REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatrudnianie osób bez kwalifikacji w przedszkolach. Resort edukacji pracuje nad zmianami

przedszkole, nauczyciel, szkoła
Zatrudnianie osób bez kwalifikacji w przedszkolach. Resort edukacji pracuje nad zmianami
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wicedyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego MEN Anna Dakowicz-Nawrocka poinformowała w czwartek, że w resorcie edukacji trwają prace nad projektem dotyczącym zatrudniania w przedszkolach osób bez kwalifikacji. Chodzi o możliwość zatrudniania w przedszkolach osób bez kwalifikacji nie tylko do prowadzenia zajęć dodatkowych.

W czwartek, 20 lutego 2025 r. sejmowa Komisja do spraw petycji zajmowała się petycją dotyczącą wprowadzenia możliwości zatrudnienia w publicznych przedszkolach i szkołach prowadzonych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne nie będące jednostkami samorządu terytorialnego (JST), nauczycieli bez kwalifikacji.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Petycja: kadra zatrudniona w szkołach i przedszkolach

W uzasadnieniu do petycji, autor wskazał, że w szkołach podstawowych z oddziałami przedszkolnymi lub zespołach szkolno – przedszkolnych prowadzonych przez JST jest możliwość – za zgodą kuratora oświaty – zatrudnienie z przyczyn organizacyjnych nauczyciela nie posiadającego kwalifikacji do stanowiska nauczyciel wychowania przedszkolnego. A w sytuacji bieżącej oraz w przypadku stałych zastępstw jest możliwe wskazanie przez dyrektora wypełnianie obowiązków w oddziale przedszkolnym przez innego nauczyciela niezależnie od posiadanych przez niego kwalifikacji. Jako przykład podano zapewnienie funkcjo opiekuńczo-wychowawczej przez pedagogów oraz nauczycieli WF.

W publicznych przedszkolach nie prowadzonych przez JST oraz niepublicznych przedszkolach i szkołach prowadzonych przez osoby fizyczne, nie ma takiej możliwości co jest dyskryminujące oraz niezgodne z zasadami równego traktowania podmiotów ( co jest niezgodne z Konstytucją RP) i skutkuje brakami kadrowymi uniemożliwiającymi prawidłowe prowadzenie przedszkola – wskazano w uzasadnieniu.

Autor petycji przypomniał także, że przedszkole spełnia trzy funkcje: dydaktyczną, opiekuńczą i wychowawczą. W organizacji pracy przedszkoli przewidziano na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, czyli obszar dydaktyczno – wychowawczy 5 godzin. Pozostały czas, to w głównej mierze pełnienie funkcji opiekuńczo – wychowawczej wobec dzieci rodziców pracujących. Ramowy rozkład dnia we wszystkich przedszkolach uwzględnia czas schodzenia i rozchodzenia się dzieci, odpoczynku po drugim posiłku i czas swobodnej zabawy – dodał.

REKLAMA

W ocenie autora nie ma i nie powinno być przeszkód aby zapewnić funkcję opiekuńczą w przedszkolu poprzez zatrudnienie za zgodą Kuratora nauczycieli nie posiadających kwalifikacji do wychowania przedszkolnego a jednocześnie umożliwić prawidłową realizację zadań i funkcji przedszkola.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W petycji zaproponowano aby art. 91b, ust. 2 w brzmieniu:

„1) przedszkolach, szkołach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art.1 ust. 2 pkt 2, bez względu na wymiar zatrudnienia , mają zastosowanie przepisy art. 6, art. 6a, art. 9, art. 11a, art. 26, art. 63 i art. 75-85z;”

uzupełnić poprzez dodanie w treści zapisu punktu 1) „art. 10 ust. 9” Karty Nauczyciela, tj.:

„Art. 91b, ust. 2 pkt 1) przedszkolach, szkołach oraz innych formach wychowania przedszkolnego, o których mowa w art.1 ust. 2 pkt 2, bez względu na wymiar zatrudnienia , mają zastosowanie przepisy art. 6, art.6a, art. 9, art. 10 ust. 9, art. 11a, art. 26, art. 63 i art. 75-85z;”

Zmiany w ustawie Karta Nauczyciela

Poseł Marcin Józefaciuk (KO) przekazał, że Biuro Ekspertyz i Oceny Skutków Regulacji wskazuje "na zasadność zgłoszonego przez osobę wnoszącą petycję żądania zmiany ustawy Karta Nauczyciela".

Wicedyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego Ministerstwa Edukacji Narodowej Anna Dakowicz-Nawrocka przekazała, że resort zapoznał się z petycją oraz z opinią prawną dotyczącą zaproponowanych zmian. „Podzielamy te argumenty, przyjmujemy zasadność wprowadzenia zmian” – powiedziała.

Z własnej inicjatywy podejmujemy w tej chwili prace legislacyjne nad rozszerzeniem możliwości zatrudniania osób, które nie mają wymaganych kwalifikacji (...) zmiany będą dotyczyły również przedszkoli i również przedszkoli niepublicznych - poinformowała. Dodała, że prace w tym zakresie są na wstępnym etapie, a nowelizacja mogłaby wejść w życie na jesieni. Dopytywana, czy resort uwzględni zmiany zaproponowane w petycji, przekazała, że są skłonni je uwzględnić.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Edukacja
Jak wspierać kondycję psychiczną uczniów, gdy system edukacji zawodzi?

Każdej jesieni polscy uczniowie i ich rodzice stają wobec zderzenia z systemem edukacji, który nie nadąża za współczesnością i potrzebami młodych ludzi. Po wakacyjnej przerwie, pełnej planów i nadziei, że „w tym roku będzie inaczej”, wielu z nich już w pierwszych tygodniach nauki doświadcza rozczarowania, frustracji i poczucia bezsilności. Za tymi emocjami nie kryje się lenistwo ani brak ambicji, lecz narastające od lat zjawisko przeciążenia psychicznego uczniów, które staje się jednym z najpoważniejszych wyzwań społecznych w Polsce. Dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży to dziś nie tylko temat kampanii społecznych, lecz kluczowy wskaźnik jakości całego systemu edukacyjnego.

Social mediów już nie da się „wyłączyć”. Szkoła i nauczyciele muszą pokazać jak z nich korzystać – mądrze i z umiarem

Pokolenie urodzone po 2010 roku dorasta w rzeczywistości, w której granica między światem realnym a cyfrowym praktycznie się rozmyła. To pierwsza generacja, której proces dojrzewania emocjonalnego, społecznego i poznawczego odbywa się równocześnie w dwóch wymiarach – rzeczywistości fizycznej i przestrzeni online.

Nauczycielskie świadczenie kompensacyjne 2026: kto może je otrzymać i jak złożyć wniosek?

Od 1 stycznia 2026 roku nauczyciele z jeszcze szerszego grona placówek oświatowych będą mogli ubiegać się o nauczycielskie świadczenie kompensacyjne. Kto dokładnie może je otrzymać i jakie są wymagania dotyczące wieku oraz stażu pracy? Podajemy też informację o dokumentach, jakie trzeba złożyć w ZUS, aby skorzystać z tego świadczenia.

Nowy profil absolwenta szkoły ponadpodstawowej. Jakie kompetencje będą kluczowe w edukacji po 2025 roku?

Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) opublikował projekt profilu absolwenta szkoły ponadpodstawowej, który ma wyznaczyć kierunek zmian w edukacji 2025 i stać się podstawą do tworzenia nowej podstawy programowej. Sprawdzamy, jakie kompetencje przyszłości mają zdobywać uczniowie.

REKLAMA

Nauczyciele mają dość. „Solidarność” rozpoczęła protesty: chcą nawet 11 tys. zł na rękę dla nauczyciela dyplomowanego

Rosnąca frustracja w szkołach znajduje ujście w ulicznych protestach. Nauczycielska „Solidarność” rozpoczęła ogólnopolską serię demonstracji i jasno stawia warunek rządowi: systemowe powiązanie pensji z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Związek twierdzi, że to jedyna droga, by uratować polską edukację.

Zatrudnianie nauczycieli na czas określony na masową skalę. MEN potwierdza: to zgodne z prawem

W roku szkolnym 2024/2025 z nauczycielami zawarto ponad 100 tys. umów na czas określony. Wiceminister edukacji Henryk Kiepura w odpowiedzi na interpelację poselską wyjaśnia, kiedy szkoły mogą zatrudniać nauczycieli tylko „na chwilę” – i dlaczego taka praktyka stała się powszechna.

Ranking „Uczelnia Otwarta” rusza w całej Polsce. Nowy certyfikat może zmienić rynek szkolnictwa wyższego

Czy polskie uczelnie są naprawdę przyjazne studentom? Nowy ogólnopolski ranking ma pokazać, które szkoły wyższe tworzą bezpieczne, dostępne i włączające środowisko akademickie. Pierwsze wyniki poznamy już w marcu – a certyfikat może stać się jednym z najważniejszych wyróżników w rekrutacji na studia.

MEN kończy prace nad „Poradnikiem bezpieczeństwa” dla dzieci i młodzieży. Dokument ma pomóc w sytuacjach kryzysowych

Ministerstwo Edukacji Narodowej finalizuje prace nad specjalną wersją „Poradnika bezpieczeństwa” skierowaną do dzieci i młodzieży. Nowy materiał ma w prosty sposób przygotować najmłodszych na sytuacje zagrożenia — od alarmów po klęski żywiołowe. Pobierz wersję dla dorosłych!

REKLAMA

Ponad 100 tys. dzieci objętych wsparciem. MEN podsumowało projekt „Szkoła dostępna dla wszystkich”

Ponad 22 tys. przeszkolonych nauczycieli, ponad 102 tys. dzieci objętych pomocą i nowy model pracy szkół – to główne rezultaty programu „Szkoła dostępna dla wszystkich”, który Ministerstwo Edukacji Narodowej, IBE-PIB i UNICEF podsumowały w Warszawie. Organizatorzy zapowiadają trwałe zmiany w przygotowaniu nauczycieli i funkcjonowaniu szkolnego wsparcia psychologiczno-pedagogicznego.

Arkusze organizacyjne szkół po nowemu. MEN proponuje rewolucję w obowiązkach kuratorów i organów prowadzących

Od 1 stycznia 2026 r. mają wejść w życie przepisy, które znacząco zmienią zasady tworzenia i zatwierdzania arkuszy organizacyjnych w szkołach oraz przedszkolach. MEN zapowiada uproszczenia dla kuratoriów oraz nowe obowiązki dla organów prowadzących. Największą zmianą dla szkół będzie także wprowadzenie „edukacji zdrowotnej” zamiast dotychczasowego WDŻ.

Zapisz się na newsletter
Od żłobka do studiów. Egzaminy, testy wiedzy, zmiany programowe i świadczenia pieniężne. Wszystko, co ważne dla nauczycieli, uczniów i rodziców, znajdziesz w naszym newsletterze.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA