plakaty

Do 3,5 tys. szkół trafią profesjonalne materiały dydaktyczne do edukacji obywatelskiej. Dwie fundacje w ramach własnego projektu zapewniają nauczycielom pomoc w przygotowywaniu się i prowadzeniu nowego przedmiotu. Pakiet obemuje: scenariusze lekcji, karty pracy, plakaty do pracy grupowej oraz serię piętnastu krótkich filmów edukacyjnych.

Ferie zimowe 2026. Czy przedszkola i zerówki są otwarte?

Już w styczniu rozpoczną się ferie zimowe w roku szkolnym 2025/2026. Co z przedszkolakami? Czy w placówkach publicznych dzieci mają zapewnioną opiekę? Jak funkcjonują tzw. zerówki?

Nauczycielskie świadczenia się kurczą. Czy system ma jeszcze sens?

Choć ustawodawca poszerza katalog osób uprawnionych do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, dane ZUS nie pozostawiają złudzeń: przywilej ten z roku na rok kurczy się. Maleje liczba pobierających świadczenie, a rosnąca przeciętna wypłata nie jest w stanie zatrzymać procesu wygaszania tego rozwiązania. Co pokazują statystyki i dlaczego kompensówka powoli staje się reliktem dawnych czasów?

REKLAMA

Dzieci spędzają w sieci 8 godzin dziennie. Rodzice nie mają pojęcia

Dzieci w Polsce spędzają w internecie nawet kilka godzin dziennie, a rodzice zwykle nie zdają sobie z tego sprawy. Samorządowcy i eksperci podczas kongresu Local-SoMe’25 ostrzegają: bez odważnych regulacji i realnego egzekwowania zasad przez platformy społecznościowe problem będzie narastał.

Godziny ponadwymiarowe nauczycieli znów pod znakiem zapytania

Choć nowelizacja przepisów dotyczących wynagrodzeń za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe miała raz na zawsze zamknąć temat, w praktyce otworzyła kolejne pola do sporu. Eksperci podkreślają, że poprawka – choć potrzebna – nie rozwiązuje wszystkich problemów, a samorządy i dyrektorzy mogą interpretować ją różnie.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA